שיתוף

עובדים שמבקשים להתפטר בגלל בריאות לקויה שלהם או של אחד מבני משפחתם זכאים לקבל פיצויי פיטורים מהמעסיק. התנאי לקבלת הפיצויים הוא שבין העובד למעסיק היו יחסי עובד מעסיק במשך שנה לפחות.

כמו כן, כדי שעובד שהתפטר בגלל מצב בריאות לקוי יהיה זכאי לקבל פיצויי פיטורים, עליו להוכיח כי מצבו הבריאותי הלקוי שלו או של בן משפחתו מהווה את הגורם העיקרי והממשי להחלטתו להתפטר.

ההוכחה צריכה להסתמך על ממצאים רפואיים, תנאי העבודה ויתר נסיבות העניין.

החוק לא דורש שהמצב הבריאותי הלקוי ייגרם בגלל העבודה אצל המעסיק, אלא די בכך שהמצב הבריאותי הלקוי מהווה את הסיבה שבגללה החליט העובד להתפטר.

כמו כן, החוק לא דורש שהמצב הבריאותי הלקוי ימנע מהעובד כל אפשרות להמשיך בעבודתו, או שיכביד על עבודתו ועל בריאותו מעבר לרגיל.

מבחינת החוק, מספיק שיש קשר סיבתי בין מצב הבריאות של העובד או בן משפחתו לבין ההתפטרות ושהקשר הזה הוא הגורם להתפטרות או לפחות אחד הגורמים העיקריים לה.

כאמור, עובד יכול לקבל פיצוייי פיטורים גם אם הוא מתפטר כדי לטפל בקרוב משפחה. נהוג לחשוב שמדובר רק בילד או לכל היותר בן או בת זוג.

אלא שהחוק רואה התפטרות בדין מפוטר (כלומר, זכאות לקבלת פיצויי פיטורים), גם לגבי בני משפחה אחרים.

עובד זכאי לפיצויי פיטורים אם הוא מתפטר כדי לטפל בבן משפחה שבריאותו לקויה לגבי כל אחד מבני המשפחה הבאים:

1 בן או בת הזוג של העובד או העובדת, לרבות ידועים בציבור.

2 ילדים של העובדים, לרבות ילדים מאומצים או חורגים.

3 הוריהם של העובדים.

4 נכדים וסבים של העובדים, או ההורים של בני או בנות זוגם, אם הנכדים או הסבים מתגוררים עם העובדים ועיקר כלכלתם עליהם.

השאלה הנשאלת במקרה כזה היא, מה קורה במצב בו העובד אינו רוצה להתפטר ממקום עבודתו, אבל הוא רוצה להפחית את אחוזי המשרה שלו, כדי לטפל בבן משפחה, בקרבה משפחתית כפי שתוארה כאן.

"חוק פיצויי פיטורים ותקנות פיצויי פיטורים אינם מתייחסים להפחתת היקף משרה עקב מצב בריאותי לקוי", קובי חתן מסביר עו"ד קובי חתן, מומחה לדיני עבודה.  

"לכן, לכאורה, המעסיק אינו חייב להסכים לבקשת עובד להפחית את היקף משרתו.

"עם זאת, על פי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, מוגבלות מוגדרת גם כמוגבלות זמנית ובהחלט ייתכן שמצב בריאותי לקוי – ובפרט כזה המצדיק התפטרות בדין פיטורים – ייחשב למוגבלות על פי החוק".

מה המשמעות בפועל?

"במצב דברים זה, חל איסור על הפליית עובד בשל מוגבלות שלו או של בן משפחתו. הפליה מוגדרת בחוק גם כאי ביצוע התאמות הנדרשות מצרכיו המיוחדים של אדם, אשר יאפשרו את המשך העסקתו, והכול בתנאי שהדבר לא מטיל נטל כבד מידי על המעסיק".

אם כן, המעסיק נדרש לאפשר לעובד להפחית את אחוזי המשרה שלו כדי לטפל בבן משפחה?

"ככל שאדם יבקש לבצע התאמות בתפקידו עקב מוגבלות של בן משפחה (ככלל, בן זוג, הורה או ילד), על המעסיק לנסות לבצע את ההתאמות האמורות.

"וככל שהעובד יוכיח, כי לא בוצעו ההתאמות וכי הן לא היוו נטל כבד מידי על המעסיק, יתכן שיקבע כי מדובר באפליה".

האם עובד שביקש להפחית את אחוזי המשרה שלו כדי לטפל בבן משפחה חולה, יכול לקבל פיצויי פיטורים חלקיים?

"לא. כל עוד יחסי העבודה ממשיכים להתקיים, העובד לא זכאי לקבל פיצויים".

בחזרה להתפטרות עובד בשל מצב בריאותי לקוי של בן משפחה:

כדי לממש את הזכות מוטל על העובדים שמבקשים לעשות זאת, למסור למעסיק הודעה מוקדמת לפני התפטרותם בהתאם לפרק הזמן הקבוע בחוק. ההודעה צריכה להמסר מראש ובכתב.

מטרת ההודעה המוקדמת היא לאפשר למעסיק להציע תנאי עבודה שיאפשרו לעובדים להמשיך לעבוד על אף ליקויי הבריאות.

אבל העובד לא חייב להסכים לכל עבודה חלופית שהמעסיק מציע לו אלא רק לעבודה ההולמת את כישוריו .

יש נסיבות שבהן העובדים זכאים לפיצויי פיטורים גם אם לא מסרו הודעה מוקדמת לפני ההתפטרות, כל עוד הוכיחו בצורה חד משמעית כי ההתפטרות נבעה ממצב בריאותי לקוי.

נציין, כי האישור הרפואי שהעובדים מציגים אינו חייב להיות של רופאים תעסוקתיים והוא יכול להיות של רופאים מטפלים מקופת החולים.

על המעסיק לשלם את פיצויי הפיטורים עם סיום יחסי עובד מעסיק, כלומר ביום האחרון לעבודה, או לכל המאוחר בתוך 15 יום ממועד זה.

החל מהיום ה-16 ועד היום ה-30 המעסיק מחויב בתוספת הצמדה למדד עד ליום התשלום בפועל. מעסיק שלא ישלם את הפיצויים לאחר 30 יום מיום הפסקת העבודה, עלול לשאת בפיצויי הלנה.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה