על רווחה, בריאות וחסה

על רווחה, בריאות וחסה

השקעה בתכנית רווחה היום תוביל לעליה בפרודוקטיביות וצמצום היעדרויות מפאת מחלה בקרב העובדים מחר. אז למה לדחות את זה למחר?

שיתוף
רווחה
רווחה

תכניות רווחה הן אחד הנושאים החשובים ביותר בשנים האחרונות בקרב ארגונים במשק העולמי על רקע התייקרות בשירותי הבריאות ובביטוחי הבריאות לעובדים. נוסף על כך, בשוק העבודה התזזיתי בו אנו חיים היום, לכל יום היעדרות מן העבודה יש השפעה גדולה יותר (והרסנית יותר) על העסק מבעבר.

מחקרים ישנים שנעשו בארה"ב מראים יחס עלות-השקעה של 1-6, כלומר כל דולר שהמעסיק משקיע בבריאות, בארגונומיה ו/או במניעת פגיעות גופניות במקום העבודה מכניס לו 6 דולר בתפוקה. ההשקעה בבריאות העובד היא משוואה ברורה שהוכיחה את עצמה כהשקעה משתלמת אולם תקציב עתק הוא לא תנאי הכרחי ליישום מדיניות רווחה 'בריאה' בארגון. תכנית הבראה בריאותית היא כל תכנית שמטרתה לשפר את איכות החיים של העובדים והמנהלים הן בהיבט של ניהול סגנון חיים בריא, מניעת/הקטנת סיכונים רפואיים, גמילה מעישון, עידוד פעילויות ספורטיביות ועד לאיזון נפשי.

אתר משאבי אנוש Human Resources Inc מציג דרכים להנחלת מדיניות בריאות בארגון, בתקציב שווה לכל כיס

רפואה מונעת: הארגון יכול לסייע למנוע מחלות וסיבוכים רפואיים באמצעות רפואה מונעת. לדוגמה: חיסון נגד שפעת לעובדי החברה לקראת החורף. כך הארגון מסייע הן לעובדים והן לעצמו לשרוד את ימי החורף בשלום ללא היעדרויות מרובות מפאת מחלת השפעת. ארגון גדול יכול לדאוג לחסן את ציבור העובדים במקום העבודה או לממן את החיסון שלהם במרפאות שאליהן העובדים משתייכים על ידי כך שעובד שיוצא לקבל חיסון ישתכר עבור השעה הזו כשעת עבודה רגילה.

ארגונים גדולים ברחבי העולם השכילו לזהות את חשיבותו של נושא הבריאות בארגון והם מעמידים לרשות העובדים חדר רופא או לפחות חדר אחות במתחם העבודה. המרפאה הפתוחה בפני העובדים במהלך שעות היום, מאפשרת לעובדים לקבל ייעוץ, בדיקות כלליות והפניות לרופאים מקצועיים בעת הצורך, מבלי להיעדר מהעובדה, קרי מבלי לפגוע במשכורת שלהם ומבלי ליצור עומס כבד בעבודה בעקבות ההיעדרות.

על פי סקר שערך ה-Center for Study Health Systems Change, ארגונים אשר מאפשרים לעובדים מפגשים עם צוות רפואי במתחם העבודה מגבירים את הפרודוקטיביות, מקטינים את ההוצאות על ביטוחי בריאות, מצמצמים משמעותית את ההיעדרויות מפאת מחלה וכמו כן – ארגונים אלו מגיעים לראש רשימת מקומות העבודה הטובים ביותר על פי סקרים הייעודיים.  

חינוך והסברה: ניתן לקיים סדרות חינוך והסברה בארגון במהלך השנה, החל מהרצאות על תזונה ובריאות במהלך ארוחות הצהריים, ישיבות צוות ומפגשי מנהלים ועד לסדנאות בישול ואפיה על טהרת הבריאות כחלק מפעילות הרווחה. ניתן לחלק לכלל העובדים או לעובדים שהגיעו להישגים מרשימים פרסים בצורת ספרות בנושא בריאות (שמירה על משקל, בישול בריא, ספר מתכונים לארוחות דיאטטיות וכיו"ב), שוברים לסדנאות בישול או לשיעורי יוגה ועוד.

התעמלות כחלק מהשגרה: אל תחששו לבצע שינויים בסביבת העבודה כך שהיא תהיה ספורטיבית. אם יש משרד או חלל שאינו בשימוש ניתן להפוך אותו לחדר יוגה או מדיטציה. ניתן לבנות מתקני נעילה לאופניים כדי לאפשר לעובדי החברה להגיע לעבודה ברכיבה במקום ברכב. בניית מקלחות וחדרי מלתחה יאפשרו לעובדים לא רק לרכב על אופניים אלא גם לצעוד ברגל לעבודה, מה שייסע להם לשמור על כושר כמידי יום.

עודדו מעבר לסגנון חיים בריא: אין ארגון שלא יודע לתגמל את העובדים שלו על עבודה טובה ובכלל על עמידה ביעדים. כפי שארגון מתגמל איש מכירות על סגירת עסקה, כך הוא יכול לתגמל עובד על השתתפותו בסדנה לשומרי משקל או בסדנת גמילה מסיגריות. זכרו, עובד שמאזן את לחץ הדם שלו ואת רמת הסוכרים, יורד במשקל או מתחיל לבצע תרגילים כושר באופן סדיר, הוא עובד שמתחיל לחסוך לארגון בהוצאות. לכן המשוואה צריכה להראות כך: עובד בריא = עובד חסכוני ולכן החברה צריכה לתגמל אותו.

אל תשכחו שגם לבריאות הנפש יש השפעה על בריאות הגוף: פעילות ספורטיבית, תזונה וטיפול מונע הם רק חלק מהמעבר לסגנון חיים בריא. אולם הקשר בין הגוף לנפש הוכח חזור והוכח וזה קשר שלא מאפשר לנו להתעלם מהנושא של בריאות הנפש כחלק בלתי נפרד מ'ערכת הבריאות הארגונית'. לדוגמה, לחץ ודאגות מגבירים את הסיכון להתקף לב. על כן, חשוב להביא בחשבון גם פתרונות שיתנו מענה לעובדים אשר פועלים בתנאי לחץ בעבודה או אפילו לעובדים שמתמודדים עם לחצים שאינם קשורים לעבודה (עובדים שנמצאים בבעיות כלכליות, עוברים גירושים או מתמודדים עם מוות או מחלה של בני משפחה ועוד). מעבר לפתרון הממשי של הפניית העובד למטפל או לקבוצת תמיכה, חשוב לייצר סביבת עבודה מרגיעה המעניקה לעובדים גמישות בשעות העבודה, איזון בין העבודה לחיי משפחה וכן לאפשר להם לקחת הפסקות מרובות במהלך היום. 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה