חמש השגיאות הקריטיות שמכשילות מנהלים

חמש השגיאות הקריטיות שמכשילות מנהלים

עמירם קאופמן, בעלים ומנכ"ל של חברת 'קריירה זה העסק שלי', מספר על הטעויות העיקריות שגורמות למנהלים להיכשל בתפקידם וכיצד ניתן להתגבר עליהן

שיתוף
עמירם קאופמן

עמירם קאופמן

היום כבר ידוע וברור לכל כי מנהלים לא נולדו מנהלים ורובם נדרשים להכשרות מקיפות ומקצועיות המחדדות את כישורי הניהול שלהם ומספקות להם כלים לניהול אפקטיבי. בהתאם לכך פותחו מגוון קורסים והכשרות למנהלים לצורך אימונם והכשרתם לניהול ומנהיגות.

חברת 'קריירה זה העסק שלי', בבעלותו וניהולו של עמירם קאופמן, פועלת לאימון מנהלים בשיטות מתקדמות וחדשניות.

עמירם קאופמן, יהיה בין המרצים בכנס משאבי אנוש שיתקיים ב- 7 בפברואר 2017 במרכז הירידים.

עמירם אומר: "מיומנות הניהול היא מיומנות נרכשת ועל מנת ליישם אותה בהצלחה יש ללמד ולהטמיע אותה לאורך זמן, בהתאם לפירמידת מיומנויות הניהול".

מהי פירמידת מיומנויות הניהול?

"פירמידת מיומנויות הניהול מורכבת משלוש רמות: ברמה הבסיסית, הנמוכה, יש את מיומנויות הניהול האישיות, ברמה השניה, האמצעית, מיומנויות הניהול הבין אישיות וברמה הגבוהה, למעלה, יש את מיומנויות הניהול הארגוניות."

מה מאפיין כל שלב בפירמידה?

"הרמה הבסיסית של מיומנויות הניהול האישיות, מלמדת את המנהלים ראשית לדעת לנהל את עצמם, למשל: איך אני מנהל את הזמן שלי, איך אני מקבל החלטות, חושב באופן יצירתי וכדומה. הרמה השניה, של מיומנויות הניהול הבין אישיות, מלמדת את המנהלים לנהל את האנשים שסביבם, למשל: תקשורת עם העובדים, היכולת לעורר מוטיבציה, לשכנע אנשים אחרים, הרפרזנטטיביות שלי, יכולת העברת המסרים וכדומה. ברמה השלישית, העליונה של מיומנויות הניהול הארגוניות, המנהלים לומדים את הפוליטיקה הארגונית, להיעזר ולעזור במי שצריך, לשלב כוחות על מנת לייצר סינרגיה ולפעול יחד כארגון ולהביא להצלחתו, את המיתוג האישי בארגון, וכדומה".

כיצד מתבצע אימון המנהלים בהתאם לפירמידת מיומנויות הניהול?

"אם נדמיין את המנהל האידיאלי ברמה של 100%, הוא ייתן לארגון 100% תפוקה ניהולית. אך כאשר מנהלים בארגון מנהלים בפועל ברמה של 50%, הם נותנים לארגון רק 50% תפוקה ניהולית. המטרה שלנו להתקרב ככל האפשר למנהל האידיאלי שייתן 100% תפוקה ניהולית. ניתן לראות את הפירמידה כמטאפורה של בוגר אוניברסיטה. אנחנו רוצים את המנהל כבוגר אוניברסיטה, אבל לא יכולים להביא אותו לכך בטרם סיים ביה"ס יסודי ותיכון. בדיוק על פי העיקרון הזה פועלת הפירמידה, בדומה לפירמידת הצרכים של מאסלו, אנו מלמדים את המנהלים מלמטה למעלה."

מהן אותן 5 טעויות קריטיות שגורמות למנהלים להיכשל, על פי הפירמידה?

הטעות הראשונה עוסקת בדילוג על שלבים, כאשר לדוגמה, מלמדים מנהלים את המיומנויות הבין אישיות לפני המיומנויות האישיות. אם מנהל לא יודע לנהל את עצמו הוא לא יכול לנהל אנשים אחרים. המיומנויות האישיות הם תנאי על מנת לעבור למיומנויות הבין אישית ובמקומות של הכשרות ניהוליות כמעט לא נוגעים בהן.

הארגון צריך ללמד את המיומנויות האישיות ברמה הבסיסית ומעלה וגם לעודד מנהלים אשר מזהים צורך בעבודה עמוקה יותר, לטפל בכך.

הטעות השניה קשורה לסדנאות להכשרת מיומנות ספציפית, המופרדת מיתר המיומנויות. כגון: סדנת ניהול זמן. זה לא עובד מהסיבה שכמו שאני לא יכול ללמוד מספר הפעלה למכשיר אלקטרוני לדוגמה, אם אקרא את פרק 17 בלבד. כדי ללמוד את המכשיר עליי לקרוא את כל הפרקים מהתחלה ועד הסוף, לכן סדנאות למיומנות ספציפית אינן יעילות.

הטעות השלישית היא, שלא נוגעים כלל במיומנויות הניהול הארגוניות ולא שמים על השולחן באופן גלוי את הפוליטיקה הארגונית – תחום שמוכרחים לדבר עליו בעת האימון וההכשרה.

הטעות הרביעית קשור להטמעת התהליך ורכישת המיומנויות שנלמדו, לאורך זמן. כשמבצעים סדנת אימון חד פעמית, הדברים אינם מוטמעים. ישנם תהליכים שקשורים בהתפתחות אישיות והם לוקחים זמן וסדרה של מפגשים, כך שלאחר הסדנה צריך לנהל תהליך מלווה עד שהדברים "יתיישבו" אצל המנהלים. לבדוק מה הוטמע ומה לא ואם יש צורך לחזור על חלקים מסוימים בסדנה.

את הטעות החמישית נשמור להרצאה."

מהו תהליך הכשרה אידאלי?

"בעיניי תהליך אידאלי של הכשרת מנהלים, בין אם הוא עוסק בהכשרת מנהלים וליווי באופן אישי או בצוותים ובקבוצה, תמיד צריך להתחיל מיצירת התמונה הגדולה. עלינו לייצר לאנשים את התמונה של הפירמידה כולה, הכוללת 6 מיומנויות אישיות, 8 מיומנויות בין אישיות ו- 4 מיומנויות ארגוניות. יש להתחיל תמיד בהצגת הפירמידה במלואה וללמד את המיומנויות מלמטה למעלה.

בתהליך הזה יש לעבוד ולהיכנס לרמה בסיסית של כל המיומנויות כדי לייצר את הקשר והאינטראקציה בין המיומנויות השונות. ובתוך תהליך הלמידה צריך למפות את המיומנויות שיש לתת להן דגש מיוחד מתוך התמונה הגדולה בשילוב עבודה בסיסית על כל המיומנויות."

עמירם קאופמן הוא מאמן ותיק ומומחה לקריירה, לעסקים ולמנהלים. ב- 13 השנים האחרונות עזר למאות אנשים שונים ומגוונים להצליח יותר – מנהלים, יזמים, בעלי עסקים, גברים ונשים, מבוגרים וצעירים. לפני כן, במשך 20 שנים שירת וטס בחיל האוויר כאיש צוות אוויר – נווט מוביל בטייסת יסעורים, מסוקי סער כבדים – ביצע שורה של תפקידים בכירים במטה המבצעי, ופרש בדרגת סגן אלוף. בהרצאתו עמירם ישתף את הקהל בטרנספורמציות שחולל בחייו האישיים והמקצועיים – מדתי לחילוני, מרובוט לבנאדם, מטייס בחיל האוויר למאמן המאמין באימון, ועוד.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה