שיתוף

עד מרץ 2020 היו הרבה מאוד מקצועות ותפקידים שאיש לא העלה על דעתו שהם יכולים לעבוד מהבית. ב-15 במרץ 2020 התרחש החלק הראשון של המהפך.

משבר הקורונה הגדיר מחדש את שוק העבודה, הכניס אותו לאימוץ מואץ של טכנולוגיות ולמעשה ירה את יריית הפתיחה במירוץ ליישום הדיגיטציה.

נכון לעכשיו, היעלמות מוחלטת של הקורונה לא נראית באופק, וגם אם היא בסופו של דבר תיעלם, איש אינו יכול להבטיח שלא תצוץ צרה ביולוגית חדשה בעוד כמה שנים.

אם בעבר היה נהוג לחשוב (לפחות בקרב היוצרים של סרטי וסדרות המדע הבידיוני) שפצצה גרעינית היא זו שתגרום לשינוי קיצוני של תנאי החיים על כדור הארץ, הרי שכעת, שינויי האקלים בשילוב עם איומים ביולוגיים שככל הנראה לא יעלמו בעשורים הקרובים, הם אלה שתפסו את הבכורה.

המשמעות היא, שבין אם נרצה בכך או לא, עבודה מהבית תהפוך לסטנדרט. יתרה מכך, סביר להניח שיותר ויותר ארגונים וחברות שכיום לא מעלים בדעתם כי יש בכלל אפשרות שעובדיהם יעבוד מהבית, יגלו שזה בדיוק מה שיקרה.

אפילו עובדי מפעלים, שכיום, איש עדיין לא מעלה בדעתו שיש אפשרות להעסיק אותם מהבית, יוכלו לתפעל דרך המחשב בביתם את הרובוט שיבצע במקומם את העבודה במפעל.

אין ספק שהבינה המלאכותית תהיה מעורבת (לעומק) בכל מקום בו יהיו רובוטים, והיא זו שתפעיל אותם. אבל לפחות ב-20 השנה הקרובות, יהיה צורך בתרומה היצירתית של בני האדם. כן, גם במקצועות כמו אלו שממלאים הפועלים במפעל.

המשמעות היא, שכבר עתה חשוב מאוד להתחיל לבצע בארגונים חשיבה מחדש על תפקידו של העובד האנושי בעתיד.

או במילים אחרות, לנסות לאבחן כבר בימים אלו, אילו יכולות יחודיות מאפיינות את בני אדם בניגוד לרובוטים, ולטפח את היכולות הללו על ידי הכשרות מתאימות.

אם ניקח לדוגמה את המלקטים והמלקטות ברשתות המזון, ניתן לראות שיש מלקטים ומלקטות שפשוט מבצעים את המוטל עליהם על פי רשימת המצרכים.

לעומת זאת, יש מלקטים ומלקטות המשקיעים מחשבה במוצרים שהם מכניסים לסל ומודעים להעדפותיהם של הלקוחות.

לדוגמה, אם מוצר נראה לא מספיק טוב, אם הוא עדיין בתוקף אבל התוקף קצר מדי, או מכל סיבה אחרת, המלקטים והמלקטות יוכלו לתת לרובוט הנחיה מרחוק לא להכניס את המוצר לסל.

העובדה שמשימה – לכאורה פשוטה – זו, דורשת יצירתיות ומחשבה של בני אנוש, מהווה הוכחה לכך שבני האדם לא יעלמו מהתפקידים הללו, הם רק יעברו הסבה לביצוע העבודה מרחוק (מהבית).

זוהי רק דוגמה בסיסית אחת. בכל תפקיד, לא חשוב כמה רוטיני וטכני, יש מקום ליצירתיות שמשדרגת את האיכות.

ומאחר שהתחרות על כיסו וליבו של הצרכן הסופי רק תלך ותגדל, היצירתיות הזאת תהיה הגורם המבדל בין ארגון אחד למתחרהו.

כל ארגון חייב למצב את עצמו בעמדה טובה לקראת השינויים הטכנולוגים הללו, כמו גם לקראת המפגעים האקלימיים הצפויים להתרחש ויתכן שגם הביולוגיים.

לשם כך, חשוב מאוד להתחיל כבר עכשיו להיערך עם הכשרות מתאימות לעובדים, ובראש ובראשונה לעובדים שהמשרות הנוכחיות שלהם עתידות להתבצע על ידי רובוטים בשילוב עם בינה מלאכותית.

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה