חוק דיווח מעסיקים לביטוח לאומי על עובדים ומשכורות – סקירה

חוק דיווח מעסיקים לביטוח לאומי על עובדים ומשכורות – סקירה

החוק המחייב מעסיקים לדווח 3 פעמים במהלך השנה על תשלומים ששילמו לעובדים ועל קליטת עובדים חדשים, אינו מיטיב עמם

שיתוף
חובות מעסיק ביטוח לאומי

חובות מעסיק ביטוח לאומי

הצעת חוק שאושרה ע"י ועדת העבודה והרווחה של הכנסת ומיושמת החל מהשנה הנוכחית, מחייבת את המעסיקים החל משנת הכספים 2016 ואילך לדווח לביטוח לאומי שלוש פעמים במהלך בשנה, על תשלומים ששילמו לעובדים וכן על קליטת עובדים חדשים. הדיווח יתבצע באמצעות האינטרנט על ידי מעסיקים גדולים ובצורה ישירה מול המוסד לביטוח לאומי במהלך החודשים ינואר, אפריל ויולי.

שר הרווחה חיים כץ, הביא לאישור הממשלה את החוק, כך שהחל מתחילת השנה מעסיקים מחויבים לדווח יחלו באופן שוטף לביטוח לאומי, על מצבת העובדים שלהם ושכרם. מדובר במעסיקים של מ- 12 עובדים ומעלה שעליהם לדווח לביטוח לאומי על היקף השכר ועל מספר העובדים.

החוק נועד לתקן את המצב שקדם לו, בו המעסיקים דיווחו רק אחת לשנה ואך ורק לרשות המסים, מה שיצר לעתים פיגור של שנה וחצי בעדכון הנתונים במחשבי המוסד. עקב המצב הזה היו מקרים בהם ביטוח לאומי פנה לעובד באיחור של מספר שנים עם הודעה על חוב שהתגלה רק לאחר שהתקבל קובץ השמות והשכר מרשות המסים. לעיתים העובדים נדרשו להחזיר את החוב ומקרים קיצוניים במיוחד אף עוקלו חשבונות הבנק שלהם.

החוק אינו מיטיב עם המעסיקים

הבעייתיות בחוק הדיווח לביטוח לאומי שלוש פעמים בשנה, היא שהוא מקשה על המעסיקים ואינו מיטיב עמם. למעשה ניתן לומר, כי ביטוח לאומי יכל להצליב נתונים בעצמו מול רשות המיסים או מול התשלומים לעובדים בתלושי השכר, בהם ממילא משולם גם לביטוח לאומי אחת לחודש, אך הוא בוחר להעביר את האחריות לכך למעסיקים.

 ניהול הדיווח שנדרש מהמעסיקים החל משנה, מחייב אותם לתגבר את כוח האדם או לגזול זמן יקר מהם עצמם, על מנת לטפל בכך. חשבו על מעסיקים להם עשרות ומאות עובדים, עליהם נדרש לדווח 3 פעמים בשנה, וכן על קליטה של כל עובד חדש, הדבר עשוי להצריך משרה מלאה נוספת.

במקום שביטוח לאומי שמקבל את קצבתו מידי חודש מכל עובד, יקצה אדם שיטפל בהצלבת הנתונים וישלוף מנתונים אלו את נתוני שכר העובדים וקליטת העובדים החדשים בכל חברה, הוא מגלגל את האחריות והזמן הנדרש לכך, על המעסיקים.

לשכת יועצי המס ולשכת רואי החשבון מחו על הקנס שיוטל על מעסיקים אשר לא ידווחו במועד על התשלומים לעובדים. מדובר בתנות קנס מנהלי בגובה 600 שקל על המעסיק ובמשרד האוצר הבהירו בתגובה שתינתן התראה של 60 יום למעסיק. מעסיקים רבים העבירו ביקורת חריפה על הצעת החוק לאחר פרסומה, עוד כשהיתה בנוסח מרוכך יותר, והביעו תמיהה מדוע מגלגלים את נטל הדיווח אל כתפי המעסיקים, במקום להטיל אותו על רשויות המדינה.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה