שיתוף

המגמה של צעירים בני דור ה-Y וה-Z להפוך לעצמאים החלה להסתמן עוד לפני פרוץ משבר הקורונה, אבל בימים אלה היא רק הולכת וגוברת.

במצב הנוכחי, כשעתיד שוק העבודה נותר לא לגמרי ברור בכמה היבטים, לרבות ההיבט של מעבר להרבה יותר רובוטים ובינה מלאכותית על חשבון עובדים בדרגות זוטרות, יש יותר ויותר עובדים צעירים שפוזלים אל עבר האפשרות של להיות עצמאים לפחות באופן חלקי.

כלומר לעבוד כשכירים בחצי משרה, ובמקביל לעבוד גם במתכונת פרילנס. בד בבד, יש לא מעט עובדים בגילאי 40 ומעלה, שאינם מצליחים לחזור לעבודה לאחר שהוצאו לחופשות ללא תשלום (חל"ת) בתחילת משבר הקורונה. גם אלה, או לפחות חלק ניכר מהם, צפויים להצטרף אל שורות עובדי הפרילנס, באופן מלא או חלקי.

בה בעת, קיימת תופעה שהולכת ומתרחבת, של עובדים שאינם מעוניינים להפוך לעצמאים כלל, אבל כדי להתקין עבור עצמם רשת בטחון כלכלי, הם מעדיפים לעבוד במתכונת של שכירים בחצי משרה עבור שני מעסיקים (או יותר) במקביל.

בין אם מדובר בעובדים צעירים או מבוגרים, הרעיון הוא לשלב בין כמה מקורות הכנסה שונים כדי לא להשאר במשבר הבא, בלי כל מקור הכנסה.

רוב העובדים אינם מודעים להשלכות שיש לכך על נושא המיסוי. לכן חשוב שמנהלי משאבי האנוש יידעו את העובדים שלהם – שעובדים כעצמאים שהם גם שכירים – כי לעצמאים ולשכירים יש זכויות וגם חובות שעשויים להצטלב ולהתקזז, ואיך עליהם לבצע תיאום מס.

הענקת מידע חשוב זה, אינה גוזלת זמן רב או מאמץ רב מדי ממנהל משאבי האנוש, אבל יש לה השלכות ארוכות טווח על שיפור מהותי של מותג המעסיק של החברה.  

עובד שמעדיף לעבוד באופן חלקי כפרילנסר ואינו פותח תיק עצמאי במס הכנסה (ואינו שוכר רואה חשבון או יועץ מס), וגם עובד שעובד בשני מקומות עבודה כשכיר – שניהם צריכים לקבל מידע והבנה לגבי נקודות ההשקה בין זכויותיהם כעצמאים לזכיותיהם כשכירים; וגם לגבי נקודות ההשקה בין חובותיהם כעצמאים וכשכירים.

כל זאת, במטרה לייעל את התהליכים ולאפשר לעצמם חיסכון כספי ניכר מול גופים כמו מס הכנסה, ביטוח לאומי, קרנות הפנסיה ועוד.

כאן נכנס לתמונה מנהל משאבי האנוש, בחברה שבה עובד שכזה מועסק במשרה חלקית. כאמור, הענקת מידע לעובדים, שיכול לחסוך להם כסף, עשוי להוות הטבה אטרקטיבית התורמת למותג המעסיק של הארגון.

שכירים שמתחילים את דרכם בשוק הפרילנס, או שמתחילים לעבוד במקום עבודה נוסף (כשכירים), בדרך כלל אינם מודעים לכל התיאומים שעליהם לעשות מול הרשויות.

אחד התיאומים הללו הוא תיאום מס הכנסה. בכתבה: החזרי מס לעובדים: איך תאפשרו לעובדים שלכם לקבל החזרי מס הסברנו, איך עובדים יכולים לקבל החזרי מס עבור תקופות שלא עבדו.

אבל גם לגבי עבודה במהלך השנה כולה, על העובדים לבצע תיאום מס מול מס הכנסה. עליהם להחליט איזה ממקומות העבודה הוא מקום העבודה הראשי שלהם, ולקבל ממנהל משאבי האנוש באותו מקום מכתב המיועד לרשות המיסים, בו מצויין סכום כל המשכורות שאותו הוא יקבל במהלך כל שנת הכספים הנוכחית.

לאחר מכן עליו לקבל ממקום העבודה השני מכתב דומה עם סכום כל המשכורות הצפוי לו באותה שנה. אם מדובר בעובד שהוא שכיר וגם עצמאי, עליו להצהיר מהו סכום ההכנסה שהוא צופה לקבל במהלך השנה מעבודתו כעצמאי.

עם שני המסמכים הללו עליו לגשת אל משרדי מס הכנסה, למלא את הטפסים הרלוונטיים ולקבל ממס הכנסה מכתב בו רשום כמה מס צריך מקום העבודה המשני לנכות לו במקור.

את המכתב הזה עליו לתת למקום העבודה המשני, שהוא גם המכותב על המכתב המתקבל ממס הכנסה. בדרך זו, העובד לא יסיים את שנת המס עם חובות למס הכנסה, תשלום ריביות, ולפעמים אף איום בעיקולים.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה