כך תרכיבו צוות פרויקט מנצח

כך תרכיבו צוות פרויקט מנצח

צוות מורכב מאנשי מקצוע אבל כל אחד מהם הוא גם טיפוס אישיות שיכול להשפיע רבות על הפרויקט, גם ללא קשר ליכולותיו הטכניות

שיתוף
גיוס חברי פרויקט

גיוס חברי פרויקט

אחד הדברים החשובים ביותר להצלחת פרויקט הוא הרכב הצוות שמבצע אותו. מנהלים צריכים לבנות צוותים על בסיס טיפוסי האישיות והקשרים שעשויים להיווצר ביניהם ולא רק על פי הכישורים הטכניים של העובדים. לא תמיד הדבר מתאפשר מפני שבמקרים רבים גיוס האנשים לפרויקט נעשה בזמן קצר.

סאלי-אן מיטצ'ל, יועצת ארגונית בחברת Ajilon, השוותה בין מהירות גיוס צוות לפרויקט לבין הגיוס הממושך הרבה יותר בדרך כלל כאשר מדובר במשרה קבועה. בכתבה ב- hcamag היא אומרת שלתחושתה יש להבין את טיפוסי האישיות שמשתתפים בפרויקט על מנת לעצב צוות יעיל, ולדעת שכל טיפוס אישיות עלול להביא עמו תכונות שליליות או "מרעילות" שישפיעו על העבודה. מיטצ'ל זיהתה חמישה טיפוסי מפתח.

השחקן הקבוצתי. אנשים כאלה מונעים לעיתים קרובות על ידי הרעיון של עבודה עבור חברה גדולה ובמגזר תעשייתי גדול וגאים לענוד את מותג החברה. האנשים האלה נמשכים ללוגו של החברה ולא לפרויקט. הנטייה שלהם היא לקפוץ אל זרועות המתחרה ומשמעות הדבר היא שהם יהיו מנותקים מהתרבות הארגונית ולא סביר שיישארו עד השלמת הפרויקט.

שחקן הפרויקט. שחקני הפרויקטים שמים את הפרויקט מעל הכל, במקרים רבים בשל אג'נדה מסוימת. הם שואפים ליחס של כבוד מהרשת המקצועית שלהם ולכן ירצו להשתתף בפרויקטים שמעורבות בהם טכנולוגיות חדשניות מובילות. הם חדורי הנעה אך עלולים להתפכח משאלותיהם כאשר הפרויקט אינו מתקדם כמתוכנן או לדחוף את האג'נדה שלהם עד כדי פגיעה בפרויקט או בארגון.

שחקן הרווחים. שחקני הרווחים נמשכים לכסף, לא לפרויקט. זה לא בעייתי בהכרח, ואם המחיר הוגן הם יבצעו את העבודה. אולם, ללא תקציב גדול סביר פחות שהם יעשו את העבודה הטובה ביותר שכישוריהם מאפשרים להם. חלק מהם אף עלולים למשוך את הפרויקט הלאה עד שחשבון הבנק שלהם יתמלא.

שחקן של אנשים. שחקני האנשים נוטים להתעניין ביצירת רשתות קשרים עם אנשי הצוות וייתכן שיראו במנהיג מנטור פוטנציאלי. הדבר עלול לגרום לבעיות כאשר הם בונים ציפיות לא מציאותיות מהמנהלים שלהם, ציפיות שיתנפצו בשלב כלשהו. אם כך קורה, נטייתם של שחקני האנשים היא לעזוב. גם סכסוך אישי עלול להתגלע אם מי שסימנו לעצמם כמנטור אינו מעוניין בהם כחניכיו.

השחקן הגיבור. השחקן הגיבור רוצה להציל את העולם. האנשים האלה חושבים שהפרויקט כושל, גם אם זה נכון וגם אם לא, ורוצים לזכות בתהילה על כך ששינו את המצב. בשל כך הגיבורים עלולים לתקן את מה שאינו מקולקל ולגרום לבעיות נוספות. לעתים קרובות הם מתנגשים עם טיפוסי אישיות אחרים במלחמות על קרדיט ולמי הוא מגיע.

אם אנשי משאבי האנוש הממונים על הצוות מסוגלים לזהות את הטיפוסים, למיטצ'ל יש כמה הצעות איך לצמצם סיכונים בעתיד:

• בדקו את גורמי המוטיבציה של האנשים שאתם מגייסים.

• קבעו ציפיות ויעדים ומסרו אותם באופן קבוע לעובדים.

• טפלו בהתנגדותם של אנשי צוות למטרת היעד.

• צמצמו את הצורך בהשערות בנוגע לפרויקט ובססו קרקע משותפת.

• עודדו שיתוף פעולה.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה