הדרכים הטובות ביותר להכיר מועמדים בזמן ראיון

הדרכים הטובות ביותר להכיר מועמדים בזמן ראיון

שאלות טובות אינן מספיקות. האישיות האמיתית נחשפת בעזרת השאלות העוקבות

שיתוף

"מהן החולשות הגדולות ביותר שלך?", "איפה אתה רואה את עצמך בעוד 10 שנים?", "ספרי לי על מקרה שבו צלחת מכשול בהצלחה". בטח נתקלתם בשאלות כאלה במהלך ראיון עבודה או שאלתם אותן בעצמכם. בתיאוריה, אומרת רבקה בוריסון מ-Inc., הן אמורות לחשוף את אישיותם האמיתית של המועמדים ולעזור לקבוע האם הוא או היא יתאימו היטב לתפקיד. במציאות התשובות לשאלות האלה לא מספקות הרבה מידע.

על-פי ריצ'רד דייוויס, פסיכולוג ניהולי ושותף בחברת RHR International LLP המציעה שירותי פסיכולוגיה ניהולית, כדי לקרוא מועמד היטב צריך להשתמש בשאלות העוקבות, אבל רוב המנהלים מקבלים את התשובה הראשונה וממשיכים הלאה לבאה בתור. "על פי הניסיון שלי בביצוע הערכות מבוססות ראיונות במשך 12 שנים, מצאתי שהסיבה לכך היא שהתשובה הראשונה לאחת משאלות הלאה עוזרת רק מעט ועלולה אף להיות חסרת תוקף," כתב דייוויס ב-Harvard Business Review. "עם זאת עדיין רוב השואלים פשוט מקבלים מה שהם שומעים (טוב או רע), ובלי לשאול שאלות המשך ממשיכים אל הנושא הבא ברשימה שלהם."

מה לשאול?

שאלות עוקבות בראיון עבודה דורשות מהמראיין להקדיש מספיק תשומת לב לתשובותיהם של המועמדים. ההשקעה משתלמת, טוען דייוויס. שאלות ההמשך הן אלה שמגלות באמת את מה שאתם רוצים לדעת. דייוויס מציע שלושה סוגי שאלות למי שחושש משאלות עוקבות:

1. חזרו על השאלה המקורית ושנו אותה רק מעט. אם המועמד משנה את התשובה או אינו מספק את התשובה שרציתם, נסו להשתמש במשפט כמו, "תן לי לשאול אותך את זה בדרך אחרת." כך אתם נותנים למועמד הזדמנות נוספת וכך גם יכולים לדעת אם השאלה הראשונה לא הייתה ברורה דיה. היזהרו משימוש יתר באותו משפט.

2. חברו את התשובה שלהם למשהו שאמרו מוקדם יותר. אמרו משהו כמו, "הו, זה כמו מה שאמרת קודם על…" לא רק שתוכלו כך להשיג הבנה טובה יותר של המועמד, גם תוכיחו לו או לה שאתם מקשיבים לדבריהם. שוב, היזהרו משימוש יתר גם בטכניקה הזאת – אתם לא רוצים שהראיון ייחווה כמו חקירה.

3. שאלו על ההשלכות של התשובה. אם המועמד אומר שהחולשה הגדולה ביותר שלו היא שהוא פרפקציוניסט, שאלו אותו מה משמעות הדבר במקום העבודה ואיך "החולשה" באה לידי ביטוי.

השאלות הספציפיות שאתם שואלים אינן קריטיות כל עוד את מקדמים שיחה בעלת משמעות שמגלה את אישיותם של המועמדים. צריך להגיע אל מעבר לשאלה הראשונה כדי להשיג תשובה שלה יש משמעות גדולה יותר. לכן רשימה של שאלות טובות אינה מספיקה. צריך להשתמש בשאלות עוקבות.

עוד על ראיון עבודה – בכנס הגיוס השנתי. מהרו להירשם (לחצו כאן)

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה