בסביבה העסקית הדינמית הנוכחית, המאופיינת בהתקדמות טכנולוגית מהירה וגלובליזציה, חדשנות מבוססת יצירתיות נחשבת למרכיב קריטי וחיוני להצלחה של כל ארגון בכל תחום ובכל ענף, וליתרון תחרותי משמעותי.
ממחקרים שמבוצעים בעולם לגבי עידוד היצירתיות והחדשנות לא יכולים עדיין להצביע על מספר ספציפי של חברות שמעודדות חדשנות או על סדרי גודל של כמה חברות מעודדות בפועל חדשנות.
עם זאת, ניתן להבחין במגמה המצביעה בבירור על מודעות גוברת והולכת בקרב ארגונים בנוגע לחשיבות שיש לטיפוח היצירתיות, היוזמה האישית והחדשנות בקרב עובדים.
מחקרים רבים שבוצעו בארגונים בעולם מצביעים על מתאם חיובי חזק בין תרבות ארגונית המעודדת יצירתיות וחדשנות לבין תוצאות עסקיות משופרות.
ממחקר שבוצע בארגונים בעולם עולה, כי ארגונים שנהוגה בהם תרבות ארגונית שמעודדת חדשנות בצורה אקטיבית, רושמים הצלחה גדולה פי 3.5 מארגונים שלא נהוגה בהם תרבות ארגונית כזאת.
חוקרים שערכו סקר אחר בארגונים הסיקו, כי חברות שיש בהן יצירתיות גבוהה מאוד, חוות תוצאות עסקיות טובות יותר באופן כללי מארגונים שזה לא קיים בהם.
בנוגע להכרה של ההנהלה הבכירה בחשיבות היצירתיות והיוזמה האישית, מסיקים החוקרים, כי רוב משמעותי של מנהלים עסקיים מכירים בחשיבות היצירתיות.
עוד מסיקים החוקרים, כי כ-60% מהמנכ"לים שהשתתפו בסקר ציינו את היצירתיות כתכונה הניהולית החשובה ביותר, ועולה על חשיבותה של יושרה וחשיבה גלובלית.
בנוסף, מציינים החוקרים, כי מנהלים יצירתיים נוטים ב-81% יותר לדרג חדשנות כיכולת חיונית.
למרות כל זאת, מבדיקת הפערים בתפיסות העובדים את היצירתיות והחדשנות עולה, כי למרות ההכרה של מנהלים את מידת החשיבות של היצירתיות, קיים פער ניכר באופן שבו עובדים תופסים את ניצול הפוטנציאל היצירתי שלהם.
מהמחקרים עולה, כי כ-75% מהעובדים מאמינים שאינם מממשים את הפוטנציאל היצירתי שלהם בעבודה.
מסקנה זו מהווה אתגר למנהלים ובה בעת גם הזדמנות לשפר את מימוש המשאב הלא ממומש הזה.
ממחקרים שהתמקדו בתרבויות ארגוניות של ארגונים ובסביבות העבודה בהם עולה, כי יותר ויותר חברות מבינות כיום שתרבות ארגונית תומכת, מהווה בסיס לטיפוח יצירתיות.
להלן 6 היבטים מרכזיים לגבי הקשר בין תרבות ארגונית למידת היצירתיות והחדשנות בארגון:
1 בטיחות פסיכולוגית:
יש ליצור סביבת עבודה שבה עובדים מרגישים בטוחים לשתף רעיונות, לשאול שאלות ולקחת סיכונים ללא חשש משיפוט היא קריטית.
2 תקשורת פתוחה:
בחברות המטפחות תקשורת פתוחה ניתן להבחין ביתרונות משמעותיים, לרבות עלייה של כ-25% בביצועי הצוות ועלייה של כ-20% בשביעות הרצון של העובדים ממקום העבודה.
3 אמון ואוטונומיה:
בארגונים שמאופיינים במידה גבוהה של מחוברות עובדים לארגון – שלעתים קרובות מונעת על ידי מתן אמון בעובדים ואוטונומיה לעובדים – יש עלייה של כ-21% בפרודוקטיביות.
חברות המקדמות אוטונומיה מדווחות על רווחיות גבוהה יותר בכ-21% ופרודוקטיביות גבוהה יותר בכ-17% לעומת חברות שלא מקדמות אוטונומיה של עובדים.
4 תרבות ארגונית של עידוד לביצוע ניסויים על אף הכשלון הפוטנציאלי:
עידוד ניסויים וראיית כישלונות כהזדמנויות למידה הם סימן היכר של חברות המאופיינות ביצירת חדשנות.
5 הכרה במאמצים ותגמול עבורם:
הכרה ותגמול על חשיבה יצירתית משדרים מסר של הערכה לעובדים יצירתיים ומניעים תרומות יצירתיות נוספות של עובדים לארגון.
6 שיתוף פעולה בין-תחומי:
פירוק מחיצות בין צוותים ובין מחלקות, ועידוד שיתוף פעולה בין צוותים שונים מביא נקודות מבט מגוונות ומעודד חדשנות.
חברות שמטפחות באופן פעיל סביבת עבודה כזו באמצעות התרבות הארגונית, המדיניות והניהול, נוטים יותר להשיג תוצאות עסקיות טובות יותר ולשמור על יתרון תחרותי.