"עיוורים ולקויי ראייה הם מועמדים איכותיים. אין צורך להתפשר בדרישות"

"עיוורים ולקויי ראייה הם מועמדים איכותיים. אין צורך להתפשר בדרישות"

שני בן אריה, מנהלת יחידת ההשמה במגדל אור, מספרת על האתגרים הגדולים העומדים בפניה בהשמת מועמדים בעלי ליקויי ראייה בשוק העבודה

שיתוף
גיוס עובדים לקויי ראייה

גיוס עובדים לקויי ראייה

עולם גיוס העובדים מעלה אתגרים לא קטנים בהשגת מועמדים איכותיים, ועוד יותר בהישארותם בארגון לאורך זמן. בעוד יש ארגונים המנסים לפנות לעמותות המסייעות לבעלי מוגבלויות להשתלב בשוק התעסוקה ולתרום לקהילה, ישנם רבים שעדיין אינם פתוחים לאפשרות למנף את תהליכי הגיוס וגם להזדמנות לתרום לקהילה.

מגדל אור הנו מרכז המופעל באמצעות עמותת יעדים לצפון, המסייע למעסיקים לקלוט עובדים עיוורים וכבדי ראייה. שני בן אריה, מנהלת יחידת ההשמה במגדל אור, מספרת על אתגרים רבים העומדים בתפקידה, בעיקר בתפירת החליפה המתאימה בין המשרה למועמד. "לא פשוט למצוא משרה התואמת לצרכיהם של המועמדים. ואני מדברת על דברים שנחשבים לקטנים שאפשר ליפול בגללם, שמי שאינו כבד ראייה זה נראה עבורו טריוויאלי. לדוגמא, מקום עבודה שממוקם ללא נגישות מספקת של תחבורה ציבורית. גם אם יש לי מועמד שמתאים בול לתפקיד, לא אוכל להפנות אותו למשרה כי הוא תלוי בתחבורה ציבורית: אם אין אוטובוס בשעות העבודה הנדרשות, אז זה פשוט לא רלוונטי. עוד דוגמא: אם יש בפני מועמד מעולה שהוא מומחה במחשב, אבל התוכנה המשמשת את המעסיק לא תומכת בתוכנה לעיוורים, לא אוכל להפנות אותו. זה החלק הכי קשה".

בן אריה היא בעלת תואר שני במנהל ציבורי, ובעלת ניסיון תעסוקתי במגזר הציבורי וגם במגזר הפרטי, בניהול מוקדי Call Center, ומשם הניסיון בגיוס עובדים. "השילוב של תחום של משאבי האנוש יחד עם עבודה בקהילה ובתחום השיקום מאוד התאים לי".

מה כוללת העבודה שלך ביחידת ההשמה?

"אנו עסוקים בלפתוח דלתות למועמדים, וגם למעסיקים. אנו זכאים לתת שירות לבעלי מגבלה בתחום של תעסוקה בשוק החופשי, כשאנו בחרנו להתמקד בעיוורים ולקויי ראייה. השירות שלנו כולל שלב של הכנה לעולם העבודה – ליווי פרטני של רכז השמה, ליווי פרטני של עובדים סוציאליים, סדנאות הכנה לעולם העבודה, סדנאות ממוקדות כמו סדנה בשירות לקוחות, ועזרה בחיפוש עבודה. במקביל אנחנו יוזמים פגישות עם מעסיקים פוטנציאליים. מספרת לו למה כדאי לו לגייס עובדים כאלה ואנו חושבים יחד לאילו משרות יתאימו. ןאז אנו בודקים את ההיתכנות. רק אחרי שלב זה אנו מביאים בפועל מועמדים. זה התהליך לפי הספר, אך רכזות ההשמה מחפשות בלוח הדרושים משרות, ויוצרים קשר עם מעסיקים שפרסמו משרות שנראות מתאימות.

"בשלבי הגיוס וההשמה הצוות שלנו ממשיך ללוות את המעסיק. אנו עושים מיון מקדים של המועמדים, עושים לו הכנה, ואפילו אם נדרש ידע טכונולוגי מסוים אז אנו עוזרים לו להתמקצע באותו ידע, כדי שההשמה תהיה איכותית. חשוב לציין שאנו ממשיכים להיות בתמונה לפחות שנתיים, עבור המעסיק ועבור המועמד".


בואו ללמוד עוד ולהתחדש בנושא גיוס עובדים בכנס הגיוס השנתי. לפרטים והרשמה לחצו כאן


כיצד מתמודדים עם מעסיקים בשוק העבודה שאינם פתוחים למועמדים כבדי ראייה?

"זהו אתגר לא קטן. יש תהליך של פתיחת דלתות. אנו מספרים למנהל משאבי האנוש על השירות, ומסבירים לו שמספר המועמדים בעלי המוגבלויות רק עולה. מי שיבין הכי מוקדם שגם זה קהל יעד, הוא זה שישרוד ויוביל בגיוס עובדים. אז אנו מסבירים איך הוא יכול לעשות את זה, ושהוא יכול לעשות את זה טוב. הוא גם ממנף כלכלית את הארגון וגם תורם לקהילה. ולא מבקשים ממנו לעשות שום טובה ולא להתפשר על דרישות וקריטריונים, מדובר בעובדים איכותיים מאוד".

באילו ארגונים ובאילו תפקידים אפשר להעסיק עובדים עיוורים או כבדי ראייה?

"כל ארגון יכול להעסיק כבדי ראייה ועיוורים, בהרבה מאוד תפקידים. יש מתכנתים, עובדים סוציאליים עובדי ייצור, ועוד ועוד. אבל למשרת מנהל מכירות למשל, שנמצא כל היום בשטח ונוהג ברכב – מן הסתם אדם לקוי ראייה לא יתאים. בארגון שבו התוכנה אינה מונגשת לעיוורים – הם לא יוכלו לעבוד. לאנשים בעלי לקויי ראייה ולא עיוורון יש תוכנת הגדלה. כך שזה לא תלוי בטייטל של תפקיד, אלא רק באפשרות לעשות התאמות.

זה לא יקר להנגיש את התוכנה לעיוורים וללקויי ראייה?

"להנגיש תוכנה זה יקר, אך בביטוח הלאומי יש ערוצי מימון לפעולות האלה".

לדבריה, יש מעסיקים מדהימים שלוקחים את נושא גיוס עובדים מוגבלים הכי רחוק שהם יכולים. טלאול היא דוגמא כזאת. הם מממנים רכזת גיוס מיוחדת לבעלי מוגבלויות, ותהליך המיון שלהם מותאם. לא עושים הנחות על הדרישות לתפקיד, עושים תהליך מיון מותאם וכך גם הקורסים וההדרכות. התהליך מותאם משלב המיון דרך ההדרכה, ועד לקליטה בעמדת העבודה".

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה