ראיונות עבודה – אמנות או מיומנות?

ראיונות עבודה – אמנות או מיומנות?

מנהלים בכירים מציגים את המודלים שלהם לראיונות עבודה, החל ממבחן המוזרות, דרך מבחן הכיסאות ועד לאימון אתלטי לראות מי באמת נותן את ה-100%

שיתוף
גיבוש עובדים
גיבוש עובדים

מנהלים בכירים במשק האמריקאי מציגים את המודלים הייחודיים שלהם לאיתור מועמדים טובים – פרויקט מיוחד

רוברט ריצ'מן, מנהל מוצר ב-Zappos, אתר הסחר  הגדול ביותר ברשת לנעליים, המעסיק 1,500 עובדים: ריאיון העבודה אצלנו מתחיל בצורה סטנדרטית ביותר. יש לנו טופס הגשת מועמדות משלנו, לאחר מכן נערך ריאיון טלפוני ומי שעובר את סינון קורות החיים והריאיון הטלפוני מוזמן לריאיון פרונטלי. כאן אנחנו מכניסים את נוסחת הגיוס הייחודית שלנו, בה כל מועמד צריך להיפגש לא רק עם מנהל משאבי אנוש והמנהל הישיר שלו אלא הוא צריך להיפגש עם אנשי הצוות שאיתם הוא אמור לעבוד.

המפגש הזה עם העמיתים לעתיד הוא קריטי מאחר והמועמד אמור לשבת איתם במחלקה, לעבוד איתם, להסתייע בהם. חשוב לנו שהעובדים עצמם ייקחו חלק בקבלת ההחלטות כי אלו משפיעות באופן ישיר, מקצועית וחברתית, על כל המחלקה כולה. גילינו שכשהעובדים בעצמם בוחרים את העמיתים שלהם הם לוקחים אחריות, כדי להצדיק את הבחירה שלהם, בכך שהם מסייעים לעובדים החדשים להשתלב בתפקיד ויש לכך השפעה עצומה על תהליך הקליטה.

טוני השי, מנכ"ל Zappos

ריאיון עבודה
ריאיון עבודה

טוני השי, מנכ"ל Zappos מוסיף: יש לנו 'מבחן מוזרות' על פי סולם של 1 עד 10. אנחנו שואלים שאלות מוזרות, באווירה כיפית ומשוחררת, כדי לראות עד כמה המועמד מוזר. אם המועמד הוא אחד אז סביר להניח שהוא מרובע מידי בשבילנו ואם הוא עשר, סביר להניח שהוא מופרע מידי אבל אין לנו מספר מדויק. אנחנו מחפשים אנשים איפשהו במרכז. אנחנו חברה שמאמינה בשונות, בגיוון, אנחנו מאמינים ששונות מטיבה עם העובדים ועם הלקוחות וזו הדרך שלנו לא רק לבחון מועמדים אלא להראות להם שכאן זה בסדר להיות קצת שונה.

ג'ו סירולי, הבעלים של מכון הכושר Gainsville health & fitness

ריאיון עבודה
ריאיון עבודה

ג'ו סירולי, הבעלים של מכון הכושר Gainsville health & fitness: המטרה שלנו בראיונות עבודה היא לא להתמקד בשאלות אלא בתגובות של המועמד לשאלות ולסיטואציות. בשלב הראשון של הראיונות הפרונטליים אנחנו מקבצים יחד 8 מועמדים. שני נציגי חברה בוחנים אותם בכל מיני סיטואציות ואתגרים קבוצתיים כדי לראות כיצד הם מתנהגים בקבוצה.

יש לנו תרגיל מצוין לבחון ריכוז, חלוקת קשב וכבוד הדדי. אנחנו מבקשים מכל מועמד לכתוב על עצמו כמה דברים. מחלקים להם דפים ועפרונות ואחרי כמה דקות מבקשים מאחר המועמדים לקום ולדבר. תמיד יהיו מועמדים שימשיכו לכתוב או לקרוא את המסמך שלהם, או במילים אחרות, שימשיכו להיות מרוכזים בעצמם. יהיו גם מועמדים שיתבוננו בשאר המועמדים לראות כיצד הם נוהגים. המועמד האידיאלי מבחינתי הוא זה שעוזב הכול ומקשיב לאדם שעומד ומדבר. זה עובד שיודע לעבור ממשימה למשימה, להסתגל למציאות חדשה ויודע לתת כבוד הן לממונים עליו והן לעמיתיו.

יש לנו תרגיל נוסף לבחינת מועמדים בשלב הבא, של ראיונות אחד על אחד. אחד המראיינים נכנס לחדר הקבלה וקורא למועמד לגשת אתו לחדר אחר. העובד ייקח כיסא מחדר ההמתנה ויגיד שאין כסאות בחדר הראיונות. אם המועמד לא ירים בעצמו כיסא – אין לו סיכוי לעבוד אצלנו. אנחנו מחפשים אנשים שישתלבו, שידעו מה ואיך לעשות מבלי שיגידו להם, שיחשבו כל הזמן 'מה אני יכול לעשות' ומבחן הכיסאות הוא אינדיקטור מצוין.

השלב האחרון של הריאיון נעשה בחדר הכושר. אני מכניס את המועמדים לסדרת אימונים קשה במיוחד. אני יודע שאין להם סיכוי לעמוד ביעדים הגבוהים אבל אני רוצה לראות אותם מתאמצים. אני מחפש אנשים שנותנים את כל ה-100% ואת זה אני יכול לראות באולם ההתעמלות עצמו. העובד שהתקבל הוא לא זה שיצליח יותר מבחינה אתלטית אלא זה שיצליח לשכנע אותי שהוא עבד הכי קשה מכולם.

לקסי פאנק, בעלים ונשיאת Brooklyn Industries NYC

ריאיון עבודה
ריאיון עבודה

לקסי פאנק, בעלים ונשיאת Brooklyn Industries NYC, רשת חנויות אופנה (המתמחה בבגדים, תיקים ושאר אבזרי אופנה): יש לנו נוסחה ברורה מאוד של סינון קורות חיים. מתוך מאגר של 100 קורות חיים אנחנו נבחר 20 מועמדים לריאיון טלפוני ומתוכם נבחר 5 מועמדים לריאיון פרונטלי. את ריאיון העבודה אני עורכת במטרה להכיר את המועמד ובו בעת להסביר לו בצורה כמה שיותר מהימנה על החברה ועל התפקיד הייעודי.

אנחנו חברה צומחת ומתפתחת ולכן יש לנו צורך באנשים מאוד אנליטיים, אסטרטגיים, אנשים שיודעים לקרוא נכון את המפה הכלכלית, יודעים לחשוב צעד אחד קדימה. הדרך שלי לראות אם המועמד מתאים היא לא על ידי שאלות על העבר (היכן עבדת, מה עשית או מה למדת) אלא דרך שאלות על העתיד הלא נודע. אני מציגה למועמדים שאלות בנושאים שהם בכלל לא מכירים או מציגה בפניהם סיטואציות היפותטיות מאתגרת. אני לא מצפה מהם שידעו את התשובות. אין תשובות. אני רוצה לראות כיצד הם מתמודדים עם אתגרים חדשים – כך אני מסוגלת לאבחן האם הם אינטליגנטיים, אנליטיים, רגועים ומחושבים או שהם קורסים תחת הלחץ.

מבחינתי, לראיין מועמד זה ל'נער אותו', לאתגר אותו, להקשות עליו כדי לראות מי באמת בנוי לסוג העבודה הדינאמית והתובענית שאני מציעה. ריאיון עבודה מבחינתי הוא תהליך אינטנסיבי שאני עוברת עם כל מועמד כדי לבחון דפוסי התנהגות ודפוסי חשיבה.

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה