הצעת חוק חדשה: מעסיק ישלם לעובד על כוננות

הצעת חוק חדשה: מעסיק ישלם לעובד על כוננות

מחייבים עובד להיות זמין להקפצות ומקרי חירום? כנראה שבעתיד תשלמו לו שכר עבודה על כל שעות הזמינות

שיתוף
תשלום עבור כוננות

תשלום עבור כוננות

כונן מחלקה נדרש להיות זמין בטלפון או במייל לענות על שאלות ולהגיע לאתר החברה או ללקוח או כל אתר אחר שבו התעוררה בעיה? מלצרית, טכנאי או איש אבטחה מתבקשים להיות "זמינים" כדי שניתן יהיה להקפיץ אותם לעבודה באם יתעורר צורך?

הצעת חוק חדשה שתוגש לדיון בכנסת ביום שני הקרוב (ה-1 בדצמבר), קוראת לחייב מעסיק לשלם לעובד – בסך שעת עבודה רגילה – עבור שעת הכוננות/ הזמינות.

הצעת החוק "תשלום עבור שעות כוננות" באה לשנות את מודל התגמול במקרה של עובדים שנדרשים להיות "זמינים" או כוננים מעת לעת. עד כה החוג קבע שחובה לתגמל את העובד שהוקפץ לעבודה רק בגין שעות העבודה שביצע בפועל – אם הוא אכן נדרש לעבוד. הצעת החוק מדברת על הרחבת חובת המעסיק לשלם לעובד על עצם היותו כונן, בחישוב השעות שבהן העובד נדרש להיות זמין.

הצעת החוק מבקשת להגדיר עובד שנמצא בביתו ועליו להיות זמין / כשיר לעבודה "זמין לעבודה". המעסיק יחשב את השעות שבהן העובד היה "זמין לעבודה" יחד עם השעות שבהן עבד בפועל לחישוב שכר עבודה.

הרקע להצעת חוק שעות כוננות

מעסיקים רבים, בעיקר בתחום ההסעדה והאבטחה, נוהגים לדרוש מעובדיהם להיות זמינים למקרה שיהיה צורך בתגבור. אותם עובדים נדרשים להיות זמינים ובכוננות גבוהה, כשהם אינם רשאים להתפנות לעיסוקים רבים ובוודאי שאינם יכולים להתפנות לעבודה אחרת, שכן הם חייבים להיות ערוכים לקום ולצאת לעבודה בהישמע הקריאה.

אותם עובדים כוננים אינם זוכים לתגמול, בוודאי שלא לתגמול בגין שעת עבודה כל עוד לא מקפיצים אותם. כאשר כן מקפיצים אותם, זה יכול להיות לשעות ספורות בלבד ואז הם מתוגמלים רק עבור אותן שעות בודדות, ללא פיצוי על הזמן שהפסידו בכל תקופת הכוננות.

הצעת החוק מבקשת לשים סוף לתופעת הניצול של מעסיקים אשר מצד אחד דורשים מהעובדים שלהם לפנות זמן (שיכול היה להיות שעות עבודה במקום אחר או בעסק עצמו) מבלי לתגמל אותם כספית.

במידה ויעבור החוק, כל עובד שיחויב להיות זמין לקריאה לעבודה באופן כזה שלמעסיקו מותר להורות על התייצבותו באופן מידי, יתוגמל עבור כל שעה ושעה.

במידה ונמצא העובד במקום העבודה ישולם לו שכר מלא. במידה ונמצא העובד מחוץ למקום העבודה ישולם לו השכר הרגיל או שיעור משכרו כפי שיקבע שר הכלכלה לסוגי מקרים שיקבע.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

תגובה 1

  1. נראה כי הצעת החוק תדחה לכנסת הבאה. בכל מקרה רופאים וכו' מתוגמלים על שעות כוננות.

השאר תגובה