מולטי טאסקינג בעבודה? מחקרים מראים כי המוח האנושי לא בנוי לריבוי משימות

מולטי טאסקינג בעבודה? מחקרים מראים כי המוח האנושי לא בנוי לריבוי משימות

ביצוע יותר ממשימה אחת בכל פעם, במיוחד יותר ממשימה מורכבת אחת, פוגע בפרודוקטיביות

שיתוף
מולטי טאסקינג בעבודה

מולטי טאסקינג בעבודה

אמנם זה לא צריך להפתיע מישהו שדיבר בטלפון בזמן בדיקת דואר אלקטרוני או דיבר בטלפון סלולרי בזמן נהיגה, אך היקף הבעיה עלול להפתיע. פסיכולוגים שחקרו את מה שקורה לקוגניציה (תהליכים מנטליים), כאשר אנשים מנסים לבצע יותר ממשימה אחת בכל פעם, מצאו שהתודעה והמוח לא נועדו לריבוי משימות מרובות. פסיכולוגים נוטים להשוות את העבודה לכוריאוגרפיה או לשליטה בתנועה האווירית, ומציינים שבפעולות אלה, כמו אצל אחרים, עומס יתר על המנטליות עלול לגרום לקטסטרופה.

ריבוי משימות יכול להתרחש כאשר מישהו מנסה לבצע שתי משימות בו זמנית, לעבור. ממשימה אחת לאחרת, או לבצע שתי משימות או יותר ברצף מהיר. כדי לקבוע את המחיר הנפשי של "ג'אגלינג" מסוג זה, פסיכולוגים מבצעים ניסויים של החלפת משימות, ומשווים כמה זמן לוקח לאנשים לעשות הכל. הפסיכולוגים יכולים למדוד את עלויות הזמן עבור החלפת משימות. כמו כן, הם מעריכים כיצד היבטים שונים של המשימות, כגון המורכבות או היכרות, משפיעים על כל עלות הזמן הנוספת של המעבר.

באמצע שנות ה -90, רוברט רוג'רס, PhD, וסטיבן מונסל, D.Phil, מצאו, כי גם כאשר אנשים היו צריכים לעבור לחלוטין בין שתי משימות בכל שתיים או ארבע ניסויים, הם עדיין היו איטיים בעת החלפת משימה מאשר בעת חזרה על משימה. יתר על כן, הגדלת הזמן הזמין בין ניסויים להכנה הפחית, אך לא חיסל לחלוטין את עלות המעבר. נראה כי יש שני חלקים לעלות המתג – אחד שניתן לייחס לו את הזמן שנדרש כדי להתאים את הגדרות השליטה הנפשית (אשר ניתן לעשות מראש כאשר יש את הזמן), וחלק אחר שמצריכה הניידות של הגדרות הבקרה.

אם אנשים היו צריכים לתת שמות לשפה הראשונה או השנייה שלהם בהתאם לצבע הרקע, כפי שניתן לצפות כשהם קוראים ספרות בשפה השנייה שלהם, הזמן היה איטי יותר מאשר כאשר קראו בשפה שלהם. אבל הם היו איטיים יותר בשפה הראשונה שלהם כאשר השפה השתנתה.

בניסויים שפורסמו בשנת 2001, ג'ושוע רובינשטיין, ג'פרי אוונס, ודיוויד מאייר ניהלו ארבעה ניסויים שבהם צעירים עברו בין משימות שונות, כגון פתרון בעיות מתמטיות או סיווג אובייקטים גיאומטריים. בכל המשימות, המשתתפים איבדו זמן כאשר הם היו צריכים לעבור ממשימה אחת לאחרת. כאשר המשימות נעשו מורכבות יותר, המשתתפים הפסידו זמן רב יותר. כתוצאה מכך, אנשים לקחו זמן רב יותר כדי לעבור בין משימות מורכבות יותר. גם עלויות הזמן היו גבוהות יותר כאשר המשתתפים עברו למשימות שאינן מוכרות יחסית. הם קמו במהירות רבה יותר כאשר הם עברו למשימות שהם הכירו.

התוצאות הראו רק חלק מהמורכבויות הכרוכות בהבנת העומס הקוגניטיבי שהוטל על ידי מטלות של ריבוי משימות אמיתיות, כאשר בנוסף להגדרות מחדש של הגדרות שליטה למשימה חדשה, לעתים קרובות יש לזכור איך לחזור למשימה שממנה יצאת.
לדברי מאייר, אוונס ורובינשטיין, ראיות מתלכדות מעידות על כך שלתהליכי השליטה "ההנהלה המבצעת" יש שני שלבים מובהקים ומשלימים. הם מכנים שלב אחד "שינוי כיוון" ("אני רוצה לעשות את זה עכשיו במקום את זה") והשלב השני "הפעלת שליטה" ("אני מכבה את הכללים לזה ומפעיל את הכללים להוא"). שני שלבים אלה מסייעים לאנשים לעבור בין משימות וזה מועיל להם מבלי שידעו על כך. הבעיות מתעוררות רק כאשר עלויות המעבר מתנגשות עם הדרישות הסביבתיות לפריון ולביטחון.

הבנת העלויות הנסתרות של ריבוי משימות עשויה לעזור לאנשים לבחור אסטרטגיות להגביר את היעילות שלהם – ומעל לכל, להחליט על הימנעות מריבוי משימות, במיוחד במשימות מורכבות.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה