שיתוף

לא אחת קורה שעובד מצטיין רוצה לקבל קידום לתפקיד ניהולי, אלא שאין לו יכולות ניהוליות והוא חסר כל כשרון מנהיגותי, במובן שאנשים לא נוטים ללכת אחריו ולסמוך עליו והוא אינו מהווה השראה עבור אחרים.

במקרים בהם עובד כזה מתעקש על קידום לתפקיד ניהולי, מנהל משאבי האנוש עומד בפני הדילמה:

האם למנות מנהל שעלול לגרום נזקים, משום שלמרות היותו מוכשר מאוד במובן המקצועי ובעל ידע רב מאוד, אין לו יכולת ניהולית ואין לו כישורי מנהיגות.

או האם לסרב למנות אותו לתפקיד ניהולי ולהציע לו קידום מקצועי, מתוך סיכון שהוא עלול לעזוב את החברה ולקחת איתו את כל הידע והכשרות המקצועי שלו.

בתוך מגוון השיקולים יש לקחת בחשבון שמנהל חסר יכולות מנהיגות עלול להפגין התנהגויות מזיקות שונות המשפיעות לרעה על הצוות ועל סביבת העבודה כולה.

יכולות מנהיגותיות משמען להוות השראה לאחרים ולהיות מסוגל להנחות אחרים ולהשפיע עליהם לקראת מטרה משותפת. כאשר מנהל נופל בהיבטים אלו, זה יכול להוביל למגוון של השלכות מזיקות.

ניתן לטפל בהתנהגויות מזיקות הנובעות מהיעדר תכונות של מנהיג, אם כי זה כרוך בהשקעה בפיתוח מנהיגות, מתן אימון וחונכות, ויישום אסטרטגיות לשיפור יכולתו של המנהל לעורר השראה, לתקשר ביעילות ולבנות תרבות צוות חיובית.

הכרה באתגרים אלה והתמודדות איתם מאפשרות לארגונים לפעול למען טיפוח מנהיגות יעילה בכל הרמות, וליצור מקום עבודה פרודוקטיבי והרמוני יותר.

השאלה היא מה קורה במצבים בהם אותו עובד מתעקש להיות מנהל בלי לעבור הכשרה לכך, כלומר, הוא לא מוכן להכיר בעובדה שאין לו יכולות ניהוליות מנהיגותיות ולכן אינו פתוח ללמוד ולפתח יכולות מנהיגותיות.

להלן 11 ההתנהגויות והנזקים של מנהלים חסרי כושר מנהיגות:

1 היעדר יכולת ראייה קדימה והיעדר כיוון ברור:

ללא חזון או כיוון ברורים, הצוות עלול לחוסר תחושת מטרה ולהרגיש חוסר ודאות לגבי מטרותיו. ההשלכות הן מוטיבציה מופחתת, אי בהירות בסדר העדיפויות וחוסר התאמה בין חברי הצוות.

2 כישורי תקשורת לקויים:

תקשורת לא יעילה בין המנהל לעובדים הכפיפים לו עלולה להוביל לאי הבנות, לחוסר התאמה ולבלבול בצוות.

השלכות של מצב זה הן ירידה בתפוקה, עלייה במספר הטעויות וחוסר אמון בקרב חברי הצוות.

3 חוסר יכולת לעורר השראה ולעודד מוטיבציה:

מנהל שאינו יכול לעורר השראה או לעודד מוטיבציה בקרב הצוות שלו, עלול להתקשות להעלות את המורל ולהגביר את ההתלהבות.

ההשלכות של חוסר יכולת זו הן הפחתת מחוברות העובדים, שביעות רצון נמוכה יותר בעבודה וחוסר מחויבות למטרות הארגוניות.

4 אי מתן הזדמנויות תמיכה ופיתוח מקצועי לעובדים:

כאשר מנהל לא נותן מספיק תמיכה והזדמנויות פיתוח מקצועי לעובדים, הוא מעכב בכך את הצמיחה ושביעות הרצון של העובדים ואת צמיחת הארגון כולו.

ההשלכות של מצב זה הן תחלופת עובדים מוגברת, ירידה בנאמנות וחוסר באנשי צוות מיומנים ובעלי מוטיבציה.

5 מיקרו-ניהול:

מנהלים חסרי יכולות מנהיגותיות נוטים לנקוט בשיטה של מיקרו-ניהול. דרך ניהול זו משקפת חוסר אמון ביכולות הצוות וחונקת את האוטונומיה של העובדים.

ההשלכות: ירידה במורל של העובדים, סטרס מוגבר של העובדים ומגבלה משמעותית על יכולות פיתוח החדשנות ופתרון הבעיות של העובדים.

6 קבלת החלטות לא עקבית:

חוסר עקביות בקבלת החלטות יוצר בלבול ופוגע באמינות המנהל. ההשלכות: שחיקת אמון העובדים, ספקנות בקרב חברי הצוות וקושי לעקוב אחרי הנחיות והוראות המנהל.

7 כישלון להוביל עם דוגמה אישית:

מנהלים שאינם נותנים דוגמה אישית של ההתנהגות הרצויה (או שמתנהגים ההיפך מההתנהגות הרצויה) עלולים להתקשות לזכות בכבוד העובדים שלהם.

ההשלכות: ירידה בלכידות הצוות, היעדר מודל לחיקוי ותרבות ארגונית מוחלשת.

6 התנגדות לשינוי:

מנהל שאינו יכול להסתגל במהירות לשינויים עלול לעכב את יכולתם של העובדים להסתגל לשינויים ולייצר חדשנות.

ההשלכות: הפחתת הזריזות (האג'יליות) הארגונית, החמצת הזדמנויות עסקיות ותסכול מוגבר בקרב חברי הצוות.

7 חוסר יכולת לבנות מערכות יחסים חזקות:

מנהל שמתקשה לבנות מערכות יחסים חיוביות עם עובדיו עלול להתמודד עם אתגרים ביצירת צוות מגובש.

ההשלכות: עבודת צוות לקויה, קונפליקטים מוגברים וחוסר שיתוף פעולה בתוך הארגון.

8 הזנחה של רווחת העובדים:

מנהל חסר כישורי מנהיגות עלול להזניח את רווחת העובדים. התעלמות מרווחת העובדים עלולה להוביל לשחיקה, למתח ולחוסר שביעות רצון.

השלכות: עלייה במספר ההיעדרויות, ירידה במורל העובדים והשפעה שלילית על התרבות הארגונית הכוללת.

9 חוסר יכולת לקחת אחריות והטלת האשמה על אחרים:

מנהל שלא מסוגל לקחת אחריות על טעויותיו, מערער את תחושת האחריות בתוך הצוות. השלכות: ירידה באמון, תרבות של האשמת האחר וחוסר לקיחת אחריות בקרב חברי הצוות.

10 חוסר מודעות לנקודות החוזק והחולשה של העובדים:

אי זיהוי של נקודות החוזק של העובדים, או אף ביטולן והתעלמות מהן, עלולים לגרום לכישרונות מבוזבזים שאינם יכולים לבוא לידי ביטוי.

השלכות: ירידה במחוברות העובדים, יעילות צוות מוגבלת והחמצת הזדמנויות לשיפור.

11 חוסר יכולת לקבל החלטות:

חוסר יכולת לקבל החלטות עלול להוביל לעיכובים, תסכול וחוסר אמון ביכולתו של המנהל להוביל.

השלכות: יעילות מופחתת, החמצת הזדמנויות והשפעה שלילית על הפרודוקטיביות הכוללת של הצוות.

כנס משאבי אנוש במגזר הציבורי

כנס פיתוח ארגוני

כנס AI למשאבי אנוש

כנס דיני עבודה

אין תגובות

השאר תגובה