גופי הפיקוח על ההון לא בהכרח מייצגים את אינטרס הציבור הרחב

גופי הפיקוח על ההון לא בהכרח מייצגים את אינטרס הציבור הרחב

הקלות הבלתי נסבלת בה חברות מקבלות אישור לחלוקת דיווידנד – גם ללא רווח אמיתי של החברה, בהיעדר פיקוח אמיתי

שיתוף

"תפקידה של הקליניקה היא להבטיח את אינטרס הציבור בשוק ההון", אמר עו"ד עמירם גיל, יו"ר ה"קליניקה למשפט ועסקים" הפועלת מזה חודש.
עו"ד גיל, שנשא דברים בכנס "ועדים" לביטוח פנסיוני, ציין כי גופי פיקוח אחרים הקיימים במשק, אף אם הם עושים מלאכתם נאמנה, לא בהכרח מייצגים את אינטרס הציבור הרחב. מבין אלו ניתן לציין את המפקח על הבנקים, הרשות להגבלים עסקיים, הפיקוח על שוק ההון והביטוח במשרד האוצר וגופי הפיקוח ברשות לניירות ערך. הרשות לניירות ערך אכן מפקחת על שוק ההון אך האינטרס שלה ובצדק, הוא גם להגביר את רווחי החברות מתוך מחשבה כי אלו עשויות להגביר את הצמיחה במשק.

[adrotate banner="27"] בעיה מרכזית היום, אמר עו"ד גיל,  נוגעת לגיוס אשראי של בעל שליטה בשוק ההון ללא בטחונות והעדר תמריצים מבניים לביטחונות כאלו. בין השאר נוהגים בעלי השליטה לממן הלוואות לחברות הריאליות שברשותן, באמצעות העברת כספים מהחברות הפיננסיות בה הם שולטים. היבט אחר הוא הנוהג הקיים לחלוקת דיווידנדים בהיקף ניכר כדי להחזיר ולכסות את ההלוואה, כך נהגו "פרטנר"  ו"בזק".
חלוקת דיווידנדים באופן כזה, מקטינה את ההון העצמי של החברה ומסכנת את היציבות שלה. בזק, שבעבר הייתה רווחית ותחרותית אינה כזו היום, בעיקר בשל המדיניות הזו.

לדעת עו"ד גיל, החוק הקיים כיום אינו מאפשר הגנה אמיתית מפני מהלך כזה, הוא מאפשר חלוקת דיווידנד ללא רווח אמיתי של החברה – אף מתוך שערוך שווי החברה ללא רווחים. בית המשפט רשאי לאשר את חלוקת הדיווידנדים לאחר שעיין בחוות דעת אותה מגיש מעריך שווי, אלא שחוות דעת כזו מוגשת על ידי מעריך שווי ששירותיו נשכרו על ידי החברה עצמה. את הפיקוח על קרנות פנסיה וקרנות השקעות, ניתן להגביר באמצעות הטלת אחריות אישית על המנהלים של קרנות השקעות וכן באמצעים נוספים, המליץ יו"ר הקליניקה.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה