שיתוף

מנהלים רבים, בפרט מנהלים מדור האיקס, היו מעדיפים שהמהפיכה שהתרחשה בשוק העבודה בעקבות מגיפת הקורונה, בכל מה שקשור לעבודה מהבית, לא היתה מתרחשת מעולם, או לכל הפחות, היתה נגנזת בתיבה המונחת בקרן זווית ונשכחת, לפחות ל-20 השנים הקרובות שלפני פרישתם לפנסיה.

אלא שבפועל, המצב הוא הפוך. לא רק שמהפיכה העבודה מהבית, שברוב המקרים הפכה למהפיכת מודל העבודה ההיברידי, אינה נשכחת, היא צוברת תאוצה.

אחת הסיבות העיקריות לכך שרצונם של מנהלים, כאמור, בעיקר כאלה שגילם מעל 40, אינו מתממש, בעוד שהמציאות של מודל העבודה ההברידי (כמו גם עבודה מהבית באופן מלא) צוברת תאוצה, היא לא רק רצונם העז של העובדים להמשיך לעבוד מהבית לפחות באופן חלקי, אלא גם רצונן העז לא פחות, של חברות הטכנולוגיה – שמפתחות עוד ועוד טכנולוגיות מתקדמות שמיועדות להפוך את העבודה מהבית לקלה, פשוטה וזמינה (כמעט) לכל עובד – למכור יותר טכנולוגיות.  

אין ספק שהשנתיים האחרונות הביאו לשינויים מרחיקי לכת בשיטות ההעסקה ובצורת ואופני ההעסקה. וזה לא מסתיים בכך. מדד העבודה האחרון של מיקרוסופט, לדוגמה, מצביע על כך שחלו שינויים משמעותיים גם בסיבות למוטיבציה של העובדים לבצע את תפקידם.

מאחורי שינויים אלה (בסיבות למוטיבצהי של העובדים) ניצבת העובדה שלעובדים יש כיום ציפיות גדולות יותר מאי פעם, ממה שהם מקבלים מהעבודה ומה הם מוכנים לתת בתמורה.

המשמעות היא שהעובדים שיצאו לחל"ת או פוטרו במרץ 2020, אינם אותם עובדים שחוזרים לעבודה ולשגרה שנתיים לאחר מכן, ממש בימים אלה.

מנהלים שרוצים לראות את החברה שבניהולם מצליחה ומתמודדת היטב בשוקי הייעד שלה, חייבים לערוך היכרות מחודשת עם העובדים שלהם. ולהגיע לאיזון בין הרצונות שלהם ושל עובדיהם.

למעשה, מנקודת מבטו של עובד, הגמישות הנכספת בעבודה היא נושא שכלל אינו גמיש ואינו נתון למשא ומתן. במילים אחרות, העובדים לא יוותרו על הגמישות, בתמורה לשום דבר.

כך קורה, שארגונים רבים משקיעים מאמצים רבים והשקעות כספיות ניכרות במשרדים שיהיו אטרקטיביים לעובדים, אבל עובדים רבים אינם משוכנעים, שלמרות כל ההטבות בתנאי העבודה, המשרד הוא המקום שבו הם מעוניינים לעבוד עד הגיעם לגיל הפנסיה.

אין ספק שהעבודה במשרד תורמת רבות לחיזוק היחסים בין העובדים, לשביעות רצון ולמחוברות עובדים. בה בעת, העבודה במרחב פיזי משותף מקלה מאוד על כל מה שקשור לפתרון בעיות וחדשנות.

השגת היתרונות הללו (של מערכות יחסים בין עובדים, מחוברות עובדים, הגעה לפתרונות תוך שיתוף פעולה, חדשנות ועוד) אינה מובנת מאליה כאשר עובדים במודל העבודה ההברידי. ו-ודאי שיתרונות אלו אינם פשוטי להשגה במצב בו העובדים עובדים מביתם באופן מלא.

עם זאת, כאשר מאפשרים את הגמישות לעובדים, מטמיעים נורמות חדשות, ובעיקר, כשמכניסים טכנולוגיות חדשות שמאפשרות לעובדים מביתם לעבוד באופן שהמרחק הפיזי שלהם הופך שקוף, ניתן להשיג את היתרונות הללו, בלי קשר למיקומו הפיזי של העובד.

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה