שיתוף

המעבר למודל העבודה ההיברידי, שמשמעו כמה ימי עבודה מהבית בשבוע, ובמקביל, הדרישה של יותר ויותר עובדים לגמישות בלוחות הזמנים מעבירה אל קדמת הבמה את השאלה: האם עובדים מעדיפים לעבוד מהבית את כל שעות העבודה ברצף, כך ששעות העבודה יהיו בטווח זמן מופרד מהחיים האישיים, או שמעדיפים לפרוס את שעות העבודה על פני כל היום באופן ששעות העבודה והשעות המוקדשות לחיים האישיים מתערבבות זו בזו.

סקרים שנערכים כיום בארה"ב בקרב עובדים מעלים את הסוגייה הזאת כשאלה למחקר.

העובדים נשאלים האם המצב האידאלי מבחינתם הוא עבודה בטווח של 9:00 עד 17:00 שבה מופרדים חיי העבודה מהחיים האישיים או מצב שבו שעות העבודה והחיים משולבות זו בזו לסירוגין לאורך היום.

סקר שנערך על ידי חברת החקרים האמריקאית גאלופ מגדיר את הקבוצה הראשונה כ'מפצלים' ואת הקבוצה השנייה כ'משלבים' (blenders).

מהסקר עולה, כי יש חלוקה שווה של 50 אחוזים לכל קבוצה. החוקרים הופתעו מהתוצאה בהתחשב בגידול המאסיבי בעבודה על פי המודל ההיברידי, שבמסגרתו למעשה יש שילוב גדול מאי פעם של שעות עבודה ושעות פנאי (חיים אישיים) ברוב סוגי העבודות.

לדברי החוקרים, מאחר שהארגונים מחליטים מתי והיכן העובדים יעבדו, כל ארגון חייב לדעת מי מהעובדים שלהם שייך לקבוצת ה'מפצלים' ומי לקבוצת ה'משלבים'.

מהסקר עלה, כי העובדים בקבוצת המפצלים – בין אם הם עובדים הכי טוב בבית או במשרד – רוצים לשמור על לוח זמנים קפדני של שעות בכל מקום.

העובדים בקבוצת המשלבים (מערבבים) עשויים לבצע את המשימות שלהם בסוף השבוע או בערב, או מוקדם בבוקר לפני פתיחת המשרד.

מנהל הצוות חייב לדעת מי בצוות שלו שייך לקבוצת המפצלים ומי לקבוצת המשלבים. אחרת לא יוכל לנהל את הצוות.

מהסקר של גאלופ עולה, כי עובדים שמעדיפים את שיטת הפיצול הם נפוצים יותר בעבודות ייצור.

למרות זאת, כ-41 אחוזים מעובדי עבודות ייצור הם בעלי חשיבה של קבוצת ה'משלבים'. ברוב סוגי התפקידים האחרים החלוקה היא 50 אחוזים לכל קבוצה.

מהסקר עולה, כי כ-61 אחוזים מהעובדים שעובדים במשרדי החברה או באתר (מתחם) החברה, נוטים יותר להיות בקבוצת המפצלים.

למרות זאת, לכ-39% מעובדים אלה יש מנטליות של העדפה לשלב (לערבב) בין שעות העבודה לשעות החיים האישיים.

עוד עולה מהסקר, כי כ-60 אחוזים מהעובדים בשיטה ההיברידית והעובדים שעובדים באופן מלא מהבית, מעדיפים לשלב בין שעות העבודה לשעות החיים האישיים (לסירוגין).

ועדיין יש כ-40 אחוזים מהעובדים מהבית באופן מלא או היברידי, שמעדיפים לפצל את זמנם בין העבודה לחיים.

בהתפלגות על פי דורות ניתן לראות בסקר, כי בני דור ה-Z והצעירים שבבני המילניום מתחלקים באופן שווה בין מפצלים למשלבים.

עם זאת, בני דור המילניום המבוגרים יותר, נוטים להעדיף שילוב בין עבודה לחיים. מתברר, כי ככל שהעובדים מתבגרים יותר, כך הם נוטים יותר לרצון לפצל את העבודה והחיים (להפריד). עם זאת, כ-45% מבני דור הבייבי בום מעדיפים את השילוב בין שעות העבודה לשעות החיים האישיים.

החוקרים של גאלופ מדווחים, כי בקרב העובדים בעלי רמת המחוברות הגבוהה לארגון, ההתפלגות בין בעלי ההעדפה לפצל את שעות העבודה מהחיים האישיים לבין בעלי ההעדפה לשלב בין השניים, הוא שווה ברובה, וכך גם רמת ההצלחה ושגשוג הכוללת שלהם. שני סוגי ההעדפה הללו בחיי העבודה מאפשרים עבודה פרודוקטיבית.

החוקרים של גאלופ בחנו גם את הנטייה לחפש עבודה בארגון אחר או בתפקיד אחר. מתברר כי כ-53 אחוזים מהעובדים בקבוצת ה'משלבים' נוטים יותר לחפש עבודה אחרת, לעומת כ-48 אחוזים מהעובדים בקבוצה שמעדיפה לפצל בין שעות עבודה לשעות החיים האישיים.

לדברי החוקרים, ממצא זו מציב אתגר לגבי שימור עובדים שמעדיפים לשלב בין שעות העבודה לשעות החיים האישיים.

גם בהיבט של שחיקה מוביל קבוצת המעדיפים לשלב בין שעות העבודה לחיים האישיים: כ-32 מהעובדים שמעדיפים לשלב בין שעות העבודה לחיים האישיים היו בסבירות גבוהה יותר לדווח על שחיקה, לעומת כ-29 אחוזים מהעובדים שמעדיפים לפצל בין שעות עבודה לחיים אישיים.

לאור כל זאת, מנהלים צריכים לשאול את העובדים שלהם מה לדעתם יאפשר להם את החיים הכי טובים שאפשר להעלות על הדעת.

האם הם מעדיפים לפצל את שעות העבודה מהחיים האישיים (כלומר לעבוד ברצף את שעות העבודה ולאחר מכן להתפנות לחיים האישיים) או לשלב את השעות אלו באלו, כלומר לעבוד כמה שעות, לאחר מכן להתפנות לעיסוקים אישיים, ושוב לחזור לעבוד וחוזר חלילה, כולל עבודה בסופי שבוע ועבודה בערב, בלילה או בשעות הבוקר המאוד מוקדמות.

לדוגמה, על המנהלים לשאול את העובדים, האם אכפת להם לקבל אימיילים בסופי שבוע או בשעות מאוחרות או מוקדמות, והאם הם מצליחים להיות כל הזמן בעניינים. או, האם זה מפריע להם שהעבודה פולשת לשעות שלאחר 'שעות המשרד'.

מסקנת הסקר היא ששני סוגי העובדים יכולים להיות מאוד מחוברים לארגון ופרודוקטיביים.

אבל אי ידיעה של מנהל ישיר, מה עלול לגרום למידת מחוברות נמוכה יותר, או תחושות של חוסר כבוד מצד המנהל לשעות הפרטיות ושחיקה גדולה יותר, עלול להזיק לכולם.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה