הסיכונים לחברות הפועלות בחו"ל גדלו בעשורים האחרונים

הסיכונים לחברות הפועלות בחו"ל גדלו בעשורים האחרונים

שיתוף

 על תפקידו של קצין הביטחון בארגון, בחברה המודרנית והגלובאלית, דיבר יניב מלך, המנכ"ל והבעלים של חברת אביר, המספקת שירותי ביטחון אזוריים, בכנס הגלובליזציה שנערך על ידי מידע כנסים.

מגוון הסיכונים לחברות הפועלות בחו"ל הולך וגדל בעשורים האחרונים, ציין מלך. נפילת השאח באיראן ועליית משטר חומייני בשנת 1979, סיימה למעשה את הפעילות הכלכלית של חברות רבות שפעלו באיראן. ב-2004 מהומות בניגריה שיתקו את פעילות חברות הנפט שפעלו שם ובהקשר הישראלי ניתן לציין את מעצרו של עזאם עזאם ב-1996 במצרים, עובד חברת תפרון שנעצר בחשד לריגול. המעצר, המשפט והרעש התקשורתי שיתק את פעילות תפרון במצריים וגרם לנזקים של מיליונים רבים. ב-2010 נעצרו בגיאורגיה ישראלים החשודים בתשלום שוחד ומעצרם שיתק את פעולת החברה בה עבדו.

מכלול הסיכונים הפוליטיים מחייב את המנהל הבכיר להתייחס במלוא כובד הראש לסיכונים הפוליטיים בארצות היעד בה פועלת החברה. עליו להבין את היקף החשיפה הביטחונית של עובדי החברה בארצות אלו ולדעת מהם הכלים הארגוניים העומדים לרשותו בעת מצוקה.
יניב מלך, ששירת בעברו ביחידות מובחרות, המליץ כי במקרה של צפי לשינוי פוליטי הטומן בחובו סיכונים ביטחוניים, "יש לשבת על הגדר ולהמתין". פעילות עסקית בזמנים כאלו אינה רצויה וטומנת בחובה סיכונים מיותרים.

סיכון ביטחוני אחר ורב היקף בחברה הגלובאלית הוא הריגול התעשייתי, כאשר חברות מתחרות ממדינות אחרות לא יחסכו במאמץ כדי לגלות את סודות המתחרה. תפקידו של קצין הביטחון בארגון המודרני אינו עוד זה של הקב"ט אותו הכרנו בעבר, הוא אינו עוסק רק ובעיקר באבטחת החברה עצמה, עליו לערוך באופן עצמאי הערכות מודיעין הנוגעות לארץ היעד תוך בחינת הסיכונים היומיומיים. עליו להעריך מהם הסיכונים העסקיים העלולים להיגרם לחברה בעקבות משבר פוליטי במדינה זו או משבר פוליטי ביחסי מדינה זו עם ישראל. עליו להכין תרחישים למקרים קיצוניים ,עליו להציג באופן שוטף למנכ"ל החברה את היקף הסיכונים וחומרתם.

הכרות עם מבנה השלטון ועם גורמי הכוח הפועלים במדינה הזרה העשויים להשפיע על הפעילות העסקית, הם מצע הנתונים עליו פועל קצין הביטחון והוא חייב להיות בקיא בהם ולהתעדכן תדירות בשינויים.
בד בבד אחראי קצין הביטחון על אבטחת שלומם הפיזי של העובדים בחו"ל. עליו לתדרך באופן שוטף את העובדים בדרכי ההגעה והיציאה מאתרי החברה במקרים של מתח ביטחוני.
קצין הביטחון בעידן הגלובאלי משלב יכולות מודיעיניות  נרחבות עם יכולת מבצעית המאפשרת שרטוט תרחישים בשעת חירום, תוך שהוא מעדכן באופן שוטף את מנכ"ל החברה בכל אלו, ממש כמו במערכות צבאיות אותם אנו מכירים היטב.

 

 

 

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה