שאלות שאסור לשאול בראיון עבודה ומה לשאול במקומן

שאלות שאסור לשאול בראיון עבודה ומה לשאול במקומן

ראיונות העבודה נועדו לברר האם למועמד יש את הכישורים, הידע והתכונות האישיות הנדרשות לתפקיד, כמו גם לקבוע האם אישיותו של המועמד תתאים לתרבות החברה

שיתוף
שאלות לעובדי החברה

שאלות לעובדי החברה

עם זאת ישנן שאלות שאסור לשאול בראיון עבודה, שאלות שעשויות להיתפש כאפליה על רקע דתי, מגדרי, מגזרי וכד'.

על מנת להצליח לברר בכל זאת את הדברים שאסור לשאול לגביהם, ניתן להחליף את השאלות בצורה יצירתית וחכמה. אפשר לשאול שאלות "עוקפות" חוקיות לחלוטין שיספקו עבורכם בדיוק את אותו מידע בצורה אחרת. 

רק ע"י שאילת שאלות בצורה שונה, תוכלו למצוא את המידע שאתם באמת רוצים לדעת ואת התאמתו של המועמד לתפקיד מבלי לבקש ממנו למסור מידע על חייו האישיים. כמובן שהדבר מותנה בחשיבות תשובותיו של המועמד לצורך בחינת התאמתו לחברה.

מקום לידה, מוצא ודת

מראיינים צריכים להתרחק לחלוטין משאלות לגבי מקום הולדתו של המועמד, מוצא או השתייכות דתית. אפילו אם יש למועמד שם יוצא דופן, אל למראיין לשאול לגביי מקור השם או מוצאו. מטרת השאלות צריכה להיות ולהשתקף לצורך מטרה אחת בלבד: התאמת המועמד לתפקיד ולתרבות החברה.

במקום לשאול על המנהגים הדתיים של המועמד, על מנת לברר אם יוכל לעבוד בחגים דתיים מסוימים, תוכלו לבחור מספר מועדים הנופלים על חגים דתיים ולברר האם המועמד יוכל לעבוד בתאריכים אלו, במידה והם חיוניים לכם.

במקום לשאול את המועמד היכן הוא נולד ואם יש לו אזרחות מסוימת, תוכלו לשאול לדוגמה, "האם תהיה לך אפשרות לעבוד במדינה מסוימת במידה ויהיה צורך".
במקום לשאול מועמד מה שפת האם שלו, תוכלו לומר: "התפקיד דורש מישהו שמדבר יותר משפה אחת. אילו שפות נוספות אתה דובר?"

מצב משפחתי, ילדים או העדפות מיניות

שאלות בנושא העדפות מיניות, זוגיות, ילדים או תכניות להרחבת המשפחה, אסורות בעליל. עם זאת במידה והתפקיד מצריך זאת, ישנן שאלות אחרות שתוכלו לשאול במקומן, אשר יספקו לכם את אותן התשובות.

במקום לשאול מועמדת "האם את מתכננת הריון נוסף", תוכלו לשאול "האם תוכלי בהמשך לנסוע לחו"ל, או לעבוד שעות ממושכות, כיוון שהתפקיד מצריך זאת." (כמובן במידה שהתפקיד אכן מצריך זאת).
במקום לשאול אם יש להם סידור לשעות אחר הצהריים לילדים הקטנים, תוכלו לשאול – האם תוכל/י להתחייב לעבודה עד שעות הערב?
תוכלו לברר מהן מטרות הקריירה של המועמד/ת לטווח הקרוב והרחוק, על מנת לקבל מושג לגביי התכניות שלהם לעתיד.

מקום

אין שום צורך לשאול מועמד היכן הוא גר על מנת לוודא שיוכל להגיע לעבודה בזמן. במקום זה תוכלו לשאול אותו האם הוא יהיה מסוגל להגיע מידיי יום בשעה מסוימת לעבודה.

ימי מחלה

במקום לשאול מועמד האם הוא היה חולה בשנה האחרונה או האם הוא לקח ימי מחלה רבים, תוכלו לשאול – "כמה פעמים יצא לך להיעדר מעבודתך הקודמת בשל אירועים לא מתוכננים?", זה יספק לכם אינדיקציה.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה