יצירתיות ככלי להעצמת עובדים וניהול משברים

יצירתיות ככלי להעצמת עובדים וניהול משברים

מה מונע מארגונים להיות יצירתיים ולהזניח את המשאב היקר שברשותם? כיצד מחזירים את היצירתיות לארגון?

שיתוף

במציאות של שינויים בלתי פוסקים, החשיבה היצירתית של כל ארגון היא כלי עוצמתי להתאקלמות, גמישות והתמודדות עם כל משבר. כיצד ניתן לגלות את היצירתיות בכל תחום, ולהשתמש במשברים כהזדמנות וכמנוף יצירתי?! ניתן להפוך את היצירתיות לכלי עוצמתי יומיומי בארגון שלנו!!!

מוטי איזן, מנכ"ל חברת "לעניין-פעילויות עם תוכן" נבחר לקחת חלק בפאנל המרצים בכנס השנתי למשאבי אנוש 2015. את הרצאתו יקדיש איזן לסוגיית היצירתיות ככלי להעצמת עובדים וניהול משברים, כלים ושבירת פרדיגמות לעשייה והסתכלות מחוץ לקופסא (תרתי משמע) על העובדים ועל השינויים בארגון.

מוטי איזןעל המרצה:
מוטי איזן, מאמן אישי ועסקי בשיטת Business & life Coaching, מנכ"ל מנכ"ל חברת "לעניין-פעילויות עם תוכן", חברה מובילה במינוף וקידום צוותים וארגונים, הטמעת חשיבה יצירתית והעצמת עובדים וגיבושם. מוטי איזן מאמן קבוצות, ומרצה בתחום פיתוח חשיבה יצירתית, יצירתיות במשברים והנעת עובדים מחוץ לקופסא.

ספר קצת על עצמך?
מוטי איזן: אני מגיע מעולם הפעלת צוותים ועבודה מול קבוצות. בתקופת הצבא פיקדתי על חיילים ומיד אחרי הצבא התחלתי לעסוק בתחום ניהול צוותים במסגרות שונות בעיקר בתחום החינוך. בהמשך הדרך עניין אותי נושא פיתוח החשיבה היצירתית, נוכחתי לדעת שפעמים רבות בפעילות השוטפת של ארגונים שונים כש"המערכת" מגיעה למבוי סתום דווקא שם חבויה ההזדמנות למינוף בהתמודדות עם דילמות וקונפליקטים שונים. השילוב של תחום ההדרכה בו עסקתי ותחום היצירתיות הביא אותי לידי העברת הדרכות בתחום היצירתיות באגף ההוראה בחיפה ובמסגרות שונות.

מה היא יצירתיות?
מוטי איזן: אדם נורמטיבי שגר בחיפה וצריך לצאת לפגישה בת"א יחשוב לנסוע ברכבת או ברכב. אדם יצירתי ישאל, למה לא לטוס בכדור פורח?!, אני חושב שזו גישה נכונה בכלל לחיים ובעיקר בעולמם של ארגונים שתמיד צריכים להיות צעד אחד לפנים בחדשנות ובמקוריות.

יבוא מי שיגיד שעם כדור פורח ייקח הרבה יותר זמן להגיע ליעד… זה נכון, אבל הערך המוסף שנאסוף בדרך גדול לעין שיעור מהיעד עצמו… לפתע נגלה שיש לנו עוד המון נקודות שפספסנו בדרך, עוד יעדים שלא ראינו קודם, וחשוב מכולם עוד חוזקות שעד כה היו חבויות מעיננו.

מעסיקים ומנהלים שיסתכלו על הדרך להשגת מטרות גם כאמצעי למידה עוצמתי, בטווח הקצת יותר ארוך, יהיו צעד אחד לפני כולם. וכאן נכנס תחום פיתוח החשיבה היצירתית לתמונה, משאב היצירתיות נתפס לעתים כאמצעי להשגת מטרות ארגוניות, אך במבט מעמיק יותר נוכל לראות שהיצירתיות יכולה להיות גם מתווה דרך ופורצת גבולות גם של עובדים וגם של מנהלים לכיוונים חדשים ולא רק מהווה ככלי על מנת להגיע למטרה ספציפית זו או אחרת. 

איך יצירתיות יכולה להשפיע בארגון?
מוטי איזן: לטעמי אחד התפקידים הקשים ביותר בארגון הוא בתחום משאבי האנוש, בגיוס כוח אדם, לבחור את האדם המתאים ביותר לארגון ולנסות להפיק ממנו את המקסימום מצד אחד ולשמר אותו מהצד השני. המטרה שלי כמנהל משאבי אנוש הינה לדאוג שהעובד ירגיש טוב ויביא תוצאות טובות יותר. בעזרת חשיבה יצירתית אני יכול לאתגר אותו מחדש ולהביא אותו להסתכלות שונה על תפקידו וכך להיפתח לכיוונים חדשים, נוספים ויצירתיים.

תחשבו שיש לכם קערה מלאה ברעיונות וכל פעם שפותחים את הפקק יוצא רעיון אחד. חשיבה יצירתית מאפשרת הגעה ליותר מפתרון אחד. אולי אפשר לחבר "ברז" לצנצנת או אולי להגיש את הפתרונות בכלל על צלחת… וכך להשיג יותר תוצאות. חשיבה יצירתית היא אמצעי לכל דבר אחר שאנו רוצים להביא לארגון, אבל היא גם תוצאה של תהליך עבודה מתוכנן.

איך הגעת לרעיון של החברה "לעניין – פעילויות עם תוכן"?
מוטי איזן: באתי מתחום של ההדרכה עוד מתקופת הילדות בתנועת הנוער (הצופים) ומאז תחום ההדרכה משך אותי. לימים מצאתי שקיים צורך עז לתחום ההדרכה ולפיתוח היצירתיות.

אני מאמין שאחד הדברים החשובים ביותר בחיים שלנו הוא היצירתיות. לרוב, אנשים לא שמים לב שהיצירתיות נעלמה ושהם כבר שנים עושים את אותו הדבר. חשיבה יצירתית חשובה לנו בכל תחום בחיים אבל בחיים ארגוניים מרגישים את חוסר היצירתיות באופן מאוד בולט. ארגון מתמודד מול שוק מתפתח הדורש כל הזמן יצירתיות ויכולת התמודדות מול שינויים קיימים. בכדי לתת מענה לצורך הזה, חשוב מאוד שנשמור על היצירתיות ויתרה מזו, שנלמד איך להפיק מהיצירתיות את המרב לטובת העובד ולטובת הארגון כולו.

מהרו להירשם – ללא עלות – לכנס השנתי למשאבי אנוש שיתקיים ב-25/26 במרץ!
לפרטים והרשמה יש ללחוץ כאן

מי קהל המטרה העיקרי?
מוטי איזן: כולם! יצירתיות הינה כוח שקיים בנו. ליצור דברים חדשים, הראש צריך תמיד לפעול קדימה. זה לא בא על חשבון דברים אחרים אלא דרך המאפשרת לכל אחד מאתנו למצוא זוויות ודרכים נוספות לעשות, גם את המשימות היומיומיות שלנו.

איך פעילות יכולה לסייע בפיתוח היצירתיות?
מוטי איזן: המגוון שאנו מציעים הוא מאוד רחב. עולם האימון האישי והעסקי מלא בכלים שהמטרה שלהם הינה ליצור חוויה ולאפשר גישה לפתיחות מחשבתית, כשהמטרה היא למצוא משמעות על ידי יצירתיות שתוביל קדימה. הייחודיות של הסדנאות הקבוצתיות, והפרטניות שאנו מציעים הוא יצירת "רגע משמעותי" שאותו העובד ייקח איתו הלאה.
האתגר בכל סדנה או פעילות גיבוש הוא ביום שאחרי. מה לקחנו אתנו הלאה לעצמנו ולארגון אליו אנחנו שייכים. אנו מביאים את הקהל לכדי פתיחות מחשבתית באמצעות אותם "רגעים משמעותיים" שנוצרים משבירת השגרה והמקוריות אליה הם נחשפים.

אלו סוגי סדנאות קיימים?
מוטי איזן: ישנם שני סוגי סדנאות עיקריים: סדנאות שטח (OUT DOOR) פעילויות המתבצעות בחוץ המאפשרות שבירת שגרה ומעודדות את אותם רגעים משמעותיים עליהם דברנו בפיתוח החשיבה היצירתית, והתמקדות ביחסים בין אנשים, צרכים ארגוניים, חוזקות של אנשים, קשר בין עובדים וכדומה. סדנאות שטח (בתוך המשרד) לכאורה שני מושגים שסותרים עצמם… אך זה כל העניין, להפוך את סביבת העבודה המוכרת למשהו אחר… העובדים לא יצאו ממקום עבודתם אבל מגיעים למקום חדש… סדנאות המתקיימות בתוך שטח המשרד מאפשרות לעורר יצירתיות גם בהסתכלות על המקום בו אנו נמצאים. וכמובן שיש גם את ההרצאות לפיתוח חשיבה יצירתית שהם תמיד נקודה מרעננת.

בעזרת הסדנאות הללו אנשים משתחררים מעכבות ונפתחים לסובבים אותם. החשיפה האישית הזו מאפשרת כניסה לאותם יתרונות מיוחדים אשר לא יוצאים בתנאים יומיומיים הרגילים, ומהם ניתן ללמוד ולהפיק דברים רבים אודות העובד ויכולותיו.

האם תוכל לתת דוגמה לפעילות שיצרה חשיבה מחוץ לקופסא ומנעה משברים?
מוטי איזן: הרבה מנהלים בעקבות עידוד היצירתיות נחשפים לצדדים הקיימים בעובדים שעד כה לא אותרו. בזכות הניסיון הזה, מנהלים מקבלים ערך מוסף מהעובד ויוצרים אצלו צפייה ליום העבודה הבא. במקומות מסוימים בהם נתנו פלטפורמה לביטוי היצירתיות, עובדים שעד כה הרגישו "בשוליים" לפתע הרגישו משמעותיים ומועילים יותר לחברה וכך גם השתנתה גישתם לגבי הגעה לעבודה והרצון שלהם להיות שותפים בהצלחת הארגון.

איך פעילות כזו משפיעה על העובדים?
מוטי איזן: לעתים יש לנו עובדים כבויים, שלא מגיעים עם חיוך או רק מעוניינים "להחתים כרטיס". ברגע שיש עובד יצירתי שהמנהלים מודעים ליכולותיו, התפיסה של העובד משתנה הן לגבי עצמו והן לגבי מקום העבודה שלו. הוא מגיע לעבודה בתחושה של ציפייה. הערכתו בעיניי ממוניו נותנת לו רוח גבית המסייעת לו לממש את הפוטנציאל הגלום בו.

מה מסמל חוסר היצירתיות?
מוטי איזן: חוסר יצירתיות יכול להיות סימפטום להרבה מאוד דברים שאנו עלולים לאבד בארגון. הרבה פעמים קשרים בין עובדים ויחסי עבודה בין עובדים עלולים להשפיע על הלך הרוח של העובד ומכאן לפגוע ביצירתיות שלו. לעתים עובד חש שהוא לא יכול להביע את עצמו בגלל הסביבה וכשמנהל מנסה לבחון מדוע העובד לא יצירתי, הוא עלול לגלות שהעובד נמנע מיצירתיות בגלל הסובבים אותו.

ישנם מקרים בהם אופי הניהול של מנהל מסוים עלול לדכא את יצירתיות העובדים, דבר שעלול להשפיע על התפוקה של המערכת כולה. ישנם הרבה מאוד מקרים בהם חוסר היצירתיות מהווה רק סימפטום לבעיה האמתית ובעזרת הליווי שלנו, אנו יכולים למצוא את הגורם האמתי ולבנות תהליכים שישפרו את רמת היצירתיות בארגון ומכאן ישפרו את תחושת העובדים וההנהלה.

זה מדהים לראות ילדים למשל, הם מאוד יצירתיים אך ברגע שהם נכנסים למסגרות הנוקשות, בעיקר של בתי הספר, אחוז גדול מהיצירתיות שלהם פשוט נעלם (במספרים קשה להתעלם מכך). במהלך החיים אנו יכולים לשמר את היצירתיות או לאבד אותה. הבחירה היא שלנו ולנו יש אפשרות לשנות זאת. יתרה מזו, אנו יכולים להשפיע על הסביבה ולסייע גם לאחרים להיות יותר יצירתיים ומכאן יותר פרודוקטיביים. ישנה חשיבות מכרעת לסביבה בפיתוח היצירתיות, אך לא רק, בהרצאה אפרט על דרכים לשימור, שיפור ונושאים נוספים המהווים טריגרים ליצירתיות.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה