הערך המוסף של הדרכה ולמידה בארגונים

הערך המוסף של הדרכה ולמידה בארגונים

הערך המוסף – על השפעה, אמון ומיצוב ארגוני, יצירת ערך מוסף באמצעות הדרכה

שיתוף
רינתיה ברוכים לוין

רינתיה ברוכים לוין

רינתיה ברוכים לוין, יועצת ללמידה והדרכה בארגונים, מנהלת מושב 'הערך המוסף' בכנס ההדרכה השנתי "למידה 2030 – ?Ready to Play" שיתקיים ב- 21.10.18 בכפר המכביה.

ברוכים לוין עוסקת בהדרכה כבר למעלה מ-15 שנה. בהשכלתה תואר ראשון במדעי החברה, לימודי תעודת הוראה באונ' בר אילן, פיתוח הדרכה ב-HIT וייעוץ ארגוני באונ' תל אביב. היא מנחה בכירה ומנהלת אקדמית של תחום למידה ארגונית במרכז הישראלי לניהול, מנהלת את קהילת "למידה ארגונית" בפייסבוק ומספקת לארגונים ציבוריים, חברות עסקיות וארגונים מהמגזר השלישי שירותי ייעוץ אסטרטגי (פיתוח תפיסות למידה, בחינת אפקטיביות הדרכה, אבחון ועוד), פיתוח מקצועי, סדנאות לאנשי הדרכה וייעוץ בפיתוח תהליכי למידה.

מי הם "יוצרי הערך"?

ברוכים לוין מסבירה כי בספר New Value Creators (עתיד לצאת דרך 70:20:10 Series בסתיו הקרוב), מוצג מודל המשרטט ארבעה אבי טיפוס עסקיים של L&D (learning & development) בארגונים – "Four Business Models that Redefine L&D" :

(מקור התמונה: //702010institute.com/4-business-models-redefine-ld-702010/)

"המודל היווה עבורי בסיס לפיתוח עזר אבחוני המותאם לארגונים בישראל ומסייע לזהות את מיצוב ההדרכה והלמידה בארגון, לדייק את הפערים ולבחור את הדרך ליצירת ערך מוסף בארגון".

ברוכים לוין מציעה פרשנות שונה של ארבעת אבי הטיפוס מזו המופיעה במאמר: "מתוך הניסיון שלי בשוק הישראלי, למעשה אני רואה את אבי הטיפוס בסידור לינארי מהבסיסי למתקדם ביותר (כל אב טיפוס כולל גם את אלו שלפניו). מה שמסמן את ציר ההתקדמות מאב טיפוס אחד למשנהו הוא בחינת מידת ההשפעה הארגונית של הדרכה ולמידה מול מידת האמון אותו רוחש הארגון כלפי הדרכה ולמידה.

אב הטיפוס המתקדם ביותר הינו 'מייצרי ערך מוסף' – הכוונה ליחידות ולאנשי הדרכה בארגון שהם שותפים ביצירת פתרונות ארגוניים, משפיעים על התרבות הארגונית ויוצרים מענה יוזם לצרכי הארגון. לעומתו אב הטיפוס הבסיסי ביותר הינו 'לוקחי הזמנה', זהו בדרך כלל השלב הראשוני בהדרכה בארגון בו מספקים פתרונות מדף, לוגיסטיקה הדרכתית ומספקים ללקוח את מה שהוא רוצה ולא את מה שהוא צריך.

בתווך ימצאו עוד שני אבי טיפוס: 'מאפשרי כשירות', אנשי הדרכה שיעשו את מה שצריך, כלומר, יספקו פתרונות רלוונטיים להקניה ולשימור כשירות לצורך מימוש ביצועי הארגון (לדוגמה הכשרות לתפקיד, הדרכות רגולציה והסמכות), לרוב ע"פ בקשה ובד"כ בהדרכה פורמלית. האב הטיפוס הנוסף הינו 'משפרי ביצועים בארגון' – הדרכה המפתחת ו/או המתאימה פתרונות למידה ועבודה שתורמים לביצועי הארגון ומקדמים אותם".

מדוע מומלץ לארגונים לוודא כי ההדרכה פועלת לפי אב טיפוס 4?

ע"פ ברוכים לוין, אב הטיפוס אליו יש לשאוף הינו 'יוצרי הערך'. "שם נמצאת הבשורה ע"פ המאמר וגם לתפיסתי. ההשפעה שלו על הארגון הינה אסטרטגית ומידת האמון בו היא גבוהה, כלומר הארגון יסתכל עליו כהשקעה ולא כהוצאה. הרחבת היריעה של למידה בארגונים, תספק לארגון ערכים מוספים כגון: חדשנות, יצירתיות, יצירת ידע חדש, סיוע בפתרון בעיות מורכבות וכן הלאה. 'יוצרי הערך' מחוברים לאסטרטגיית ההנהלה ומציעים הרבה יותר מפתרונות למידה פורמליים, אפילו כאלה הניתנים למדידה בשיפור הביצועים הארגוניים או ביעילותם".

ברוכים לוין מציינת סיבה קריטית נוספת לשאיפה לאב הטיפוס הרביעי: "בעולם דינמי ומשתנה כל הזמן, יש צורך בלמידה והדרכה מתמדת כדי להתקדם. יחידות הדרכה ארגוניות המייצרות ערך מוסף מעבר לחומר הלימודי הפורמלי, מספקות למעשה גם פתרונות מערכתיים העשויים לסייע לביצועים ולפיתוח אסטרטגיות מקצועיות חדשניות, כאלה המקדמות את הארגון ומאפשרות לו לעמוד בתחרות גוברת ובהתמודדות מול אתגרים הפוגשים כיום כל ארגון ששואף קדימה".

איך מתקדמים מאב טיפוס אחד למשנהו?

"כמובן שאין קיצורי דרך. אני ממליצה להתחיל בזיהוי המיצוב שלנו בארגון ובבחינת הצרכים האסטרטגיים שלו, משם להמשיך להבנת האתגרים ונקודות החוזק שלנו ושל הארגון בדרך אל יצירת הערך המוסף ואז לבחור את הדרך לטפל בהן. אופן הטיפול שונה מאוד מארגון לארגון: משינוי במבנה יחידת ההדרכה, דרך הכנסת פתרונות למידה מותאמים, הכשרת עומק של אנשי ההדרכה ועד הפעלת פוליטיקה ארגונית".

עם אילו בעיות מתמודדת הדרכה ולמידה שאינה שואפת למודל "הערך המוסף"?

"לצערי אנחנו עלולים למצוא את עצמנו כלא רלוונטיים בראי ההנהלה והארגון. מצד אחד ניתן לראות כיום יותר ויותר ארגונים המצפים ללמידה אפקטיבית, ומצד שני עדיין במקומות רבים הדרכה נתפשת כ"Nice to have" ולא גורם הכרחי להתפתחות הארגון.

לדעתי הכל מתחיל בנו, אנשי ההדרכה והלמידה – איך אנחנו מסתכלים על עצמנו? האם אנחנו מבינים את פוטנציאל ההשפעה שלנו בארגון? ראוי שנשקיע בהבנת היסודות והשינויים במקצוע שלנו, הרי אבסורד שהסנדלרים ילכו יחפים".

במושב "הערך המוסף" בכנס ההדרכה, תציג ברוכים לוין את המודל ואת העזר האבחוני לעומק.
יחד איתה, יציגו את אופן היישום של יצירת ערך מוסף הדרכתי בארגונים, אנשי הדרכה ולמידה מובילים משני קצוות הקשת:
האחת מארגון ציבורי, גונדר משנה סיון ויצמן – ראש מחלקת הדרכה בשירות בתי הסוהר, והשני מארגון עסקי, שי פיסטוק – Training specialist באדידס ישראל, זאת על מנת להמחיש את המנעד הרחב של הדרך ליצירת הערך המוסף.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

2 תגובות

  1. שלום וברכה,
    מעוניינת להגיע לכנס לאחר שקראתי את התוכן.
    אני משמשת כרכזת הדרכה של מחוז דרום.
    חשוב לי להגיע וללמוד .

  2. נשמח אם תרשמי לכנס, הקישור להרשמה מופיע בגוף הכתבה (בירוק)

השאר תגובה