מתמחים הם הון אנושי

מתמחים הם הון אנושי

מדוע כדאי להעסיק סטודנטים ובוגרי אוניברסיטאות חסרי ניסיון במשרת מתמחים? כיצד ניתן למקסם את תרומתם לארגון?

שיתוף
גיוס עובדים
גיוס עובדים

סטיבן מייל-ג'ונס, מנכ"ל Latitude Geographics Group, החברה הקנדית העוסקת בפיתוח אפליקציות לנתוני מידע גיאוגרפיים, ממליץ בחום על העסקת מתמחים. החברה שלו מעסיקה 60 עובדים כאשר בין הצוות נמנים 2-4 מתמחים ושליש (20 עובדי חברה) החלו את דרכם בחברה כמתמחים.

בריאיון למגזין The Globe and Mail תיאר מייל-ג'ונס את הקונספט של פתיחת מקום עבודה בפני מתמחים כך: "גיוס מתמחים {סטודנטים בשלבים מתקדמים או בוגרים אוניברסיטאות} חסרי ניסיון, זו אסטרטגיית גיוס מצוינת בעיקר לתחום הטכנולוגי. זו דרך 'לבדוק' את הכישורים והיכולות של מועמדים פוטנציאליים מבלי לקחת סיכון. אם הם מוכיחים את עצמם אפשר לשריין להם מקום ואם לא… זה ממילא נועד להיות פרק זמני בחייהם. אם הם לא טובים, במקרה הכי גרוע, הם יסייעו לעובדי המשרד בעבודות יום יומיות לא חשובות אבל אם הם כן טובים – זה נכס. למתמחים יש הרבה מוטיבציה להוכיח את עצמם ובמקרים רבים יש להם רעיונות חדשניים, מקוריים, מזווית חדשה ואלו יכולים להיות בגדר נכס עבור הארגון."

מייל-ג'ונס מסביר כי גם אם הפוטנציאל גלום במתמחה, זה באחריות החברה לסייע לו לממש אותו. כדי שהתמחות תניב את התוצאות האפקטיביות ביותר בפרק זמן קצר חשוב: ליצור עבור המתמחים מערכת שעות גמישה בהתאם ליכולות ולמגבלות שלהם, לתת להם לקחת חלק מקצועי בעשייה ולתגמל אותם גם אם זה בשכר מינימלי.  

ג'ן סילבר, מנהלת חברת ההשמה Silver Recruitment בקנדה תומכת אף היא במודל של גיוס מתמחים כשהיא מדגישה את היתרון הטמון במהלך זה עבור עסקים קטנים ובינוניים: "עסקים קטנים יכולים להרוויח רבות מיישום המודל של העסקת מתמחים, שכן זו הזדמנות לצרף כוח עבודה חדש, מלא אנרגיה ומוטיבציה, מבלי להגדיל עלויות." סילבר אומרת שהיא החלה לראות יותר ויותר חברות פותחות את שעריהן בפני המתמחים במהלך המיתון וכי חברות אשר מנסות את המודל נוטות לאמץ אותו לטווח הארוך.

לדעת סילבר, כדי שמקום עבודה יוכל להפיק את המקסימום מתקופת ההתמחות הקצרה, חשוב למנות לכל מתמחה אחראי (מנטור). לדבריה: "כל אחד בארגון עסוק בשלו ומתחה יכול ליפול בין הכיסאות בעיקר כשהוא לא מבין את סדר העדיפויות ואת ההיררכיה בין הגורמים השונים בארגון. כאשר עובד מקבל על עצמו ללוות מתמחה ולפקח עליו, אותו מתמחה עובר חפיפה יסודית עם כניסתו לחברה והזמן שלו מנוהל נכון על ידי גורם שמחובר לעשייה. בנוסף, הוא מקבל משוב מקצועי מידי עובד מקצועי לאורך כל הדרך."

לאחרונה, הושק בצפון אמריקה אתר חדש Springtern, המבוסס על הפלטפורמה של אתר גיוס, והוא ייעודי לגיוס מתמחים. מטרת האתר הינה לקשר בין סטודנטים ובוגרים לבין מנהלי גיוס בחברות. 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה