הדלק עלייך: כיצד לחשב דמי נסיעות לעובד?

הדלק עלייך: כיצד לחשב דמי נסיעות לעובד?

חישוב החזרי הנסיעות לעובד תלויים במספר גורמים, ביניהם מספר הנסיעות היומיות הנדרשות ומרחק מקום מגוריו של העובד ממקום העבודה- כפי שקובע צו ההרחבה בעניין

שיתוף
החזרי נסיעות לעובדים

הסיפור המוכר על עובד ההייטק שמנצל את הדלקן על חשבון מקום העבודה לנסיעות דו-שבועיות לטובת חופשות באילת הפכה אנקדוטה שגורה בפי כל, המיטיבה לתאר את ההטבות המפליגות שבהן חברות מנסות לפתות עובדים לעבור לשורותיהן. עם זאת, כשמדובר על החזרי נסיעות, סוגיה זו מעוגנת בחוקי העבודה בישראל ואינה מוגדרת הטבה אלא חובת המעסיק לכל דבר.

על פי צו ההרחבה החל במשק לעניין דמי נסיעות, חלה חובה על המעסיק לשלם לעובד המתגורר במרחק של לפחות שלוש תחנות ממקום העבודה עבור נסיעות מביתו אל מקום העבודה ובחזרה, כאשר החוק מגדיר תעריף השתתפות מרבי המתעדכן מידי תקופה.

עוד קובע החוק, כי תעריף דמי הנסיעה יקבע בהתאם למספר הנסיעות להן נזקק העובד בכדי להגיע למקום עבודתו, וזאת על פי התעריף המוזל של נסיעה בתחבורה הציבורית. המעסיק מחויב לשלם עבור עלות כרטיס חופשי – חודשי, או לחילופין סכום המחושב על פי התעריף המקסימלי לדמי נסיעה, במכפלת מספר ימי העבודה בפועל.

במקרה של עובד המתגורר ביישוב מרוחק ממקום עבודתו וכפועל יוצא מכך דמי הנסיעות שהוא משלם בפועל עולים על התעריף המקסימאלי הקבוע בחוק, אין המעסיק מחויב לשלם לו את ההפרש. עם זאת, המעסיק והעובד יכולים להגיע להבנות  בנושא במסגרת הסכם עבודה אישי.

עובד הנזקק ליותר מאמצעי תחבורה אחד, כגון שני קווי אוטובוס או אוטובוס ורכבת, יקבל החזר עבור אמצעי תחבורה מרובים עד לתעריף המקסימאלי הקבוע בחוק.

בנוסף, עובד אשר עבד יום עבודה מפוצל יהיה זכאי להחזרי נסיעות כפולים, קרי החזר נסיעה ל-4 כיוונים.

באילו מקרים העובד אינו זכאי לדמי נסיעות?

  • במקרה שבו העובד מתגורר בטווח של עד 500 מטר ממקום עבודתו.
  • במקרה שבו העובד מתגורר במקום העבודה כחלק מהסדר העבודה (לדוגמה עובד סיעודי, עובד פנימייה, עובד בבית מלון וכו').
  • במקרה שבו העובד נהנה מהסעות לעבודה על חשבון המעסיק (גם אם הוא בוחר שלא להגיע לעבודה באמצעות ההסעות אלא בתחבורה ציבורית או ברכבו הפרטי). ברגע שהמעביד מספק לעובדים הסעות, הוא פטור מלשלם להם דמי נסיעות. עם זאת, במקרה של עובד הנהנה מהסעה לעבודה בכיוון אחד (איסוף או פיזור), הוא זכאי לקבל החזרי נסיעה עבור נסיעה לכיוון אחד בלבד לכל יום עבודה.
  • במקרה שבו העובד נעדר מן העבודה בשל ימי חופשה או מחלה.

על מנת ללמוד עוד על אודות דיני עבודה, אתם מוזמנים לכנס דיני עבודה שייערך בקרוב. לפרטים מלאים לחצו כאן!

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה