שיתוף

הקמת סניף חדש של הארגון באירופה דורשת היערכות מורכבת ומשאבים לא קטנים. מנהלי משאבי האנוש צריכים לארגן את גיוס העובדים באופן שיהיה נכון ומתאים לכל מדינה, לדעת איך למיין כישרונות ואיך להתאימם לצרכי הארגון, להתאים את התרבות הארגונית לתרבות המקומית בכל איזור, ועוד היערכויות רבות ומגוונות.

אבל מנהל משאבי אנוש שרואה עצמו חלק ממערך מקבלי ההחלטות ברמת ההנהלה הבכירה, צריך גם להיות מסוגל לייעץ למנהלים הבכירים האחרים בארגון, בנושאים רבים אחרים הקשורים להקמת סניף מרוחק. אחרי הכול, אם הקמת הסניף לא תתבצע בצורה המיטבית, היעילה והמדוייקת ביותר, היא עלולה להסתיים לא רק במפח נפש אלא גם בהפסדים ניכרים לארגון, לעיתים בתביעות משפטיות ובסופו של דבר בפיטורי אותם עובדים שמחלקת משאבי האנוש טרחה כל כך הרבה על איתורם, מיונם, גיוסים וקליטתם.

בין האתגרים הגדולים ביותר הניצבים כיום בפני ארגונים שמעוניינים לפעול בשטחי האיחוד האירופי בולט אתגר ההתאמה לכללי ה-GDPR.

מסקר של חברת Censuswide וחברת הפינטק Tipalti, שנערך בקרב מקבלי החלטות בארגונים עולה, כי יותר משלושת רבעי מהארגונים (כ-76%) לא משוכנעים בטוחים שהם מוכנים בצורה רצינית להתמודדות עם רגולציית ה-GDPR. כתוצאה מכך, דוחים ארגונים אלה את כל תוכניות התרחבות לאירופה. רק כ-11% ממקבלי ההחלטות העריכו כי ארגוניהם אכן מוכנים להתמודד בהצלחה עם ההיבטים השונים והאתגרים של התרחבות גלובלית של עסקיהם.

מהי רגולציית ה-GDPR?

רגולציית ה-GDPR היא מכלול הכללים, החוקים והתקנות שמיועדים להסדיר את ההגנה על מידע (General Data Protection Regulation). מדובר באוסף של הוראות והנחיות מחייבות, שנקבעו על ידי על ידי הפרלמנט האירופי, מועצת האיחוד האירופי והנציבות האירופית. מטרתן היא להגן על נושאי המידע בשטחי האיחוד האירופי בכל מה שקשור לעיבוד נתונים אישיים. הרגולציה מדברת על איסופם, שמירתם והעברתם של נתונים אישיים של אנשים פרטיים (לקוחות הארגונים) וקובעת כללים אחידים לשמירה על הפרטיות.

החל ממאי השנה ניתן כבר לאכוף את הרגולציה הזו. היא חלה על כל ארגון, גם כאלה שלא פועלים בשטחי של האיחוד האירופי, כל עוד הוא מעבד נתונים של נושאי מידע בטריטוריה של האיחוד האירופי. יש מגוון רחב של איסורים ומגבלות על העברת מידע אל מחוץ לטריטוריית האיחוד, בשל החשש מפני הפרות באיזורים בהם הפרטיות לא מוגנת כראוי.

מה קורה לארגון שלא יעמוד בתנאי הרגולציה? הוא צפוי לאזהרות, ביקורות תקופתיות וקנסות של עד ארבעה אחוזים מהפידיון השנתי הכלל עולמי שלו, או קנס של 20 מיליון יורו.

בעקבות יישום הרגולציה, שהחל כבר אשתקד, טענו ארגונים מסחריים, כי יישום הכללים מחייב אותם להקדיש לכך משאבים רבים, ולהוציא הוצאות כספיות משמעותיות. כמו כן הם נדרשים למנות בעלי תפקידים ייחודיים, בהם מומחים וקציני אבטחת מידע, פיקוח משפטי ועסקי בהיקף נרחב, ועוד.

חושבים פעמיים לפני שנכנסים לאירופה

מה אם כן קורה בינתיים בשטח: מסקר חדש של Censuswide ושל חברת הפינטק Tipalti שנערך בקרב 500 משתתפים מארה״ב עולה, כי מקבלי ההחלטות בעסקים בינוניים חושבים פעמיים, ומתארגנים בהתאם עם תשתיות טכנולוגיות מתאימות, לפני מעבר לפעילות גלובלית.

הסקר בחן את עמדותיהם של מקבלי החלטות אלה בכל הנוגע לאתגרים שהם נדרשים להתמודד איתם בעת שהם מתכוונים להרחיב את נוכחותם הגיאוגרפית, או בעת שהם עומדים בפני הרחבת שרשרת האספקה לחו״ל. עוד עולה מהסקר, כי לאירועים בינלאומיים, בהם הברקסיט, יש השפעה על אסטרטגית הגידול הבינלאומית של הארגונים: כ-68% ממשתתפי הסקר מודאגים מהמחלוקות שקיימת בין ארה״ב לסין, וכ-70% מודאגים מפתיחת הסכמים בינלאומיים דוגמת NAFTA.

במאי השנה, עת הוחלה רגולציית ה-GDPR, דיווחו כ-65% ממקבלי ההחלטות בארגונים כי הם מודאגים בשל נושאי תאימות להנחיות החדשות. למעשה, כ-76% כלל אינם בטוחים שהם אכן מוכנים להתמודדות עם הרגולציה החדשה. מכיוון שכך, הם דוחים כל תוכנית שהיא בנושא התרחבות לאירופה. זאת ועוד, כ-21% ממקבלי ההחלטות עדיין מתלבטים אם בכלל כדאי להם לבצע את את ההתאמה הנדרשת ולאפשר התרחבות לאירופה.

מקור נוסף של אי ודאות בכל הקשור לפעילות החדשה באירופה הוא הברקסיט. אף על פי שחלפו כבר שנתיים מאז החליטה בריטניה על עזיבת האיחוד האירופאי, כ-61% מהמשתתפים בסקר הביעו דאגה לגבי ההשפעות האפשריות של הברקסיט על עסקיהם, אם וכאשר יחליטו להרחיב את עסקיהם לאירופה.

התוצאה? כשליש ממשתתפי הסקר (כ-29%) דיווחו כי הברקסיט צפוי להשפיע לשלילה בכל הנודע לשאיפת ארגוניהם להרחבת הפעילות לאירופה.

הרוב לא מוכנים להתמודדות מוצלחת

פרט לסוגיית המהלכים המאקרו-אקונומיים, או פוליטיים, כדאי לשים לב לנתון משמעותי נוסף: רק 11% ממשתתפי הסקר העריכו כי ארגוניהם אכן מוכנים להתמודד בהצלחה עם ההיבטים השונים והאתגרים של התרחבות גלובלית של עסקיהם. בין התחומים בהם דיווחו המשתפים על היעדר מוכנות להתמודדות מוצלחת עם הרחבת פעילותם לאירופה ניתן למנות:

  • כ-33% – אינם מוכנים דיים ברמת ההיכרות של שווקים מקומיים.
  • כ-32% – אינם מוכנים דיים בנוגע לחוקי מיסוי.
  • כ-31% – אינם מוכנים דיים לקראת שינויים מתמידים בשערי מטבע.
  • כ-31% אינם מוכנים דיים לקראת גיוס כוח אדם כתמיכה במהלכי התרחבות.
  • כ-30% – אינם מוכנים דיים לקראת סיכונים הנובעים מרגולציה שונה ותאימות.

במה להשקיע: בגיוס עובדים נוספים או בטכנולוגיה

משתתפי הסקר הסכימו שכדי להתמודד בהצלחה עם האתגרים ולהרחיב את היקף עסקי הארגונים שלהם ברמה הגלובלית, חייבים הארגונים לבצע שינויים בתהליכים פנימיים, בהם שימוש בטכנולוגיה שתקל על הגידול הגלובלי (כ-56%), קליטת ספקים שיש להם אחיזה או פעילות כלשהי בשווקים החדשים ובכך יקלו על כניסתם (50%), והקמת מערך תפעולי שהינו תואם לפעילות בינלאומית (40%).

רוב לנדרמן, מייסד ומנהל התפעול של חברת בוסט מדיה אמר למבצעי הסקר, כי "בעת שהחלטנו להרחיב את עסקינו אל מחוץ לארה״ב, הבנו שיהיה זה כמעט בלתי אפשרית עבורנו להבין את כל מערכות המיסוי והבנקים במדינות בהן תכננו לפעול. כיום אנחנו משלמים לספקים ב-20-30 מדינות על בסיס קבוע, הודות להתמקדות ולהכנה המוקדמת שהשקענו בטכנולוגיית ה-Back Office טרם המעבר. אילו לא נקטנו גישה זו היינו חייבים להגביל את עצמנו לשלוש-ארבע מדינות בלבד. מהלך כזה היה מגביל משמעותית את העבודה שלנו מחוץ לארה"ב".

אם כן, מה חיוני לעשות לפני המעבר? "המהלך המשמעותי והגדול ביותר שחברה יכולה וצריכה לעשות טרם הרחבת פעילותה לחו"ל", מסביר לנדרמן, "הוא לדאוג לכך שהמערכות הטכנולוגיות התומכות יהיו מוכנות מראש באופן שניתן יהיה לפתור בעיות. כך שלדוגמה, אם הודו מחליטה פתאום לשנות את ההתנהלות הפיננסית והרגולציה שלה, החברה תהיה ערוכה לכך".

ג׳ונתן וו, מייסד משותף של חברת Touch of Modern אומר, כי "מפתיע אותי שכ-44% מהארגונים מתכננים להגדיל את המערכות התפעוליות הפיננסיות במדינות אליהן מתוכננת הרחבת פעילות, על ידי כך שהם שוכרים יותר אנשי הנהלת חשבונות.  בחברה שלנו השתמשנו בטכנולוגיה כדי להתאים את התפעול הפיננסי הגלובלי, ולא נדרשנו תוך כדי התהליך לשכור אנשים נוספים למשימה. חסכנו כך הרבה כסף וזמן. אסטרטגיה של גידול גלובלי שמסתמכת על הכפלת או שילוש וריבוע מערכות כוח האדם בהנהלת החשבונות, אינה יכולה להישאר תחרותית בעידן החדש של תפעול שהינו מונע על ידי טכנולוגיה".

חן עמית, מנכ"ל Tipalti אמר בעקבות ממצאי הסקר, כי "הטכנולוגיה הופכת יותר ויותר מודעת למהלכי הגלובליזציה. כיום היא ערוכה לפעול ביתר עקביות ודיוק, לרוחבו של כל המערך התפעולי בארגון, כולל לאור השינויים המהירים שמתרחשים כיום בעולם. תשתית טכנולוגית נכונה, המותאמת למהלכי התרחבות גלובלית, יכולה להעניק יתרון תחרותי משמעותי לעסקים ולהסיר חסמים היכולים לפגוע בהתרחבות הגלובלית".

לדבריו, חברת Tipalti מספקת פתרון לאוטומציה של תשלומי ספקים ברמה הגלובלית. פתרון זה מאפשר לייעל את כל שלבי תהליך העבודה של התשלומים בפלטפורמה מקיפה אחת בענן. הפתרון מבסס נהלי עבודה פרואקטיביים הנותנים מענה רחב היקף לתקנים ורגולציות לאורך כל תהליך התשלום, כולל בדיקה וקליטה של ספקים חדשים, ציות לתקנות מיסוי ורגולציה, עיבוד חשבוניות אוטומטי, ביצוע תשלומים מקומיים וגלובליים, פירעונות מוקדמים, זיהוי ומניעת הונאות, ניהול התקשורת מול ספקים בנוגע לסטטוס התשלום, ניהול התאמות תשלומים והפקת דוחות.

כתבות נוספות בנושא זה:

איך פותחים סניף במדינה מרוחקת, מגייסים עובדים מקומיים ומשמרים אותם

אילו עובדים לגייס לסניף במדינה מרוחקת ואיך לשמור על מחוברותם.

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה