שיתוף

יותר ויותר שכירים שניכוו עם תחילת משבר הקורונה ואיבדו את מקור הכנסתם היחיד, מנסים בימים אלה ליצור לעמם רשת בטחון כלכלי לקראת העתיד.

לשם כך הם עובדים עבור יותר מעסיק אחד. בין אם מדובר בשני מעסיקים או ביותר, עובדים אלה עובדים בחלקיות משרה עבור כל אחד מהמעסיקים.

כדי לקבל את אישור המעסיקים לכך, או במילים אחרות, כדי שהמעסיק יהיה מוכן להתחלק בעובד שלו, אותו הוא מעביר הכשרות ושוד על פיתוחו וטיפוחו, יש צורך שכל אחד מהארגונים שמעסיקים את אותו עובד, יהיה מתחום ועף אחרים לחלוטין.

בדרך זו, לא יעלה החשש שארגון שמשקיע קצת פחות בהכשרת העובד, "ירוויח" על חשבון ארגון אחר שמשקיע בו יותר.

פרט לכך, מאחר שכל ארגון עוסק בתחום אחר לחלוטין, לא קיים חשש של כפילות לקוחות או העברת מידע חסוי בין המעסיקים השונים של אותו עובד.

מגמה זו של עבודה עבור כמה מעסיקים במקביל הולכת וגוברת וצפויה לצבור תאוצה ככל שיותר ארגונים יעברו לדיגיטל ויעסיקו עובדים מהבית.

בדרך זו, העובד (שעובד עבור כמה ארגונים במקביל) יכול לבצע משימות עבור כמה מעסיקים מחדר העבודה שבביתו, ללא צורך לבזבז זמן מיותר בנסיעה ממקום אחד לאחר.

כך או כך, כפי שהזכרנו כבר בכתבה מי צריך תיאום מס: שפרו את מיתוג המעסיק ע"י סיוע לעובד בתיאום מס, אם יש לכם עובד שעובד עבור מעסיק נוסף, חשוב מאוד להסביר לו שעליו לבצע תיאום מס הכנסה.

אבל בכך אין די. גם ביטוח לאומי יקוזז לעובד בכל אחד ממקומות העבודה בהם הוא עובד.

לכן, כדאי מאוד ליידע את אותם עובדים שלכם שעובדים עבור יותר ממעסיק אחד, כי ביכולתם לבצע תיאום ביטוח לאומי ובכך לחסוך כסף רב.

במילים אחרות, העובד רשאי לערוך תיאום ניכוי ביטוח לאומי, כדי להימנע מתשלום דמי ביטוח גבוהים מהנדרש בחוק.

יצויין, כי ניתן לערוך תיאום ניכוי ביטוח לאומי רק אם ההכנסה העיקרית של העובד היא נמוכה מ-60% מהשכר הממוצע (ב-2021 המשמעות היא שהעובד יכול לבצע תיאום ביטוח לאומי אם הכנסתו העיקרית נמוכה מ-6,331 שקלים בחודש).

במקביל, העובד רשאי לעשות תיאום ניכוי ביטוח לאומי אם סכום כל ההכנסות שלו מכל המעסיקים (או משלמי הפנסיה, במקרה של עובד שמקבל קצבת פנסיה בנוסף להכנסתו מעבודה) הינו גבוה מסכום של 44,020 שקלים – שהוא ההכנסה המירבית שיש לשלם עבורה דמי ביטוח לאומי, נכון ל-2021.

יודגש כאן, כי עובד שכיר שנוכו משכרו דמי ביטוח לאומי בשיעור גבוה מדי, זכאי לקבלת החזר כספי.

בעיקרון, במקרים שבהם עובד שכיר מקבל שכר ממעסיק נוסף, או שהוא מקבל קצבת פנסיה מוקדמת מכמה מעסיקים או ממשלמי פנסיה, המעסיק המשני או משלם הפנסיה ינכה – בנוסף לניכוי על ידי המעסיק הראשי – דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות בשיעור המלא, מכל התשלום שהוא משלם לעובד (עד להכנסה המירבית לתשלום דמי ביטוח).

עם זאת, כאמור, במקרים בהם הכנסתו החודשית של העובד אצל המעסיק העיקרי (או אצל משלם הפנסיה העיקרי) נמוכה מ-6,331 שקלים בחודש (סכום הנכון ל-2021), הוא זכאי לניכוי דמי ביטוח לאומי בשיעור מופחת.

זאת, משום שאם מנכים ממנו דמי ביטוח לאומי בשיעור מלא עבור הכנסה הנמוכה מ-6,331 שקלים בחודש, הרי שהניכוי בשיעור המלא גם על הסכום שמשלים ל-6,331 שקלים (אצל המעסיק המשני) הוא למעשה ניכוי יתר.

כדי למנוע את ניכוי היתר, עובדים שכירים ומקבלי פנסיה מוקדמת אצל כמה מעסיקים או משלמי פנסיה, יכולים למסור למעסיק המשני או למשלם הפנסיה אישור לתיאום דמי ביטוח לאומי.

עוד נציין, כי פרילנסרים שהם גם שכירים (כלומר שיש להם כמה מקורות הכנסה בנוסף להכנסתם מהעסק כפרילנסרים), יכולים לערוך את תיאום דמי הביטוח הלאומי, אך ורק עבור ההכנסות שאינן מהעסק.

בנוסף, עבור ההכנסה מהעסק יכולים פרילנסרים לבקש הקלות אחרות בביטוח לאומי, לרבות הקטנת גובה המקדמות המשולמות למוסד לביטוח לאומי במהלך השנה.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה