שיתוף

הטכנולוגיה לא עוצרת. היא מתקדמת בקצב מואץ ונכון לעכשיו הכיוון הוא רובוטיקה ובינה מלאכותית שמיועדים להחליף את בני האדם ולהפוך את חייהם פשוטים ונוחים ותר.

החל ממכוניות שנוהגות את עצמן, רובוטים שיודעים לקרוא צילומי רנטגן ובדיקות רפואיות אחרות, רובוטים שמשמשים בשירות לקוחות, בנקאות ועוד.

אלא שבצד התקוות הגדולות שנתלות בטכנולוגיה יש גם כמה נקודות שמעוררות דאגה. החשש הגדול מכולם הוא מכך שאותה טכנולוגיה שמגבירה את התפוקה ומשפרת את חיי בני האדם, עלולה גם להחליף את העובדים האנושיים בסוגי המשרות שהם מבצעים כיום.

דו"ח שנערך לפני כשלוש שנים על ידי חברת McKinsey Global Institute בנושא אוטומציה ומשרות שעלולות להעלם מהנוף האנושי, ניסה להעריך מה יהיה מספר המשרות וסוג המשרות של בני האדם עד שנת 2030, ואילו מהן עלולות לעבור לידי הרובוטים והבינה המלאכותית.

מתוצאות הדו"ח עולה מגוון רחב של שינויים פוטנציאליים בתחומי העיסוק בשנים הקרובות, לרבות ההשלכות על כישורי כוח האדם ושכר העבודה.

הממצא העיקרי של הדו"ח גורס, כי אף על פי שתהיה מספיק עבודה לעובדים אנושיים באופן שישמר את מצב התעסוקה המלאה (כלומר לא תהיה אבטלה) עד שנת 2030, הרי שברוב התרחישים, המעבר מסוג המשרות הקיימות כיום לסוגים חדשים של משרות יהיה מאתגר ביותר.  

מהדו"ח של McKinsey Global Institute עולה בין השאר, כי במהלך העשור הקרוב, יעברו כמעט מחצית מהתפקידים והמשרות מבני האדם לידי רובוטים.

עוד עולה מהדו"ח, כי כמחצית מהפעילויות שאנשים מבצעים כיום בתמורה לתשלום בכל העולם, יכולות להתבצע על ידי מכונות בעזרת טכנולוגיה שיעילותה מוכחת כבר עתה.

מהדו"ח עולה אמנם, כי פחות מחמישה אחוזים מתחומי העיסוק הם כאלה שדורשים פעילות הניתנת לאוטומציה מלאה.

עם זאת, מתוך כ-60% מתחומי העיסוק הקיימים כיום, לפחות 33% מהם מורכבים מפעילויות שיכולות להתבצע באופן אוטומטי.

כך או כך, טוענים מחברי הדו"ח, כי חשיבותה של הכדאיות הטכנית של מעבר לעבודת רובוטים אינה הגורם היחיד שישפיע על קצב אימוץ האוטומציה.

יש גורמים אחרים בהם:

1 עלויות הפיתוח ופריסת פתרונות האוטומציה לשימושים בארגונים.

2 הדינמיקה בשוק העבודה, לרבות איכות העבודה, היקף התפוקה, וגובה השכר.

3 היתרונות של אוטומציה מעבר להחלפת עבודה וקבלה רגולטורית וחברתית.

מסקנת הדו"ח של מקינזי היא כי האוטומציה והבינה המלאכותית אמנם יגבירו את הפרודוקטיביות ואת הצמיחה הכלכלית, אבל מיליוני אנשים בכל העולם עלולים להידרש להחליף מקצוע או לשדרג את המיומנויות שלהם לכאלה שלא ניתנות לביצוע על ידי רובוטים.

מנתונים שפירסמה לשכת העבודה בארה"ב ומניתוח הנתונים על ידי מקינזי עולה, כי בסין מדובר בכ-85% מהעובדים שיצטרכו להחליף מקום עבודה או לשדרג מאוד את המיומנויות שלהם עד שנת 2030, בגרמניה מדובר בכ-17% מהעובדים האנושיים, בהודו בכ-58% מהעובדים האנושיים, במקסיקו מדובר בכ-28% מהעובדים האנושיים ובארה"ב מדובר בכשמונה אחוזים מהעובדים האנושיים.

מנגד, ביפן, הדו"ח צופה כי מדובר במינוס של כארבעה אחוזים. כלומר יהיו ארבעה אחוזים של תחומי עיסוק שיתווספו לטובת העובדים בני האדם.

 

כנס רווחה וחווית העובד

כנס הגיוס השנתי 2024

אין תגובות

השאר תגובה