חולים? יתכן שבקרוב לא תחויבו להמציא אישור מחלה

חולים? יתכן שבקרוב לא תחויבו להמציא אישור מחלה

יוזמת חקיקה חדשה: חולים שייעדרו עד שבוע ימים, יוכלו להצהיר על כך מבלי להידרש לאישור מחלה

שיתוף

המועצה הלאומית לבריאות הקהילה מגבשות המלצה לביטול דרישת המעסיק מהעובדים להנפיק 'אישור מחלה' במקרים של היעדרויות לתקופות קצרות. עובדים שייעדרו מהעבודה לפרק זמן של שלושה ימים עד לשבוע, יוכלו להצהיר על כך מבלי להמציא אישור רפואי. בהעדרות של מעבר לשבוע, יידרשו העובדים להציג אישור מחלה מרופא, כמקובל כיום.

העומס על רופאי המשפחה נידון בסוף השבוע במפגש של המועצה הלאומית לבריאות הקהילה, בראשות ד"ר אמנון להד מהאוניברסיטה העברית. נציגי המעסיקים בדיון, בהם נציבות שירות המדינה ואיגוד לשכות המסחר, טענו כי רופאי המשפחה הם כיום מסננת לשימוש בלתי הוגן באישורי מחלה.

רופא בכיר המעורה בפרטי היוזמה, טען כי רופאי המשפחה "הפכו לחותמת גומי" בכל הנוגע להנפקת אישורי מחלה. בכיר במועצה הוסיף ש"במקום להפוך את רופאי המשפחה לשוטרים, יש לשקול להפעיל ‘ימי הצהרה' להיעדרויות של שלושה עד שבעה ימים, ולפצות עובדים שלא מנצלים את ימי המחלה שלהם בתקופת הפנסיה, כפי שמקובל במדינות רבות במערב".

במפגש המדובר אף דובר על מטופלים המבקשים אישורי מחלה בשל מתח במקום העבודה כתוצאה מהרעה ביחסי עובד מעביד. לדברי רופא משפחה בכיר: "אם יש מטופל שמדווח על דפיקות לב והזעות בעבודה וזקוק למנוחה קצרה בבית, אתן לו אישור."

רובם המכריע של מבקשי אישור המחלה בישראל (99.2%) מקבלים אותם ללא כל דיחוי. כך עלה ממחקר שנערך באוקטובר 2010. עוד נמצא כי אורכה של חופשת מחלה ממוצעת עומד על 5.5 ימים, כאשר כמחצית מחופשות המחלה בארץ נמשכות עד שלושה ימים.

ובאותו עניין, קופת חולים כללית תחנוך בקרוב שירות אינטרנט חדש שיאפשר קבלת אישורי מחלה מרופאי משפחה באמצעות הרשת. בכיר במועצה הגדיר את הפעולה כ"פקידותית במיוחד", ומכאן מתייתר הצורך באישור המחלה – כלשון היוזמה.

באם תאמץ ישראל את היוזמה לפתור את העובדים מהצורך להמציא אישורי מחלה על פרקי זמן קצרים היא בעצם תתישר מול ארה"ב ומדינות מערב אירופה, שם עובדים נדרשים להציג אישור מרופא רק במקרים של היעדרויות ממושכות.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה