קנסות פליליים במסגרת הגברת האכיפה של דיני העבודה

קנסות פליליים במסגרת הגברת האכיפה של דיני העבודה

בשנתיים מאז יצא החוק להגברת האכיפה של דיני העבודה ניתנו מעל ל-30 מיליון ש"ח בקנסות ומעל ל-3,000 התראות מנהליות. אז מה היא האחריות שלכם כמנהלי משאבי אנוש בארגונים!

שיתוף
הגברת האכיפה של דיני העבודה

רק בשבוע שעבר גזר בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע קנס פלילי של מעל ל-100 אלף שקל על חברה ומנהלה בעקבות עבירה של אי ביצוע העברות בפועל של ניכויי תשלומים לעובדת. גזר הדין הגיעה בעקבות תביעת המדינה לאחר שפקחי משרד הכלכלה ביצעו חקירה לבדיקת אכיפת דיני העבודה בבית העסק, והוא מצטרף למעל ל-100 גזרי דין אשר נתנו במסגרת החוק להגברת האכיפה המנהלתית בשנתיים האחרונות.

גזר הדין, שניתן ע"י שופט בית הדין לעבודה, צבי פרנקל, הוטל בחלקו על הארגון ובחלקו ישירות על המנהל האחראי במסגרת הדין הפלילי בסכומים של 75,000 שקל ו- 37,500 אלף שקל בהתאמה (סה"כ 112,500 שקל קנס). בנוסף חויבה החברה לחתום על התחייבות שלא תבצע עברה דומה למשך שלוש שנים, אם לא תעמוד בהתחייבותה תיקנס החברה בקנס המקסימלי על ביצוע עבירה מסוג 'אי ניכויי ליעד' על פי החוק להגנת השכר אשר הינו עד שנתיים מאסר או 1,130,000 ₪ .

עברת 'אי ניכוי ליעד' בדיני העבודה

החברה המדוברת (אבושולדום) ניכתה משכרה של העובדת, במשך שישה חודשים, את התשלום לקרן הפנסיה אך לא העבירה את התשלום בפועל ובכך עברה על עברת 'אי ניכוי ליעד'. המנהל ניתבע גם הוא, ע"י משרד הכלכלה תחת סעיף אישום – הפרת חובת הפיקוח כנושא משרה. החברה טענה לבעיות כלכליות ולוגיסטיות, טענות שנדחו ע"י השופט. מעבר לכך השופט גם התחשב בעובדה כי הנאשמים פעלו לתיקון ההליך רק לאחר ניהול הליך משפטי כנגדם ולא בעת גילויו.

 החוק להגברת האכיפה של דיני העבודה

מאז נכנס החוק ביוני 2012, לפני מעט יותר משנתיים, גויסו והוסמכו עשרות פקחים וחוקרים מטעם משרד הכלכלה אשר הניבו תוצאות:

  • 459 עיצומים כספיים
  • 31,421,920 ש"ח בעיצומים כספיים
  • 3657 התראות מנהליות
  • 157 כתבי אישום
  • 110 גזרי דין בבתי הדין לעבודה במסגרת הפלילית

חשוב להדגיש כי החוק מגדיר במסגרתו 2 סוגי הליכים: אכיפה מנהלתית ואכיפה פלילית. כאשר ההחלטה לגבי מסלול הפעילות מול הארגונים והחברות המפרות היא בהתאם למועד, סוג וחומרת העבירה.

בעוד במינהל ההסדרה והאכיפה במשרד הכלכלה רואים בפעילות שנעשית במסגרת החוק להגברת האכיפה של ידני העבודה הישג גדול, עולה השאלה האם הדבר אכן משפר מצב קיים או רק נועד להעשיר את קופת המדינה על חשבון המעסיקים. כמה מהעיצומים הכספיים אשר נגבו נווטו לצרכיי הסברה? אילו פעולות מניעה נעשו מעבר לאכיפה? האם שינויי ועדכוני החוקים ודיני העבודה מתוקשבים לכלל הארגונים ולכלל המעסיקים במשק?


במסגרת כנס דיני עבודה נרחיב בנושא חוק האכיפה וינתנו דגשים לגביו ודרכי פעולה בהן הארגון צריך לנקוט בשביל הגן על עצמו מפני עיצומים והתראות מסוג זה. בנוסף יסקרו השינויים בדיני עבודה מהשנה האחרונה וכן השינויים והחוקים המתוכננים והדרכים להיערך אליהם. זהו כנס חובה לכל העוסקים בניהול המשאב האנושי בכל ארגון באשר הוא!

למידע נוסף ורישום לכנס דיני עבודה – לחץ כאן!

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה