ארבעה מוקשים בהסדרי העסקה לא מסורתיים

ארבעה מוקשים בהסדרי העסקה לא מסורתיים

הנהגתם בארגון הסדרי עבודה גמישים? שימו לב למספר סוגיות בחוקי העבודה שיש לתת אליהן את הדעת

שיתוף
הסדרי עבודה גמישים

הסדרי עבודה גמישים

עם ההתפתחויות הטכנולוגיות הסדרי עבודה לא-מסורתיים כמו עבודה גמישה ועבודה מרחוק ממלאים מקום גדל והולך בניהול צוותי העובדים. לצד היתרונות הרבים של הסדרי העבודה החדשים קיימות כמה סוגיות חוקיות שכדאי לשים אליהן לב. ב-HR Morning ציינו כמה מהן ואנחנו הוספנו משלנו.

1. ניהול הסדרי עבודה גמישה. בשנים האחרונות מעסיקים רבים היו פתוחים יותר להסדרי עבודה גמישים ועובדים שונים שפנו בבקשה להסדרים כאלה קיבלו הסדרים בתפירה אישית. מצב כזה עלול לחשוף את המעסיק לתביעות בגין אפליה אם:
• הסדרי העבודה הגמישים אינם ניתנים על פי אמות מידה קבועות וברורות.
• עובדים בהסדר גמיש אינם מנוהלים על פי אותם סטנדרטים של עובדים בהסדר רגיל שנמצאים במשרד.
הפתרון הוא ניסוח מדיניות של העסקה גמישה שתהיה שקופה ונגישה לכל העובדים, גם אלה שבהסדר רגיל, וכן חתימה על הסכם בין העובד בהסדר גמיש לבין המעסיק. ההסכם יבהיר זכויות וחובות של שני הצדדים.

2. מעקב אחרי הזמן שלהם. במקרים רבים מעסיקים מגבילים את מספר שעות העבודה של עובדים שעתיים על מנת לא לשלם שעות נוספות. ללא פיקוח ישיר קשה יותר לשלוט בשעות האלה וגם קשה יותר לקיים תיעוד של מספר שעות העבודה. עם זאת, מעקב ישיר אחר שעות העבודה יבטל את המהות של הסדר העבודה הגמיש. כדי לפתור בעיות כאלה ההסכם הכתוב צריך לפרט באילו שעות אסור ומותר לעובד לעבוד ולקבוע שעל מנת לעבוד שעות נוספות העובד צריך לבקש אישור ממנהלו. העובדים יתבקשו לנהל מעקב אחר שעות העבודה שלהם ולהצהיר על נכונותו בסוף כל תקופת תשלום. פתרון נוסף, שאינו מצוין בכתבה של HRM, הוא למדוד עובדים על פי ביצועים ולא על פי שעות, או למצוא נוסחת ביניים שמשקללת את שני הגורמים. אם למשל מדובר בעובד שירות לקוחות שעונה לטלפונים, אפשר לתגמל אותו לפי מספר השיחות שהשיב עליהן, אבל להגביל את שעות העבודה על מנת שלא יגיע למצב מסוכן של ימי עבודה ארוכים מדי.

3. איזה חוק תקף? בארצות הברית עולה השאלה איזה חוק תקף אם החברה ממוקמת, למשל, באילינוי, והעובד ממוקם בניו-ג'רזי. אבל עבודה מרחוק כידוע מתפרסת על פני כל העולם. מהו היום החופשי של עובד ישראלי שנמצא באירופה – ראשון או שבת? לפי איזה שעון קובעים עבודת לילה? מה עושים עם ימי חופשה מבית הספר שאינם חופפים בין המדינות השונות? את כל הדברים האלה יש להסדיר מראש.

4. תאונות ומחלות. אחד היתרונות של הסדר עבודה גמיש הוא שאת הפסקות חילוץ העצמות והקפה הקצרות במשרד אפשר להחליף בפעולות כמו הכנסת כביסה למכונה, שטיפת כלים וכדומה. מה קורה אם העובד מועד ונחבל במהלך יום העבודה? איך העובד והמעסיק מוודאים שעובד חולה לא ימשיך לעבוד במקום לנוח על מנת שיוכל להחלים במהירות ולחזור לעבודה במלוא הכושר? ימי מחלה הם ימי מחלה ועובד חולה צריך להציג אישור מרופא גם אם הוא ממילא לא יוצא מהבית. המעסיק מצדו צריך להימנע מדרישות כמו "רק לבדוק את הדוא"ל" או "רק לתקן משהו קטן" כאשר העובד בחופשת מחלה.

ביום העיון חוקי עבודה – חובות המעסיק נעמיק בסוגיות שונות שעל כל מעסיק לדעת. לחצו כאן לפרטים נוספים

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה