נגד הוועדה לבחינת חוק שעות עבודה ומנוחה

נגד הוועדה לבחינת חוק שעות עבודה ומנוחה

הפורום לאכיפת זכויות העובדים יוצא נגד הוועדה בראשות משרד התמ"ת הבוחנת את התאמת החוק למציאות כיום. לטענת הפורום "הוועדה מחפשת להתגמש רק לקראת המעסיקים"

שיתוף

שעות עבודה ומנוחה

בימים אלה כפי שפורסם, מתכנסת ועדה מטעם משרד התמ"ת, ארגוני מעסיקים, ההסתדרות ועוד שתבחן את חוק שעות עבודה ומנוחה ותנסה להתאים אותו לעידן הנוכחי. הוועדה הצהירה כי תבדוק את גמישות שעות העבודה, גמישות בנוגע להעסקת אמהות, בדיקת נושא האיזון בין משפחה לעבודה וכיוצא בזה. הפורום לאכיפת זכויות עובדים, הכולל בין היתר את ארגון זכויות האזרח, קו לעובד ושדולת הנשים מותחים ביקורת על בחינת החוק הישן ובמטרות האמיתיות של הוועדה, וקורא לצאת נגד קיומה במתכונת המתוכננת.

יעל אברמן, דוברת עמותת קו לעובד, אמרה ל-HRus כי הוועדה שהקים משרד התמ"ת מצהירה כי היא קמה לטובת העובד, אך בפועל היא משרתת את האינטרס העסקי של החברות בלבד. הפורום לאכיפת זכויות עובדים טוען כי במסגרת חוק שעות העבודה והמנוחה משנות ה-50 מתאפשרת גמישות מספקת בשעות העבודה, אך שלא נעשה בהן שימוש. "לטעמנו, בגלל חוק הגברת האכיפה על דיני עבודה פתאום החליטו להקים את הוועדה, כשהטריגר היה הגברת הפיקוח. הוועדה נועדה לשמש משקל נגד הפעלת הסנקציות החמורות במסגרת ההגברה".

לטענת הפורום הוועדה התארגנה לאחר לחץ של שנים שהופעל על ידי לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים, המייצגת את רוב המעסיקים במשק. לשכת התיאום לחצה על הממשלה להקטין את תשלום השעות הנוספות על מנת להקל כלכלית על המעסיקים. על אף הצהרת המשרד שהוועדה תדון בנושאי המגדרי, עמותת קו לעובד טוענת כי בוועדה לא יקחו חלק ארגונים המייצגים נשים.

בנייר העמדה שהגיש הפורום לוועדה, נטען כי הפורום לאכיפת זכויות העובדים לא נענה בחיוב להשתתף בוועדה. כמו כן השתתפות של נשים המייצגות מגוון רחב של האוכלוסייה לא זכה להיענות.

נייר העמדה של הפורום כולל גם את הטענות הבאות:

אין לשנות את חוק שעות עבודה ומנוחה, מאחר שהוא מאפשר גמישות מספקת להעסקת עובדים במסגרת של שעות נוספות.

יש לקצר את שעות העבודה בהתאם לנהוג במדינות ה-OECD, ל-40 שעות.

יש לבטל את האפשרות להעסקה במסגרת שעות נוספות, לאשר העסקה כזו רק במקרים חריגים לאחר בחינה של כל מקרה לגופו.

אין לשנות את סעיף 22 לחוק שעות עבודה ומנוחה, כך שיפגע בבריאותם וברווחתם של העובדים במשמרות לילה.

יש לחשב את השעות הנוספות כמרכיב בלתי נפרד מהשכר לחישוב תנאים סוציאליים. כך תמנע העסקת עובדים בשעות נוספות לצורך צמצום עלויות העסקה.

יש לפעול לצמצום פערים בין עובדים שעתיים לבין עובדים המשתכרים בשכר חודשי/ גלובלי, ולצמצם באופן מהותי את המועסקים בשכר שעתי.

עוד טוען הפורום כי אין דבר בהצהרת הוועדה לאפשר לעובדים ליהנות ממלוא הזכויות וההטבות המגיעות להם לפי חוק. מטרת הוועדה היא לשרת אך ורק את אינטרס המעסיקים, ולאפשר להם לעמוד בחוק. זאת משום שחוק הגברת האכיפה של דיני העבודה הוא המהווה את "הקש ששבר את גב הגמל" והקמת הוועדה מנסה לפתור את לחץ האכיפה בו נמצאים המעסיקים – על ידי הגמשת החוק לטובתם בלבד.

בהמשך פורסמה תגובת דוברות משרד התמ"ת, שקבע שמדובר בטענות חסרות שחר למטרות יחסי ציבור ותו לא. לדבריו, חוק שעות עבודה ומנוחה שנקבע באוגוסט 1950, תאם את המציאות התעסוקתית של סוף שנות ה-40, השונה לחלוטין מהמציאות כיום. בעקבות פניות מגורמים שונים, הכוללים ארגוני נשים, התאגדויות הורים ועובדים שונים, הוחלט לבחון להתאים את החוק למציאות הכלכלית והחברתית המודרנית כיום.
ההחלטה לבחון את החוק נולדה מתוך התחשבות מקסימלית בצרכי העובדים וברווחתם. כמו כן נמסר כי בוועדה שהקים משרד התמ"ת שותפים נציגי משרד האוצר, שלושה נציגים מטעם ארגוני המעסיקים ושלושה נציגי הסתדרות העובדים החדשה, נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה וכן עורך הדין ערן גולן – נציג לשכת עורכי הדין, ששימש עד לאחרונה כיועץ המשפטי של עמותת קו לעובד. לאחר מכן יצאה הוועדה בקריאה לציבור כולו להשתתף בגיבוש החוק. הוועדה מזמינה אחת חברי הפורום לאכיפת זכויות עובדים להגיש את הצעותיהם והשגותיהם בעניין, וכך לקחת חלק בעיצוב החוק והתאמתו למאה ה-21.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה