שיתוף

אחת המגמות הבולטות שמסתמנות בשנים הקרובות היא מעבר למודל עבודה הרבה יותר גמיש משהיה אי פעם. דורות ה-Y וה-Z (דור המילניום), שראו במשך שנים איך הוריהם עובדים שעות ארוכות ומשקיעים את כל מרצם בעבודה, בעוד שמקום העבודה עצמו הלך לקראתם מעט מאוד, לא מוכנים לחזור על המודל הזה.

אבל נראה כי המפנה האמיתי התרחש ב-2008 בעת המשבר הכלכלי הגדול, כאשר אלו שהיום מהווים את העתודה החשובה של הארגונים, היו ילדים. הם אמנם היו ילדים עדיין אבל כבר מספיק בוגרים כדי לראות את הוריהם מפוטרים ממקומות עבודה שהם השקיעו בהם את כל מרצם וזמנם, בין השאר על חשבון הזמן עם המשפחה.

דור המילניום דורש לעבור לעבודה גמישה

התוצאה היא, שדור המילניום דורש כיום יותר ויותר לעבור למודל עבודה גמישה. הכוונה היא ללוחות זמנים גמישים לעבודה שיאפשרו איזון בין העבודה לבית. והדרישה לכך הולכת וגוברת לא רק בארץ אלא בעולם המערבי כולו.

מסקר שערך מכון הסקרים האמריקאי SHRM עולה, כי כ-38% מאנשי המקצוע בתחום משאבי אנוש בארה"ב, אמרו שהם עצמם  ממשיכים לעבוד בארגון שלהם הודות להסדרי עבודה גמישים המאפשרים איזון בין הבית לעבודה.

על פי אותו סקר, יותר ממחצית מהארגונים כבר מאפשרים כמה סוגים של הסדרי עבודה גמישים. כ-62% מהארגונים בארה"ב מאפשרים לעובדים להגיע יום אחד בשבוע בלבוש לא רשמי, כ-60% מאפשרים לעובדיהם לעבוד מהבית  (telecommuting)כ-56% מאפשרים לעובדיהם לעבוד בשעות גמישות – עלייה חדה לעומת 42% כארבע שנים לפני כן, וכ-54% מאפשרים לעובדים לעבוד בשעות גמישות, גם כשמדובר בשעות הלחץ בעבודה.

סוגים אחרים של גמישות שמוצעים על ידי הארגונים לעובדיהם הם:

כ-31% מהארגונים מאפשרים לעובדיהם לעבוד שבוע עבודה מקוצר ו"דחוס", כ-22% מהארגונים מאפשרים לעובדיהם לעבוד מהבית על בסיס קבוע (כלומר כל שעות העבודה מתבצעות מהבית)

כ-89% מאנשי המקצוע בתחום משאבי האנוש מאמינים, כי הגמישות במקום העבודה תהפוך למצב שכיח בקרב ארגונים בתוך כשלוש עד חמש שנים.

מחקרים אחרים מראים, כי עובדים שעובדים מהבית, במשרה מלאה או רק חלק מהזמן, מדווחים על מוטיבציה גבוהה יותר, ועל נטייה קטנה יותר לנטישה ועזיבה לארגון אחר. כמו כן, בקרב שיעורים ניכרים מהעובדים שעובדים מהבית ניכרת נכונות גבוהה הרבה יותר לעבוד הרבה מעבר למספר שעות העבודה הרגיל (שעות נוספות). עוד מראים המחקרים, כי התפוקה של עובדים מהבית היא גבוהה במידה מובחנת מהתפוקה של עובדי המשרד.

אתגרי התקשורת

הסוגייה היחידה שמהווה עדיין אתגר עבור הארגונים, היא התקשורת עם אותם עובדים מרחוק. כדי לתחזק את התרבות הארגונית ולאפשר תקשורת זורמת בין כל עובדי הארגון ומנהליו, יש חשיבות רבה למצוא דרך לשלב את העובדים המרוחקים בשיחות, במפגשים ובסיעורי המוחות.

כאן נכנסת לתמונה הטכנולוגיה. מסתבר שכבר היום ניתן לראות ההתקדמות רבה ביותר בטכנולוגיות המיועדות למשאבי אנוש ובראשן טכנולוגיות המאפשרות לקיים מפגשי סיעור מוחות, פגישות מנטורינג, ולא כל שכן פגישות מחלקה וצוות. אמצעי התקשורת המתקדמים, כלי המציאות הווירטואלית ושאר הכלים שעומדים היום לרשות הארגונים, צפויים לצבור תנופת התפתחות משמעותית בשנים הקרובות, ובכך יאפשרו לסגור את הפער בין הרצוי (עבודה מהבית של כל העובדים החפצים בכך) לבין המצוי (מגבלות המרחב והזמן).

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה