"לקחת חלק פעיל בפסיקה בתחום יחסי העבודה בישראל"

"לקחת חלק פעיל בפסיקה בתחום יחסי העבודה בישראל"

עו"ד מיכל שמר: "מנהלי משאבי אנוש המכהנים כנציגי ציבור בבתי הדין לעבודה מחזקים את השותפות של הארגונים בקביעת מדיניות השפיטה ומשפיעים על המגמות בשוק העבודה"

שיתוף
להיות נציג הציבור בבית הדין לעבודה

"הגידול המתמשך בנפח שתופסים דיני העבודה ויחסי העבודה בארגונים מגדיר מחדש את תפקידו של מנהל משאבי האנוש, במגזר הפרטי והציבורי כאחד. אני סבורה, שמנהלי משאבי האנוש, הרואים עצמם כשותפים עסקיים בארגון, יכולים וצריכים להיערך למגמה זאת, בין השאר על ידי השתלבות כנציגי ציבור בבתי הדין לעבודה". דברים אלה אומרת עו"ד מיכל שמר, מנהלת משאבי אנוש, המכהנת זו הקדנציה השנייה כנציגת ציבור מעסיקים וכיום גם כמגשרת בבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב, בשיחה עם HRus. "ניהול משאבי אנוש הוא תפקיד מולטי-דיסציפלינרי הדורש ריענון מתמיד של ידע, החל בידע עסקי ותפעולי וכלה בידע משפטי. בקיאות בדיני עבודה וביחסי העבודה אינה עוד מסגרת לימודית של העשרת הידע, אלא תנאי בסיסי להצלחה בתפקיד ולביצועו באופן נאמן, המייצג באופן אחראי ומקצועי את כלל האינטרסים הארגוניים, ההנהלה והעובדים כאחד".

מהם היתרונות הטמונים בכהונה כנציג ציבור עבור מנהל משאבי האנוש?

מיכל שמר
מיכל שמר

"כהונת נציגי ציבור בבית הדין לעבודה פותחת בפני מנהלי משאבי אנוש את האפשרות להשפיע משמעותית על המגמות בעולם העבודה. מנהלי משאבי אנוש המכהנים כנציגי ציבור בבתי הדין לעבודה מחזקים את השותפות של הארגונים בקביעת מדיניות השפיטה והמגמות בשוק העבודה, ממצבים את מנהלי משאבי האנוש בעמדה פרואקטיבית, מחזקים את מעמדם בארגונים ומסייעים בביסוס יחסי אמון עם העובדים, עם ועד העובדים ועם הנהלת הארגון. אמון זה הוא התשתית לכל עשייה ותהליך ארגוני.

"עובדים חשופים כיום יותר מתמיד למידע בנוגע ליחסי עבודה ולדיני עבודה, ונוצרה קרקע פורייה לצמיחתן של התארגנויות עובדים, לא רק בחברות ציבוריות וממשלתיות, אלא גם בחברות פרטיות. כתוצאה מכך, מנהלי משאבי אנוש ניצבים כיום מול מציאות, שמחייבת אותם להעמיק את הידע שלהם בתחום, במטרה לבצע את תפקידם באופן אחראי ויסודי, כמו גם כדי להגן על הארגון ועל העובדים".

ומהם יתרונות הכהונה כנציגת ציבור עבורך ברמה האישית?

"בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב הוא ייחודי מאוד בעיניי, מבחינת האווירה המשפחתית, המקצוענות של השופטים ושל כלל העובדים, הסובלנות והאנושיות של כולם. בית הדין מקפיד על הכשרות וקידום הידע של נציגי הציבור באופן מתמיד, בכלל זה מקיים כנסים ומפגשים עם שופטים, כל אלה, מעצימים את תחושת השליחות והציונות שבכך. עבורי, זאת זכות להיות חלק ממשפחת בית הדין".

איך משתלבת כהונתך כנציגת ציבור בבית הדין לעבודה, עם עבודתך כמנהלת משאבי אנוש?

"הלימוד המתמיד במסגרת זו תורם רבות לביצוע יסודי ומעמיק יותר של התפקיד ומסייע בהסדרת תהליכי עבודה יעילים ונכונים, כמו גם במניעת תביעות משפטיות. מדובר בחסכון משמעותי במשאבי הארגון.

"יתרה מכך, ההתנסות כנציג ציבור בבית הדין לעבודה מספק למנהל משאבי האנוש ראייה רחבה ומעמיקה של המתרחש בעולם העבודה, בכלל זה חשיפה למגוון דעות, כמו גם ידע וניסיון של אנשים בכירים בתחום, ומאפשרת לו לקחת חלק פעיל בפסיקה בתחום יחסי העבודה בישראל. בנוסף, נציג הציבור נחשף למגוון גדול של מקרים שיכולים להתרחש גם בארגון שבו הוא עובד. החשיפה הזו מספקת לנציג הציבור כלים להתמודדות ולמניעת קונפליקטים ותביעות על רקע זה בארגון.

"פרט להרחבת האופקים בכל הקשור לתחום יחסי עבודה, מנהל משאבי האנוש יכול להתנסות בבית הדין לעבודה בהקשבה, ריכוז וסובלנות, ניהול נכון של דו-שיח ביחסי עבודה והאופן שבו ניתן להטמיע זאת בארגון. ההתנסות כנציגת ציבור בבתי דין לעבודה מספקת לי ידע רב לגבי סוגיות שיש להישמר מפניהן, מחדדת את היכולת שלי להימנע מכניסה למצבים בעייתיים, ומאפשרת לי לייעץ, באופן מקצועי יותר, להנהלת הארגון ולמנכ"ל כיצד לנהוג וממה להישמר. בנוסף, הידע שאני צוברת, תורם למוניטין של הארגון ושל העובדים".

איך מתבצעת העבודה בפועל?

"לקראת הדיון אנחנו מעיינים בתיק ולומדים את כתבי הטענות לעומק. בבוקר הדיון, נציגי הציבור מגיעים כשעה טרם תחילת הדיון, על מנת לדון בתיק עם השופט ונציג הציבור הנוסף, בלשכת השופט. במהלך הדיון, כל אחד מאתנו רשאי וצריך להביע את דעותיו ואת עמדותיו, נוכח קריאת התיק (דעות ועמדות עשויות להשתנות לאחר הדיון), ולאחר מכן נכנסים לדיון. במהלך הדיון אנחנו שומעים את הצדדים ואת העדויות. פעמים רבות, זה המקום שבו מנהל משאבי האנוש יכול להביא לבית הדין את ניסיונו מהשטח ולהשפיע על מהלך הדיון.

"השופטים בבית הדין לעבודה מאפשרים סיעור מוחות אמיתי ולימוד מתמיד. נציגי הציבור יכולים להשפיע על פסקי הדין ועל ההליכים המשפטיים, ולעתים, אף כותבים את דעתם בתיק, כחלק מפסק הדין. כלומר, עבודתו של נציג הציבור אינה מסתכמת בישיבה פסיבית באולם בית המשפט. עליו להיערך, ללמוד את התיק, להתעדכן בחוקים ובפסיקה, לדון עם השופט ועם נציג הציבור הנוסף, לשבת בדיון, להיות שותף לכתיבת פסקי דין ו/או לאישורו ולחתום על פסקי דין".

לחלק הבא של הראיון לחץ כאן!

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה