שיתוף

רינת אהרונירינת אהרוני, מומחית ידע וטכנולוגיות למידה, בחטיבת פתרונות ההדרכה NESS, פתחה את הרצאתה בשאלה האם באמת הקדמה הטכנולוגית כל כך חשובה להעברת חינוך ולהנעת תהליכים בארגונים. היא נתנה דוגמאות רבות מהעבר על התגובות של מומחים ומחנכים לטכנולוגיות חדשות כמו הרדיו, הטלוויזיה, המחשב ואחרות שנתפסו בשעתן ככלי שיגרום למהפכה כללית בתחום הלימודים והקניית הידע.

לדבריה "תמיד אמרו שהטכנולוגיה תייצר מהפכה לימודית ובפועל זה לא קרה. מחקרים למשל מראים שאין הבדל בין אדם שלומד למבחן דרך סרטים או דרך מצגת כתובה. זאת בניגוד לתפיסה הרווחת ולתחושה האינטואיטיבית שלנו. לכן צריך לזכור שהדגש צריך להיות לא על הטכנולוגיה החדשה, אלא על מציאת דרך שהיא תסייע באמת ללמידה. במילים אחרות אנו צריכים לברר איך לייצר מסע למידה אצל העובד. איך העולם הדיגיטלי מסייע לו באמת ללמוד. לכן צריך להתאים את הטכנולוגיה לגיל העובד לאופייו לתכונות שלו".

בהקשר לשימוש בדיגיטל ככלי עזר ללימוד ולא כתחום שיחליף את הגישות הקיימות ציינה גם רינת כי יש לזכור שבכל ארגון בימינו יש כבר שלושה דורות של עובדים ברמות שונות של הבנה וחיבור לעולם הדיגיטל. "בחברות יש עובדים בגילים שונים ולכן צריך גם לייצר סביבות עבודה שונות לכל עובד. צריך לשים את הדגש על האישיות של העובד על היכולות שלו. נתינת שירות לכן צריכה לכלול את האישיות של כל עובד תוך הבנה שרק כך תתחולל למידה משמעותית בכל הגילים והדרגים".

נקודה נוספת שמאפשרת לדברי רינת אהרוני למידה טובה היא הצורך. במילים אחרות, יצירת אינדקס כתבות ממוקד שעונה על הצרכים המעשיים של העובדים במהלך נתינת השירות על ידם הוא אחת הדרכים הכי טובות לייצר למידה אפקטיבית. "עובדים לומדים יותר טוב כשהם צריכים משהו. אם יש לי נקודה שאני לא יודע ושאני צריך רק אותה ללמוד כעת, אם יהיה לי קובץ ממוקד בנקודה הזו הוא ישרת אותי היטב. לכן פתחנו מיקרו למידה, זו שורת הרצאות ממוקדות, שמאפשרת לעובד כל פעם להתמקד בצורה מדויקת בצורך המידי שלו. אין כאן הרצאות כוללניות אלא כאלו שמגדירות ועוסקות רק בנקודה אחת. מדובר במעין בופה עם המון דברים שהעובד בוחר ממנו דברים. כפי שבחיים נוח לנו לבחור בעצמנו מה לקחת ממזנון לאכול וכמה שיש יותר טעמים ומאכלים ככה אנחנו יותר נהנים. באותו אופן צריך לעשות גם בלמידה. אין צורך לשעמם את העובד בהרצאות ארכניות עם המון נושאים. צריך לאפשר לו לבחור כל פעם מה הוא לא יודע, מה הוא צריך באותו רגע, מה דחוף לו עכשיו. הבחירה הזו שנובעת מצורך מאפשרת לעובד ללמוד הרבה יותר טוב".

בהקשר למיקוד של החומר הנלמד היא הוסיפה שמחקרים מלמדים שהקשב האנושי ירד דרמטית עם השנים והוא עומד היום על 8 שניות בממוצע. לדבריה זו גם סיבה מדוע יש למקד מאד את החומר הנלמד ולהגישו במנות קטנות שהרי רק כך העובדים יכולים באמת ללמוד בצורה אפקטיבית וטובה.

בסיכום דבריה אמרה רינת אהרוני כי "התפקיד שלנו בנוגע לכך היא להציג ללקוחות את הטכנולוגיה שממש תקדם את עובדיהם. מדובר בהבנה של עולם הדיגיטל לעומק כדי לקחת ממנו דברים ממוקדים שבאמת מסייעים. כלומר לא צריך לקחת כל טכנולוגיה שבחוץ אלא את הטכנולוגיה שבאמת תעזור לנו כשאנחנו מייצרים אצל העובדים של הלקוח תהליך למידה".

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה