שיתוף

המגמה לעבור מהכשרה ארגונית הכוללת קורסים ארוכים הנלמדים בקבוצות, אל למידה פרטנית של כל עובד, שלומד בזמן ובמקום המתאימים לו ביותר, ומתמקד אך ורק בידע הדרוש לו לביצוע הפרויקט שעליו הוא עובד באותו רגע, החלה לצבור תאוצה כבר לפני כמה שנים.

שנת הקורונה נתנה דחיפה משמעותית ביותר למגמה זו ונראה כי יותר ויותר עובדים מעדיפים ללמוד במסגרת קורסים קצרצרים באונליין, המעניקים להם את הידע הספציפי שהם זקוקים לו באותו רגע, בעוד שהלמידה המעמיקה בכיתה באמצעות קורסים יעודיים, בחינות וכל שאר סממני הלמידה המסורתית, הולכת ופוחתת בהתמדה.

בד בבד מתרחשת מגמה נוספת שמהווה מהפיכה בתחום הלמידה בארגונים: למידה אינטראקטיבית במידה כזו או אחרת, באמצעות סרטוני וידאו, הולכת ומחליפה בהתמדה את למידת הטקסטים שיש לשנן.   

בעידן שבו דור ה-Y וה-Z הולכים והופכים לשדרה המרכזית בארגונים, הם מכתיבים את טון העברת ההכשרות.

ומאחר שבני דורות אלה הינם חסרי סבלנות כלפי חומר כתוב, הם מחפשים שיטות למידה דיגיטליות מהירות – אד הוק – בשיטת המיקרו למידה.

לפני מאות שנים הלמידה היתה מבוססת על ליוד תוך כדי התנסות. בעלי המקצוע לימדו את השוליות שלהם את העבודה, תוך כדי עבודה.

ככל שנושא ההכשרות התפתח, כך עבר העולם לכיוון של לימוד התאוריות. רק לאחר שהסטודנטים סיימו ללמוד את התאוריה הניצבת בבסיס המקצוע, הם החלו לצבור ניסיון מעשי.

בימים אלה נראה שנוצרת הכלאה בין שתי השיטות: דורות העובדים החדשים הם חסרי סבלנות ללמידה בשיטה שהיתה מקובלת במאות השנים האחרונות.

הם שואפים להחליף את הלימוד המגייע בכיתה בשיטה הפרונטלית, בלימוד אינטראקטיבי של החומר הדרוש להם בלבד, וללמוד תוך כדי עבודה.

כך או כך, קורסים שנערכים בכיתות בשיטה הפרונטלית שבה הלומד רק סופג חומר ואינו משתתף פעיל בשיעור, נראים כשיטה שהולכת ועוברת מהעולם.

מנגד, ה-eLearning הופך לשיטה המקובלת והנפוצה ביותר; ובתוך כך, המיקרו למידה, במסגרתה לומדים העובדים אך ורק את הדרוש להם עבור משימה ספציפית, צוברת פופולריות מרגע לרגע.

אף שזהו סוג של למידה לטווח קצר מאוד, כבר ניתן לראות יותר ויותר ארגונים עסקיים בכל העולם שמאמצים אותו.

אחד המאפיינים הבולטים של בני דור המילניום ודור ה-Z הוא יכולת קשב קצרה ביותר. לכן לשיטת המיקרו למידה והלמידה האינטראקטיבית יש יתרונות רבים, אחד מהם הוא הנעה לחדשנות, משום שהיא דורשת מהלומד להיות מסוגלת להפנים חדשנות במהירות.

יתרון נוסף של המיקרו למידה נעוץ בכך שניתן לבצע אותה באמצעות הטלפונים החכמים והטבלטים של העובדים. הם יכולים ללמוד בכל זמן, בכל מקום ומכל מכשיר, ובה בעת לשתף ידע ולנהל דיונים קבוצתיים.

ברקע חשוב לזכור, כי היכולת להכשיר את העובדים במהירות היא חיונית. בכל מקרה, נראה שהדילמה של הכשרה יסודית של עובדים, מול הפופולריות הגוברת של מיקרו למידה, צפויה להציב אתגר לא פשוט למנהלי הלמידה בארגונים. 

ניתן לשמוע עוד על נושא ההכשרה בכנס הדרכה ופיתוח ארגוני שיתקיים ביריד HRexpo, ב-24 ביוני במרכז הירידים בתל אביב

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה