מקצועות בסכנת הכחדה

מקצועות בסכנת הכחדה

אלו מקצועות יעלמו משוק העבודה? האם מקצועות מעמד הביניים יפגעו חזק יותר? והאם הפתרון נמצא בהסבה מקצועית?

שיתוף
שוק העבודה

החלבנים, הלבלרים, הרצענים והגלבים נעלמו מהעולם. שענים, סנדלרים וחייטים הפכו כמעט לאקזוטיקה. אילו עוד מקצועות שעד לא מזמן פרנסו בכבוד את בעליהם עומדים להיעלם לטובתם של שינויים טכנולוגיים ושינויים בשוק העבודה?

מזכירות. על פי Adecco, יותר מ-1.1 מיליון מזכירות (וכמה מזכירים) נעלמו משוק העבודה האמריקאי בין השנים 2000 ו-2010 והמגמה ממשיכה להתחזק. הטכנולוגיה הפכה תחומים כמו ניהול יומן, סידורים לקראת נסיעות, הקלדות וגם הכנת קפה, קלה יותר למנהלים ומנהלות. אם קשה לכם עדיין לדמיין עסק בלי מזכירה או מנהלת משרד, נסו להיזכר במראה המשרד בסדרה "מד מן", שבה לכל מנהל בכל דרג הוצמדה מזכירה אישית שקיבלה ממנו בבוקר את הכובע והמעיל, הכינה לו קפה, השיגה לו אנשים בטלפון והביאה קרח לבר המשקאות שבחדרו.

סוכני נסיעות. אין עוד הרבה תחומים שהאינטרנט גרם בהם לשינוי דרמטי כמו תעשיית הנסיעות. לפני 20 עד 30 שנים כמעט לא הייתה אפשרות להזמין כרטיס ללא סיוע של סוכן או סוכנת. היום זה עניין של כמה קליקים על העכבר. אולם, ענף הנסיעות לא התכווץ מבחינת כוח אדם, אלא להפך. על פי איגוד הנסיעות האמריקאי, הענף הגדיל את כוח האדם שבו הרבה יותר מכל תעשייה אחרת לאחרונה. המועסקים החדשים עובדים בתחום ההזמנות הישירות. בארצות הברית בלבד יש 7.7 מיליון עובדים כאלה.

מרכזנים. רוב הסיכויים הם שהצעירים של היום לא שוחחו מעולם עם מרכזן או מרכזנית. היום מערכות לניתוב שיחות ייתרו את הצורך במענה האנושי. על פי Adecco מספרם של המרכזנים צנח ב-64% בעשור שהתחיל בשנת 2000. המקצוע, שראשיתו באיש בשם ווילארד בשנת 1878 והמשכו באישה ששמה אמה נאט שמונתה לתפקיד על ידי גרהם בל עצמו, יעלם בקרוב לחלוטין כנראה.

חקלאים (farmers, להבדיל מפועלי חקלאות). על פי הלשכה האמריקאית לסטטיסטיקה של התעסוקה, חוואים, חקלאים ומנהלים בחקלאות שייכים לתחום שאיבד משרות במהירות הרבה ביותר בעשור שהחל בשנת 2000 והוא צפוי להמשיך לאבד משרות גם בעשור הנוכחי. בעוד שלושת המקצועות שלעיל הולכים ונעלמים לטובת הטכנולוגיה (בעיקר), תחום גידול המזון מושפע גם הוא כמובן מפיתוחים טכנולוגיים הקשורים במיכון חקלאי ופיתוח זנים, אבל במידה רבה גם מהשתלטותם של תאגידים רבי עוצמה שפגעו אנושות במעמדן של החוות המשפחתיות, וגם באיכות המזון שאנו אוכלים – אבל זה כבר סיפור אחר.

עוזרים משפטיים. עד לפני לא הרבה זמן, קריירה כעוזר או עוזרת משפטיים נחשבה ליציבה ולכזאת שניתן להתקדם בה. אבל כעת מתברר יותר ויותר שמקצוע זה נמחק על ידי הטכנולוגיה. יש היום תוכנות שממלאות פונקציות של עוזרים משפטיים, כאשר במקביל עורכי דין צעירים שמעוניינים להכניס רגל בדלת  נושפים בעורפם של העוזרים המשפטיים וגונבים את המשרות שעוד קיימות בתחום. בישראל המצב עוד חמור אף יותר שכן יש ריבוי עצום של עורכי דין, כאשר למעשה מספרם של עורכי דין לנפש אצלנו הוא הגבוה בעולם.

לא רק בעלי מקצוע מחמשת התחומים שהוזכרו כאן צריכים לחשוב במהירות על הסבה מקצועית (וישנם גם יתרונות מעסיק בהסבה מקצועית). על מנת להבין טוב יותר את השפעתה של הטכנולוגיה על שוק העבודה, ה- Associated Press ערך ניתוח של נתוני תעסוקה מ-20 מדינות, ראיין כלכלנים, מומחי טכנולוגיה, יצרני רובוטים, מפתחי תוכנה, מנכ"לים ועובדים המתחרים עם מכונות חכמות. הממצאים הדי מטרידים הם שכל המקצועות שמצויים תחת סכנת היעלמות שייכם לכישורים בדרג הביניים ולהכנסות בדרג הביניים, כלומר לעמוד השדרה של מעמד הביניים במדינות מפותחות באירופה, צפון אמריקה ואסיה. לצורך המחשה, ב-17 המדינות של האיחוד האירופאי אבדו 7.6 מיליון משרות בהכנסה בינונית מ-2008 ועד הקיץ האחרון. במקרים רבים המשרות מוחלפות על ידי תוכנות וטכנולוגיה שמבצעות את העבודה באופן זול יותר.

אז האם הפתרון להיעלמותם של מקצועות מעמד הביניים משוק העבודה ימצא בהסבה מקצועית?

התשובה לכך לא ברורה, העוסקים במקצועות שהביקושים אליהם יעלמו יתקשו לעמוד בתחרות עם העובדים החדשים (הצעירים) הן מבחינת יכולת, הכשרה ומקצועיות והן מבחינת גובה השכר. במקביל כמובן נוצרים מקצועות חדשים, אך החשש הוא כי מקצועות אלו שייכים במעטם למעמד הגבוה ולמעמד הביניים ורובם למעמד הנמוך.

אם נחזור לדוגמאות שלמעלה, אז נכון שבדוגמה של סוכני הנסיעות שמקצועם נשחק עולה כי סך המועסקים בתחום עלה, אך המשרות החדשות בתחום ההזמנה הישירה הן משרות בשכר נמוך יותר הדורשות פחות מיומנות מקצועית, כך שמדובר בכניסה של עובדים אחרים ולא בהסבה מקצועית אמיתית של מי שעסקו במקצוע בעבר.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה