שיטת העבודה באמזון מסכנת את בריאות הגוף והנפש של העובדים

שיטת העבודה באמזון מסכנת את בריאות הגוף והנפש של העובדים

האם דרישות נוקשות שמטרתן להגביר את היעילות מסכנות את העובדים גם כאשר סביבת העבודה נקייה, מפוקחת ומוארת? התשובה, למרבה הצער, חיובית!

שיתוף
בריאות עובדים במקום העבודה

מישהו משלם את המחיר על העלות הנמוכה יחסית של ספרים המוזמנים מאמזון. שיטות העבודה המיושמות בחברה המשגשגת נכנסו תחת אור הזרקורים לאחר שתוכנית תיעודית של ה-BBC שלחה כתב סמוי לעבוד באחד ממחסני חנות הספרים המקוונת. הכתב, אדם ליטלר בן ה-23, הועסק כ"אוסף" במחסן. האוספים הם האנשים שמקבלים את ההזמנות מהלקוחות ומלקטים עבורם את הספרים ממדפי המחסנים. מכיוון שמבחר המוצרים באמזון הוא עצום, אפשר לדמיין עד כמה גדולים המחסנים הללו.

ליטלר דיווח שהלך כמעט 18 ק"מ במהלך משמרת לילה וצופה ממנו שיאסוף הזמנות בקצב של אחת ל-33 שניות. ליטלר, כמו יתר העובדים באמזון, נדרש לעבוד בדממה מוחלטת. הוא תיעד במצלמה נסתרת את העבודה במחסן והראה את הסרט לפרופסור מייקל מרמוט, מומחה לבריאות הציבור שעובד בארגון הבריאות העולמי (WHO). מרמוט אמר שעבודה כזאת עלולה לגרום למחלות גוף ונפש.

הדיווחים על תנאי העבודה באמזון אינם חדשים וכבר התפרסמו תמונות ודיווחים על פרקטיקות העבודה הנוקשות שעמן נאלצים להתמודד עובדים, שבדרך כלל מגיעים מקרב אוכלוסיות מוחלשות באזורים מוכי אבטלה. בבריטניה למשל ממוקמים מחסנים באזור שתושביו התקיימו בעבר מכריית פחם וכעת האפשרויות שפתוחות בפניהן מוגבלות. הבעיה שלהם אינה השכר הנמוך כמו העובדה שאין להם עתיד. לא רק שהסיכוי לקידום אפסי, ברגע שהגוף נחלש, כבר אי אפשר להמשיך במלאכת איסוף הספרים. המחסנים הנקיים והמוארים אינם נראים כמו סדנאות היזע ממזרח אסיה, אבל ההליכה הבלתי פוסקת, האיסור המוחלט על דיבור, הפיקוח המתמיד של מצלמות המעקב, קצב העבודה הנדרש והשכר הנמוך הופכים את העבודה באמזון לסיוט.

יעילות על חשבון בריאות העובד

כעת, כאשר ניתנה חוות דעת רפואית על ידי מומחה, עולות שאלות הנוגעות לאופן שבו מעסיקה חברת אמזון את עובדיה. פרופסור מרמוט היה חד משמעי לגבי ההשלכות של צורת העבודה במחסני הספרים על העובדים. "עם המאפיינים של עבודה מסוג זה, העובדות מראות סיכון מוגבר למחלות נפשיות ולמחלות גופניות" אמר מרמוט ל-BBC. "תמיד יהיו עבודות נחותות, אבל אנו יכולים להפוך אותן לטובות יותר או גרועות יותר. נראה לי שהדרישות ליעילות על חשבון בריאותו של הפרט ורווחתו האישית צריכות להתאזן" הוסיף המומחה.

רשת BBC פנתה לחברת אמזון וזו השיבה שבטיחות עובדיה "נמצאת בעדיפות ראשונה" וכי נבדקה חוקיותן של משמרות הלילה הארוכות. עבודת האיסוף שאותה ביצע אדם ליטלר, אמרו באמזון "דומה למשרות בתעשיות רבות אחרות ואינה מעלה את הסיכון למחלות גוף ונפש."

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה