בגין אפליה בשכר: עובדת תוכל לתבוע הפרשי שכר עבור 3 שנים לפחות

בגין אפליה בשכר: עובדת תוכל לתבוע הפרשי שכר עבור 3 שנים לפחות

כיום עובדת שהופלתה לרעה יכולה לתבוע הפרשי שכר בגין תקופה של עד שנתיים. ועוד על חוק שכר שווה לעובדת ולעובד

שיתוף
אפליית נשים

כאשר שכר הנו נושא בעל רגישות גבוהה בעבודה, השוואת שכר בין עובדים הוא עניין רגיש עוד יותר. הדבר האחרון שמנהל צריך לשמוע הוא תסכול של עובד בעקבות הגילוי שעובד אחר משתכר בשכר גבוה יותר. לצורך מניעת אי נעימויות בנושא, נחקק "חוק שכר שווה לעובדת ולעובד", המסדיר שיוויון בשכר של גברים ונשים. ומה קורה כאשר מדובר בשוני בין שכר של שתי נשים? המשיכו לקרוא.

ועדת העבודה והרווחה של הכנסת בראשות ח"כ חיים כץ (ליכוד), אישרה היום לקריאה ראשונה הצעת חוק לפיה עובד אשר בית הדין מצא כי הוא מופלה לרעה בשכרו לעומת עובדים בתפקיד ובמעמד זהה – יוכל לתבוע הפרשי שכר או גמול אחר מעבודה בגין שלוש עד שבע שנות עבודה.

הצעת החוק עלתה ביוזמת חברי הכנסת דליה איציק (קדימה) ויו"ר הוועדה חיים כץ. כיום, עובד זכאי להפרשי שכר או גמול אחר לגבי תקופה של שנתיים לכל היותר.

חוק שכר שווה לעובדת ולעובד התשנ"ו 1996 נועד למנוע אפליה בין נשים לגברים בכל הנוגע לשכר עבודה או כל גמול אחר ממקום העבודה (הטבה, בונוס, כיסוי הוצאה וכדומה).

במידה ושני עובדים מבצעים עבודה בעלת משקל שווה, מבחינת הכישורים הנדרשים, המאמץ, המיומנות והאחריות הנדרשת לביצועה, וכן מבחינת התנאים הסביבתיים שבהם הן מבוצעות –  יש לשלם לשני העובדים שכר שווה.

הפרשי שכר – מתי?

יחד עם זאת, ניתן לשלם שכר גבוה יותר לעובד אחר בגין איכות העבודה, ותק העובד, השכלתו או הכשרתו – כל עוד אין אפליה מטעמי מין.

 מסירת מידע לעובד – מתברר שזו חובה

חובה על מעסיק למסור מידע לעובד הדורש זאת בדבר רמות שכר של תפקידו, וזאת לצורך בירור עניין האפלייה, כל עוד לא יחשפו פרטים מזהים של עובדים אחרים.  

מי יכול לתבוע בגין הפרות החוק?

עובד, ועד העובדים או ארגון המייצג אותו בהסכמתו המלאה.

תשלום הפרשי שכר או גמול אחר

עובד שיהיה זכאי לתשלום הפרשי שכר בעקבות אפלייה מחמת מין, יקבל כאמור תשלום בגין שנתיים שקדמו ליום הגשת התביעה לכל היותר. באם יאושר החוק החדש וכאשר יכנס לתוקפו – יידרשו מעסיקים שנקבע שהפרו את החוק לשלם לעובדים בגין שלוש שנים ויותר.

מינוי מומחה מטעם בית הדין

באם הצדדים לא הגיעו להסכמה, בית הדים יהיה רשאי למנות מומחה מטעמו שיכריע האם בוצעה אפלייה מטעמי מין, ולא בעקבות איכות העבודה, הכשרת העובד, האם שתי העבודות הנן שוות ערך וכדומה.

לסיכום, לפני שניגשים להצעת שכר למועמד לעבודה, יש לוודא כי אינכם עוברים על חוק שכר שווה לעובדת ולעובד. מעבר לחוק, צפו לכך כי עובד שיגלה כי עמיתו בן אותו מין מקבל שכר גבוה באופן משמעותי יתרעם על העניין. הוא יבטא את תסכולו באופן אקטיבי (תלונה מפורשת ודרישה להסברים) או באופן פסיבי (ירידה במוטיבציה). בדיקה של תנאי עבודתם של העובדים האחרים, ותק, כישורם, השכלתם ורמת האחריות שלהם ובהתאם השוואת שכר לעובד חדש – תחסוך מכם התעסקויות לא נעימות עם העובד ועם החוק.

לפרטים נוספים אודות יום עיון בנושא שכר לחצו כאן

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה