שיתוף

על אף המשבר ואי הוודאות, ארגונים לא יכולים להשאר בלי עתודה ניהולית. ארגונים שקופאים על השמרים בגלל המשבר, עלולים למצוא עצמם משתרכים מאחור ברגע שמשבר הקורונה יחלוף, בעוד שהמתחרים שלהם ישעטו קדימה.

כך שגם בימים אלה חשובה לאתר מועמדים לתפקידי ניהול זוטרים. המשימה היא לאתר את מנהלי העתיד, על ידי איתור עובדים בעלי פוטנציאל ניהולי ויכולות של מנהיג.

בשלב ראשון, לפני שיוצאים לאתר את המנהלים העתידיים מחוץ לארגון, יש לנסות למצוא אותם בקרב העובדים הקיימים.

שילוב עובד במסלול של עתודה ניהולית יכול לשמש הטבה בפני עצמה, לעובדים שהארגון מתקשה בימים אלה לתגמל אותם במישור הכספי עבור הצטיינות בעבודה.

ועם זאת, לא כל עובד מצטיין מתאים לתפקיד ניהולי. העקרון סעומד בבסיס הנושא של איתור מנהלים עתידיים טובים הוא לנסות לאתר מועמדים בעלי מאפיינים ותכונות של מנהיג ויכולות ניהול, כדי שבבוא היום הם יוכלו להצטרף אל שורת המנהלים של הארגון.

לאור העובדה שבני דור המילניום מהווים באופן טבעי את העתודה של הארגון כולו, הם גם מהוים את העתודה הניהולית שלו.

עובדה חשובה נוספת היא הרצון, השאיפה והנטייה הטבעית, של אחוז ניכר באופן חסר תקדים מקרב בני דור המילניום לעצמאות ויזמות. לכן דור עובדים זה מהווה בסיס איתן לעתודה ניהולית. 

לא כל אדם נולד עם תכונות של מנהיגות או אף עם השאיפה להיות מנהל. המשמעות היא שלא כל עובד שמצטיין מבחינה מקצועית יכול להיות מנהל טוב.

לכן, יתכן שבארגון יש עובדים מצטיינים, ואפילו מצטיינים באופן יוצא דופן, אבל אין להם תכונות של מנהיג ובחלק מהמקרים אף אין להם שאיפות להיות מנהלים.

ועם זאת, רצוי מאד שמי שאותר כבעל תכונות ומאפיינים של מנהיג ובעל כושר ניהולי, יפגין גם הצטיינות ברמה המקצועית.

הנה כמה תכונות ומאפיינים שחשוב מאוד שיהיו לכל עובד שנכנס לעתודה הניהולית של הארגון:

1 יכולת לחשוב כמה מהלכים קדימה ולדעת למה לצפות כתוצאה מהמהלכים שננקטים בהווה.

2 תכונות של יוזמה, תושייה, 'ראש גדול', יצירתיות, יכולת המצאה, ולהט להקדים את המתחרים.  

4 יכולת להבין את המגמות והכיוונים בשוקי היעד של הארגון, ויכולת לפעול כדי להביא את החברה לשורה הראשונה של החברות שמקדימות מגמות וכיוונים אלה.

5 יכולת לתכנן זמן רב מראש כל צעד, תוך חישוב החוזקות והחולשות של הצוות שאמור לבצע את אותו צעד.

6 יכולת לצפות מראש מה הלקוחות יצטרכו בעתיד הקרוב והרחוק, יכולת לסמן מטרות ולהגדירן, ויכולת לעודד את העובדים הכפיפים לו ליזום רעיונות מקוריים וחדשניים משך עצמם.

7 יכולת לקחת סיכונים מחושבים, ולא פחות חשוב – יכולת לקחת אחריות על סיכון שלא הצליח.

8 יכולת להנחות את העובדים הכפיפים לו איך להשיג מטרות בצורה הנכונה ויכולת ללמד אותם איך להיות עצמאיים יותר בעבודתם.

9 יכולת לפרגן הצלחה לעובדיו, לדעת להוקיר את ההצלחות של הכפיפים לו, ויכולת לכוון אותם להגיע להצלחות אלה.

10 יכולות תקשורת מצויינות – גם עם העובדים הכפיפים לו, גם עם המנהלים הממונים עליו וגם ען מנהלים שמקבילים לו בדרגתם.  

סדנת פרזנטציה אפקטיבית והעברת מסרים מרחוק

אין תגובות

השאר תגובה