ככל ששוק העבודה ממשיך להתפתח בעקבות ההתקדמות הטכנולוגית, הגלובליזציה ודרישות השוק המשתנות, כך גם הכישורים שעובדים זקוקים להם כדי לשגשג, הולכים ומשתנים.
מנהלי משאבי אנוש חייבים לצפות מגמות עתידיות כדי להבטיח שכוח העבודה שלהם ישאר תחרותי.
כוח העבודה של העתיד יזדקק לשילוב של כישורים טכניים, קוגניטיביים ובינאישיים.
על ידי התמקדות באוריינות דיגיטלית, חשיבה ביקורתית, אינטליגנציה רגשית, הסתגלות מהירה לשינויים ושיתוף פעולה, העובדים יכולים למצב את עצמם לקראת הצלחה ארוכת טווח.
מנהלי משאבי אנוש צריכים לתת עדיפות לכישורים אלה בגיוס עובדים ובפיתוח עובדים כדי להבטיח שהארגונים שלהם יישארו תחרותיים בשוק העבודה המתפתח.
להלן 5 המיומנויות שצפויות להיות המבוקשות ביותר במהלך העשור הקרוב:
1 אוריינות דיגיטלית ומיומנות טכנולוגית:
עם האינטגרציה – ההולכת וגוברת של הבינה המלאכותית, אוטומציה וכלים דיגיטליים -בתעשיות רבות, האוריינות הדיגיטלית הופכת להיות מיומנות נדרשת בסיסית.
העובדים יצטרכו להיות מיומנים בשימוש בטכנולוגיות חדשות, בתוכנה ובכלים מבוססי נתונים כדי להישאר רלוונטיים.
בתחום היכולות הקשורות לבינה מלאכותית ואוטומציה, הבנה כיצד פועלים כלי בינה מלאכותית וכיצד לשתף פעולה עם מערכות אוטומטיות תהיה חיונית.
בתחום מודעות לאבטחת סייבר, ככל שהאיומים הדיגיטליים גוברים, העובדים יזדקקו ליותר ויותר ידע בסיסי בנושא אבטחת סייבר כדי להגן על נתונים רגישים.
בתחום ניתוח ופרשנות נתונים, היכולת לאסוף, לנתח ולהשתמש בנתונים בצורה יעילה תהיה מכרעת בתהליכי קבלת החלטות.
2 חשיבה ביקורתית ופתרון בעיות:
כאשר האוטומציה משתלטת על משימות שגרתיות, העובדים יצטרכו להצטיין בחשיבה ביקורתית ובפתרון בעיות כדי להתמודד עם אתגרים מורכבים.
עובדים חייבים להיות מסוגלים להעריך מידע באופן ביקורתי ולקבל החלטות המבוססות על נתונים.
בנוסף, חשיבה חדשנית תהיה הכרחית לפיתוח פתרונות חדשים והתאמה לשינויי כיוון בתעשייה.
גם היכולת לקבל החלטות תחת אי ודאות תהיה קריטית בשנים הקרובות. כלומר, היכולת להעריך סיכונים ולקבל החלטות מושכלות בסביבות המשתנות במהירות תהיה מיומנות רבת ערך.
3 אינטליגנציה רגשית ומיומנויות בין אישיות:
בעוד שהטכנולוגיה תמלא תפקיד משמעותי במקומות עבודה עתידיים, אינטראקציות אנושיות ואינטליגנציה רגשית ימשיכו להיות תכונות שאין להן תחליף.
לדוגמה, מיומנויות תקשורת מילוליות וכתובות חזקות יהיו חיוניות לשיתוף פעולה.
דוגמה נוספת היא אמפתיה ויכולת מנהיגות. עובדים שיכולים להבין את נקודות המבט של אחרים ולהוביל עם אינטליגנציה רגשית יהיו מבוקשים מאוד.
דוגמה שלישית היא היכולת ליישב סכסוכים. היכולת לתווך ולפתור קונפליקטים במקום העבודה תתרום לתרבות ארגונית בריאה יותר.
4 הסתגלות מהירה לשינויים ולמידה לכל החיים:
המשמעות של קצב שינויים מהיר היא שהעובדים חייבים להיות בעלי יכולת הסתגלות מהירה ומחויבים ללמידה מתמשכת.
מדובר בגמישות בסביבות עבודה משתנות. עובדים חייבים להסתגל במהירות לתפקידים, לטכנולוגיות ולתנאי שוק חדשים.
חלק בלתי נפרד מההסתגלות לשינויים הוא היכולת ללמידה עצמית ושיפור מיומנויות. רכישת מיומנויות חדשות תהיה הכרח בשוק העבודה המתפתח.
בסיכומו של דבר, לעובדים שיאמצו את השינויים וילמדו מכשלים יהיה יתרון תחרותי.
5 שיתוף פעולה ועבודת צוות חוצת תפקידים:
מקומות עבודה עתידיים ידגישו שיתוף פעולה בין תפקידים שונים ובין מחלקות שונות.
כחלק מזה, תהיה דרישה לעובדים בעלי מיומנויות עבודה מרחוק. חשוב שהעובדים יוכלו לעבוד בקלות לעבוד בסביבות וירטואליות ולהיות מסוגלים לעבוד בתיאום עם צוותים מבוזרים.
תכונה חשובה נוספת שנדרשת לצורך שיתופי פעולה פוריים היא אינטליגנציה תרבותית. ככל שהגלובליזציה תגבר, הבנת התרבויות השונות של עמיתים תהפוך יותר ויתר חיונית.
ולבסוף, היכולת לנהל פרויקטים ולעבוד בתיאום בין כל חברי הצוות. העובדים יזדקקו ליכולת להוביל ולהשתתף בפרויקטים צולבים ביעילות.