נשים הן מולטיטסקינג, גברים לא. מה אפשר לעשות עם זה?

נשים הן מולטיטסקינג, גברים לא. מה אפשר לעשות עם זה?

הסחות דעת ומערך משימות לא מאורגן עלולים לפגוע בביצועיהם של עובדים, גם אם הם מהמוכשרים ביותר. גברים רגישים יותר למכשולים הללו בהשוואה לנשים

שיתוף
נשים בשוק העבודה

נשים בשוק העבודה

על פי החוכמה העממית, נשים טובות יותר מגברים במולטיטסקינג. לכולנו קל לדמיין אישה מדברת בטלפון בזמן שהיא מבשלת ארוחה ותוך כדי כך שומרת על הילדים, אך לא בטוח שנצליח לדמיין כך את רוב הגברים שאנו מכירים. אולם, ישנם מחקרים שמסייגים את התובנה הזאת, למשל מחקרו של טימו מאנטליה מאונברסיטת שטוקהולם שהתפרסם בשנה שעברה ומראה שהגברים טובים יותר במולטיסקטנג, או מחקרים אחרים שעל פיהם ההצטיינות במולטיסקינג תלויה במשימה – גברים יהיו טובים יותר במה שקשור לבקרה ופיקוח ונשים יצטיינו בראייה מרחבית. ייתכן שהתפיסה שנשים טובות יותר במילוי מספר משימות במקביל נובעת מהסיבה הפשוטה שהן נדרשות לכך יותר מאשר גברים. אלה עובדות שיש להן השלכות חשובות על עולם העבודה.

מחקר בריטי חדש מאוניברסיטת גלזגו מראה שנשים אכן טובות יותר מגברים במולטיסקינג. מחברי המחקר מציינים שבני שני המינים נאבקים במהלך שגרת יומם העמוסה לעמוד בקצב של המשימות המרובות ולעשות זאת בהתאם לסדר העדיפויות שלהם. יש הבדל במידת הצלחתם לעשות זאת.

אחד ממצאי המחקר הוא שביצועיהם של הגברים נפגעים עם כל משימה שמתווספת בזמן נתון. במילים אחרות: גבר שמבצע שתי משימות בוזמנית יעשה זאת טוב יותר מביצוע שלוש משימות בוזמנית. עד כאן – ההיגיון פשוט. נשים, לעומת זאת, סובלות פחות מירידה ברמת הביצועים ככל שמצטרפות יותר מטלות לרשימת הדברים שעליהן לעשות.

רגע, אני מדבר בטלפון!

נראה שדעתם של הגברים מוסחת בקלות רבה יותר כאשר יותר מדי דברים מתרחשים בבת אחת. מנגד, הנשים מצטיינות יותר ביכולתן לענות לטלפון ולנהל שיחה בזמן שהן ממשיכות ללהטט בין משימותיהן השונות. כאשר מדובר בגברים, סביר יותר שהם יעזבו את אחת המשימות שבהן טיפלו ויתמקדו רק בשיחת הטלפון.

אחת הפרשנויות לממצאים הללו היא שנשים טובות יותר בניתוח נושאים או הרהור בבעיות כאשר הן מתמודדות במקביל עם תחומי אחריות נוספים. לגבי הגברים, סביר יותר שימתינו שהדברים האחרים יפתרו לפני שיהרהרו בנושא חדש, או יניחו בצד משימות במטרה להקדיש מחשבה לנושא שצץ.

למה זה חשוב? מנקודת המבט של משאבי האנוש כדאי לשקול לקחת את ההבדלים האישיים הללו בחשבון בקביעת נהלים במקום העבודה. אם מנהלים יכירו בכך שלא כל העובדים מסוגלים לתפקד היטב כאשר רמת הסחות הדעת גבוהה או כאשר עליהם ללהטט בין משימות מרובות – יתכן שהדבר ישפיע על האופן שבו הם מארגנים את סביבת העבודה. ישנם עובדים שעשויים לתרום רבות לארגון, אולם לשם כך נדרש להם מרחב עבודה שקט ומעבר הגיוני בין משימה למשימה.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

תגובה 1

  1. כמי שעוסק בנושא 15 שנה ובקיא בתמונה המחקרית – נשים וגברים אינם נבדלים כמעט ובכלל ביכולת לביצוע של יותר ממשימה אחת שדורשת קשב בעת ובעונה אחת. נשים פשוט עושות את זה יותר ביום יום, במיוחד אמהות.
    האתגר לשמור על הקשב בסביבה מרובת הסחות וריבוי משימות, ולצמצם את תופעות הלוואי, משותף לשני המינים!

השאר תגובה