רובין וויליאמס וצדה האפל של הגאונות

רובין וויליאמס וצדה האפל של הגאונות

התאבדותו של רובין וויליאמס מציפה את הבעיה של גאונות ודיכאון והיא הזדמנות עבור יזמים ומנהלים לבדוק האם הם ערוכים להתמודד עם מצבים קשים של בריאות הנפש

שיתוף
רובין וויליאמס

מי לא גדל על רובין וויליאמס? לפני כמה ימים הקריירה המצליחה של האיש המבריק הזה נגדעה באופן מפתיע לאחר שהתאבד. סוזן לוקאס מ-Inc. מציינת שאת מגגלים Robin Williams genius (רובין וויליאמס גאון), מקבלים יותר מ-8 מיליון תוצאות. וויליאמס היה גאון. גם יזמים רבים הם כאלה. נוסף על כך גאונים רוצים שגאונים יעבדו עבורם, כל שכן קהילת הסטארט-אפ מלאה באנשים שהרעיונות מתפוצצים בתוך ראשיהם. זוהי חבורת אנשים שנפלא לעבוד איתה, אבל כמו הגאונות הקומית של וויליאמס, עלול להיות בגאונות צד לא מצחיק בכלל.

אנשים נוטים לחשוב שיש מתאם בין אינטליגנציה למחלות נפש ובעיקר בין יצירתיות למחלות נפש. ד"ר (M.D., Ph.D) ננסי אנדרסון חקרה את סדנת הכותבים של איווה, כנראה תוכנית הכתיבה המצליחה ביותר באמריקה, שכבר הוציאה מתוכה 17 מקבלי פרס פוליצר. לדבריה של אנדרסון רבים מהם חוו תקופות של הפרעות משמעותיות במצב הרוח. אולם אלה לא היו תקופות ארוכות. הן הפריעו לתהליך היצירה אך לעיתים סיפקו חומר שהכותב יכול היה למשוך מתוכו.

ג'סיקה ברודר שתיארה מחלות נפש בחברות סטארט-אפ בספרה The Psychological Price of Entrepreneurship ("המחיר הפסיכולוגי של היזמות") מספרת כיצד מספר עצום של יזמים צללו לדיכאון. היא מתארת היפומאניה, מצב שבו – בתחום הזה – האדם חושב שהוא מתת האל לתעשיית הטכנולוגיה. התופעה נפוצה מאוד בעולם הסטארט-אפ. הסיבה היא שאנשים אכן צריכים לחשוב שהם טובים יותר מאחרים כדי שתהיה להם הנכונות לקפוץ להקמת עסק משל עצמם, אחרת לא היו לוקחים את הסיכון. ברודר טוענת שאנשים עם המאפיינים האלה נמצאים בסיכון גבוה מהרגיל לסבול מדיכאון. כישלון יכול כמובן להחמיר את הסכנה.

מודעות והיערכות לדיכאון במקום העבודה

אז מה אפשר לעשות כדי להגן על עצמכם ועל העובדים שלכם, שאף הם סובלים מבעיות דומות? לוקאס מציעה כמה רעיונות.

  • להיות מודעים לכך שמחלת נפש היא דבר אמיתי. זה לא להיות עצוב או שונה. מחלת נפש משפיעה על כל הכימיה במוח. לא אתם גרמתם לה והיא לא נפילה מוסרית. אפשר לקבל עזרה.
      
  • להשקיע בתוכנית סיוע למועסקים. כאשר קיימת תוכנית כזאת, מועסק שמתמודד עם קושי יכול להתקשר ולדבר עם מישהו שיכול לעזור לו או לכוונו לקבלת עזרה. העלות עשויה להיות נמוכה מאוד ורבת ערך ביותר עבור עובדים שזקוקים לעזרה כזאת.
      
  • אל תילחמו בחוקי העסקת בעלי מוגבלויות. יש מעסיקים שמנסים לגרום לדרישות הגיוניות להיראות בלתי הגיוניות על מנת לחמוק מהצורך ליצור התאמות עבור בעלי מוגבלות נפשית או גופנית. אל תעשו זאת. היו הגיוניים. אם אתם אלה שסובלים, אל תשכחו ליצור התאמות הגיוניות גם עבור עצמכם.
      
  • לגרום לעובדים להיות מודעים לסימני הדיכאון. הצעד הראשון בדרך לקבלת עזרה הוא להכיר בצורך בעזרה. שקלו הדרכה בנושא או תליית כרזת הסבר בפינת הקפה.
      
  • אל תענישו אנשים על קבלת עזרה. אם יש בעסק שלכם פחות מ-50 אנשים אולי לא תצטרכו לשמור את המשרה עבור מישהו שצריך לצאת לחופש בשל סיבות של בריאות הנפש. אבל זה שאתם לא חייבים לא אומר שלא כדאי שתשמרו את המשרה. אם מישהו זקוק לעזרה, אל תהיו מכשול בדרך לקבלתה.

זכרו ששיעור הסובלים מדיכאון גבוה, פשוט לא כולם מדברים על זה וחבל להפסיד אנשים טובים בגלל בעיה שניתן להמשיך לתפקד איתה ולטפל בה. עם זאת אל תשלימו עם הסיכון ועשו מה שביכולתכם לצמצם את סכנות הדיכאון החמור במקום העבודה.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה