שיתוף

פרויקט התמודדות משאבי אנוש עם נגיף הקורונה

 

ככל שתגבר פתיחת העסקים להעסקת עובדים במשרדים, באחוזים הולכים וגדלים, יצטרכו הארגונים לבצע מעקב אחר חשיפת עובדים לנגיף הקורונה.

ככל שמערך המעקב אחר שרשראות ההדבקה יתפתח, וככל שיותר ארגונים יקבלו אישור להחזיר יותר ויותר עובדים למשרדים, מקומות העבודה יהפכו לחלק קריטי בסיוע להאטת התפשטות הנגיף ולהגנה על העובדים.

אם כן, מה צריכים מנהלי משאבי האנוש לדעת לפני יישום המעקב אחר שרשראות ההדבקה:

1 מעקב אחר העובדים, הלקוחות והספקים שכל עובד היה איתם במגע ורישום, יכולים לסייע בהגנה על העובדים.

עם זאת, יתכן שעובדים לא יסכימו שהמעסיק יהיה במעקב אחריהם בכל שעות העבודה ולא ירצו לחלוק עם המעסיק מידע אישי.

יתרה מכך, עובדים ירצו לקבל דיווח אמיתי לגבי איך המעסיק מתכוון לשמור את המידע הפרטי עליהם ובאיזו מידה הוא מאובטח ונשמר החיסיון.

סביר להניח שיהיו לא מעט עובדים שיחששו שהמעסיק ישתמש במידע האישי שנחשף, לצרכים אחרים. כדי שהמעקב אחר שרשראות ההדבקה בארגון יהיה יעיל, מנהלי משאבי האנוש חייבים ליצור מידת אמון גבוהה הרבה יותר מהרגיל.

2 בדיקה יומיומית לגבי כל עובד – היכן ביקר ועם מי נפגש היא נקודת מוצא למעקב אחר אפשרות הדבקה.

בשלב מאוחר יותר, כאשר יהיו יותר בדיקות זמינות, יש לקוות שארגונים יוכלו לבצע במשרדים את בדיקות הקורונה, על ידי הזמנת צוות רפואי, בדומה למצב בו היו ארגונים שהזמינו בחורף אחיות לחיסוני שפעת.

3 במקרה בו עובד נמצא חיובי בבדיקת הקורונה יש לשלוח אותו בבידוד, ולאפשר לו לעבוד מהבית. במקרים בהם אין אפשרות לעבודה מהבית (למשל, קופאים, נהגי אוטובוסים וכד) יש לאפשר לעובד לשהות בחופשה, בין אם בתשלום או שלא בתשלום.

4 יש לפתח בארגונים מערך שיוכל לראיין את העובדים לגבי מקומות המצאותם ביום הקודם, ולתעד כל אפשרות למגע עם חולה מאומת.

זהו אתגר מאוד לא פשוט ברמה האנושית, שכן מעט מאוד עובדים יסכימו שמקום העבודה שלהם יתחקר אותם על המקומות בהם ביקרו לאחר שעות העבודה.

לצורך הדוגמה, סביר להניח שעובד שביום הקודם התראיין במשרדיה של חברה מתחרה, ישמיט כנראה את המידע הזה בריאיון.

יש צורך לאז בין הצורך לשמור על בריאות העובדים לבין הצורך לשמור על פרטיותם של העובדים.

סוגיה נוספת היא חיסיון רפואי. כבר היום נדרשים העובדים למסור הצהרה לגבי מצב בריאותם בכל יום על פי תנאי התו הסגול.

וזאת, למרות שיש כאן הפרה מסויימת של החיסיון הרפואי של העובד. לכן חשוב לדעת מהם גבולות המותר והאסור בבדיקות לגבי בריאותם של העובדים.

בנוסף, מנהלי משאבי האנוש חייבים לזכור שגם אם התגלה במקום העבודה חולה מאומת, הם לא יכולים למסור את פרטיו לעובדים אחרים, ועליהם להתיחס אל המידע הזה כחסוי.

ובה בעת עליהם להזהיר את העובדים האחרים כדי שאלה יהיו עירניים לגבי בריאותם, לא כל שכן לגבי עובדים ששהו במחיצתו של אותו עובד שאומת כחולה קורונה, ושעליהם להכנס לבידוד כתוצאה מכך.

לכן יש ליידע את העובדים האחרים לגבי חשיפה אפשרית, באופן שאינו חושף את המידע החסוי או את זהותו של העובד הנגוע ללא אישורו.

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה