הלוואות לעובדים מגדילה את מחויבותם

הלוואות לעובדים מגדילה את מחויבותם

מתן הלוואה לעובד ממקום העבודה, מגבירה את מידת הלויאליות של העובד ואת האמון שלו במעסיק. חברות רבות שהבינו זאת מאמצות תכניות הלוואה לעובדים שלהם, בהחזר גמיש ובתנאים נוחים

שיתוף
תשלום עבור כוננות

תשלום עבור כוננות

נושא ההלוואות לעובדים אינו זר לנו. בשנים האחרונות חברות רבות אמצו את השיטה, ומציעות הלוואות לעובדים ע"ח המשכורות, במקרים בהם עובד נזקק לסכום כסף גדול ומיידי. מה שלא כל המעסיקים יודעים הוא, שמתן הלוואה לעובד מעצימה את תחושת המחויבות שלו לחברה ותורמת רבות לשימורו. 

בסקרים שנעשו בארה"ב נתגלה, כי הולך ועולה מספר המעסיקים שמציעים הלוואות לעובדיהם, ללא רישום מסודר או הסכמים חתומים. כאשר נשאלו אותם המעסיקים על כך הם השיבו, שככל שהם מגלים פגיעות לעובדים הלווים, וחשופים להם בדרך של מתן כסף ללא הסכם, כך גדלה מחויבותם של העובדים לארגון בהתאמה. עובדים חשים לויאליות ואמון כלפי מעסיקים שמלווים להם כסף, בדיוק כפי שהמעסיקים מביעים אמון בעובדים הלווים, העניין בבחינת סינרגיה של אמון הדדי.

בהתאם לנקודת מבט זו נמצא, כי תחושת המחויבות של העובדים עולה, כאשר ההלוואה שקבלו מנותנת למטרה רגשית, כגון: אירוע משפחתי, מחלה, מעבר דירה וכד'. כאשר העובד מקבל מהמעסיק הלוואה לצורך טיפול בעניין אישי ורגשי, בניגוד לעניין פורמלי כגון החלפת מכונית או תשלום חוב לבנק, כך גם עולה אסירות התודה שלו כלפי המעסיק ומחויבותו לחברה. 

עוד עולה ממחקרים, כי עובדים שלקחו הלוואה ממעסיקים, הפגינו ביצועים טובים יותר בעבודה בהתאמה. ומלבד רצונם להשיב את סכום ההלוואה בהקדם האפשרי, הם גם הגדילו את תפוקת עבודתם. נשארו שעות נוספות, עבדו מהבית בסופי שבוע, לקחו על עצמם משימות נוספות והתאימו את חזונם האישי לחזון החברה, בצורה טוטלית יותר.

בשנת 2011 בצעה חברת "עוקץ מערכות" מחקר בנושא הלוואות עובדים ממעסיקים. המחקר נערך בקרב כ-13 אלף עובדים ממגזרים שונים במשק, המועסקים בכ-280 חברות ועסקים, שבדק מהם דפוסי נטילת ההלוואות בשנה זו. במחקר נמצא כי הלוואה הממוצעת שביקשו עובדים ממעסיקיהם גדלה ב-50% בתוך חמש שנים. 

החוק הנוגע להלוואות במקום העבודה איננו עוסק בתנאי ההלוואה (גובהה, תקופת ההחזר, היקף ההחזר וכדומה) והוא אינו מטיל הגבלות כלשהן בנוגע לריבית הצמודה לה. עם זאת, ישנם מספר כללים אשר מאפשרים למדוד את שווי ההטבה לה העובד זוכה, ועל פיהם נקבע המס הנגבה על ההלוואה.

את ההלוואה ממקום העבודה העובד יכול להחזיר במספר דרכים. הדרך הנפוצה ביותר לעשות כן היא על ידי קיזוז מהשכר החודשי. לדוגמא, נטילת הלוואה בשיעור 10,000 שקלים והחזר חודשי של 700-800 שקלים בחודש. דרך נוספת היא באמצעות המחאות או שטרי חוב. במקרה זה, העובד נוטל הלוואה מהמעסיק בשיעור מסוים, ומחזיר את ההלוואה בשיקים או שטרי חוב.

מאחר וההחלטה לתת לעובד הלוואה היא החלטתו של המעסיק בלבד, מעסיקים רבים הבינו כי השימוש באמצעי זה הינו חיובי ומסייע ליצירת לויאליות ואמון אצל עובדיהם. גם הקריטריונים להחזר ההלוואה בידי המעסיק ולכן הוא יכול להקל ככל שמתאפשר לו על העובד בהחזרת ההלוואה, גם שגם שם יחוש העובד את האמפתיה והרצון לסיוע של המעסיק. 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה