לא בני דור המילניום אשמים. אנחנו אשמים!

לא בני דור המילניום אשמים. אנחנו אשמים!

בני דור המילניום לא אשמים, הם לא באמת הבעיה, והם אינם מה שאומרים עליהם. רוצים לחפש אשמים במצב - תבחנו את מי שצריך להנהיג את הארגון, מראה יכולה לעזור! ד"ר רוית אורן, סמנכ"לית משאבי אנוש בקבוצת עוף טוב, במאמר נוקב על דור המילניום ויחס שוק העבודה אליהם.

שיתוף

רוית אורןמאת ד"ר רוית אורן, סמנכ"לית משאבי אנוש בקבוצת עוף טוב; מרצה, דירקטורית ונציגת ציבור מעסיקים בבית הדין לעבודה 

בני דור המילניום, המכונים גם בני דור ה-Y, נופלים קרבן למשחק האשמות שכמעט כולם רוצים לקחת בו חלק. מאשימים אותם בהחלפת משרות באופן תדיר לצורך השגת רווח כלכלי או מקצועי (הרי הם "מדלגי משרות" – job hopping). מאשימים אותם שהם מאחרים להתבגר, חיים בלהקות אורבניות, מהססים להתחייב ו/או לקחת אחריות, ממוקדים בעצמם ומנהלים את חייהם כאילו אין מחר. המשמיצים טוענים שהם ילידים דיגיטליים שגודלו כנסיכים ונסיכות, עטופים בחום ובאהבה ומרופדים במחמאות. צוחקים שהבטיחו להם שאם רק ירצו יוכלו "לעוף על" החלום שלהם. לדור הזה, שרבים בעולם המערבי רואים בו מטרד, הוצמדו כינויים צבעוניים לרוב: הדור האבוד (המושג המקובל בארצות הברית), דור הקנגורו (שנישא בכיס הקדמי של אמא קנגורו גם בבגרותו), דור הבומרנג (שחוזר הביתה להורים). הם אולי הדור המושמץ ביותר שהאנושות המציאה עד היום. "עיסוק עצמי מוגבר, הגובל לעתים בנרקיסיזם", כך אומרים.

אז אומרים!

דור ה-Y נולד בשנות השמונים והתשעים של המאה העשרים. דור ה-Y, במיוחד במערב, גדל לתוך ההאצה בפיתוחים הטכנולוגיים בתחום המחשבים, האינטרנט והסלולר והוא בעל נגישות לכלים ואמצעי תקשורת מתקדמים. מאפיינים תעסוקתיים של דור ה-Y הם יכולת ונכונות לעבודת צוות ועבודה בקבוצות, יכולת לפזר קשב ולטפל במקביל בשני נושאים לפחות. רובם בעלי מיומנות טכנולוגית ויכולת לימוד מהירה של מכשירים חדשים. שליטה מלאה במחשב ויישומיו המקובלים, כמו גם ברשת האינטרנט ושימוש רב ברשתות חברתיות מקוונות. דור ה-Y שונה כמעט בכל מאפיין מדורות שקדמו לו: הם עובדים אחרת, לומדים אחרת, צורכים תקשורת וחדשות אחרת, מבלים אחרת ומגדלים את ילדיהם אחרת. השפעתם על החברה הישראלית הולכת וגדלה, מערערת את המובן מאליו ומחייבת חשיבה מחוץ לקופסה. הוא דור מתירני, שוויוני, מלא הומור, מפרגן, פתוח וזורם.

כמעט כולם, מלבד בני דור המילניום עצמם, רוצים למצוא בהם מגרעות ולהאשים אותם בהן. אולם, ישנה קבוצה קטנה אחת של אנשים יוצאי דופן שרואים את הדברים באופן שונה משום שהם יודעים מהי האמת. מי הם האנשים החיים בינינו שמסרבים לעלות על "רכבת ההאשמות"? אלו הם מנהיגים בעלי השפעה גבוהה, כאלה שבוחרים לספק את התהליך והתנאים הדרושים כדי שהאנשים שהם מנהיגים יוכלו להביא לידי ביטוי את מלוא הפוטנציאל המקצועי שלהם. בני דור המילניום (וכל שאר האנשים) נמשכים לחברות המנוהלות בצורה הטובה ביותר. מדוע? משום שבראש החברות הללו עומדת הנהגה המורכבת ממנהיגים בעלי השפעה גבוהה. מה שמעניין הוא שבחברות אלו, המונהגות כהלכה, אין בעיות וסוגיות עם בני דור המילניום, בניגוד לחברות המונהגות באופן רשלני, בהן הן כן קיימות. למה? משום שאין באמת בעיה של דור המילניום. קיימת רק בעיית מנהיגות. כל עוד מנהלים בעלי השפעה נמוכה (שהם כל דבר פרט ל"מנהיגים"), כאלה, שאכפת להם רק מעצמם והקריירה שלהם, הפחדנים שמתחבאים מאחורי אחרים ואלה שיכולים להוציא מהדעת את עובדיהם מכיוון שהם יורדים לפרטים הקטנים ביותר, מביטים מבעד לחלון ומעבירים תחומי אחריות לבני דור המילניום. כי זה מה שעושים מנהלים חסרי ביטחון ובעלי השפעה נמוכה, זה מה שהם תמיד עשו (הרבה לפני שהם היו "בני דור המילניום"), ומה שתמיד יעשו (יחפשו אשמים, אם זה דור המילניום או כל כינוי אחר שהם נותנים לאנשים שאותם הם מאשימים).

שימו לב: הכינוי דור המילניום הוא רק תווית. בני דור המילניום הם אנשים. אנשים הם עדיין אנשים. אנשים תמיד יהיו אנשים. באופן דומה, תירוצים למנהיגות לא יעילה וירודה הם עדיין תירוצים. וכן, תירוצים תמיד יהיו תירוצים. אותם מנהלים בעלי ההשפעה הנמוכה דוחים את בני דור המילניום המוכנים להוביל את עצמם למקום בו הם רוצים להיות, לעבוד במקום שיאפשר להם לממש את הפוטנציאל שלהם. אותם מנהלים בעלי השפעה נמוכה מאמינים לדעה הרווחת השגויה על פיה בני דור המילניום דורשים "דברים חדשים" ו"דרכים חדשות" לקידום הקריירה. מה שמנהלים בעלי השפעה נמוכה אומרים, מבלי להבין מה הם אומרים, הוא, "אני לא יודע כיצד להנהיג, אז למדו אותי את השיטה שתעזור לי להסתדר איכשהו כי אני לא מעוניין לבצע את העבודה הדרושה כדי להפוך למנהיג בעל השפעה גבוהה."

בעוד מנהיגות רשלנית איננה דבר חדש, הטלת האשמה על בני דור המילניום היא חדשה למדי. מנהלים בעלי השפעה נמוכה תמיד חיפשו דרך להאשים אחרים בכך שהם מביטים במראה ומאשימים אותם. כך הם תמיד עשו בעבר, וכך הם תמיד יעשו בעתיד. זהו אחד המאפיינים של מנהלים בעלי השפעה נמוכה. הם מאשימים אחרים במקום לקבל אחריות. למרבה הצער, אלה שלא באמת מבינים מנהיגות מהי מאמינים לכל מה שנאמר בנוגע לבני דור המילניום. אלה הם פשוט דברי סרק  סביב שיטות ניהול, ולא עקרונות הנהגה. זוהי הסיבה בגללה עלינו להשקיע בלמידת עקרונות של מנהיגות במקום לבזבז את זמננו בלמידת "שיטות" ניהול.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה