ניהול אסטרטגי של משאבי אנוש

ניהול אסטרטגי של משאבי אנוש

מניהול צוות ועד לניהול אסטרטגי של משאבי אנוש. המתודולוגיה התגבשה ולבשה צורה בעשרות השנים האחרונות - אך מה הוא ניהול אסטרטגי של משאבי אנוש?

שיתוף
ניהול אסטרטגי של משאבי אנוש

ניהול אסטרטגי של ההון האנושי (SHRM – Strategic Human Resource Management) הינו כלל תהליך קבלת ההחלטות וטוויית הדרך עבור הארגון החל משלב התכנון דרך שלב היישום ועד לשלב ההטמעה, כאשר מטרתה של בניית אסטרטגיית משאבי אנוש והוצאתה לפועל באמצעות תוכנית העבודה הינה לשפר את תרומתם של העובדים בהשגת מטרות הארגון.

במתודולוגיה של משאבי אנוש בעולם נעשתה התפתחות בעשרות השנים האחרונות מניהול צוות לניהול משאבי אנוש בשלב הראשון, ומניהול משאבי אנוש לניהול אסטרטגי של משאבי אנוש בשלב השני (בעשור שניים האחרונים).

השלב הראשון, המעבר מניהול צוות לניהול משאבי אנוש, שהחל בהכנסתם של אנשי מקצוע לריכוז הטיפול בעובדים במקביל למנהל הישיר, המנהל הצוותי, החל לפני עשרות שנים, והתרכז בהעברת סמכויות מהמנהל לאיש המקצוע וריכוז הפעולות בין המעביד, הארגון, לעובד במקום אחר, כך שהניהול האדמיניסטרטיבי בעובד ירוכז במקום אחד ויטופל באופן אחיד לאורך ורוחב הארגון, בין השאר במטרה לפנות את המנהל הישיר מעיסוק שאינו בבסיס הידע המקצועי שלו.

השלב השני, המעבר מניהול משאבי אנוש לניהול אסטרטגי של ההון האנושי, אשר תופס תאוצה בשנים האחרונות, העביר את הניהול בעובד לניהול הון אנושי על ידי הצפת החשיבות של תפקידם של העוסקים במשאבי אנוש מניהול אדמיניסטרטיבי לתפקיד של שותף אסטרטגי של ההנהלה בעיצוב הטיפול בעובדים, מיצוב המעביד וחשוב מכל – בקרה וניהול של כוח האדם בארגון במטרה להעלות תפוקה ואפקטיביות באופן פעולתו של הארגון כיחידה אחת, רבת זרועות.

כלומר יצירת יתרון בשוק תחרותי ושיפור הביצועים הארגוניים, על פי המתודיקה הרווחת החדשה, יכול להתבצע רק בשילוב של המיקרו יחד עם המקרו בניהול משאבי אנוש. המעבר מביצוע גיוס והערכה בלבד (לצד ניהול אדמיניסטרטיבי) צריך להתרחב כך שעבודתם של אנשי משאבי האנוש בארגון יכלול גם בחינה ושיפור ביצועים, ניתוח צרכים (של העובדים ושל הארגון) והובלת הפיתוח המקצועי.

המעבר השני, ניהול ההון האנושי, העביר את מנהלי משאבי האנוש לשולחן ההנהלה והפך אותם לשותפים אסטרטגיים. לא עוד פונקציה בהטמעת האסטרטגיה הארגונית אלא בעל אחריות בבנייתה. תפקיד משאבי האנוש תפס נפח וממי שנתפס כאדמיניסטרטור, אחראי על הטפסים בארגון ועל בקרת נוכחות, הפך לאחראי על הפיכת אנשים למקור ליצירת ערך ויתרון תחרותי עבור הארגון.

ניהול אסטרטגי של משאבי אנוש מובל על ידי חמישה דספלינות שונות של אסטרטגייה: מרכזיות העובד, התאמה אופקית, התאמה אנכית, גמישות, וניהול פונקציונלי.

אסטרטגיית ניהול המשאב האנושי – מרכזיות העובד

מרכזיות העובד מדברת על הצורך של הארגון להתמקד בעובד עצמו ובצרכיו. בעולם התעסוקה הנוכחי, בו יותר ויותר עובדים רואים את מקום העבודה הנוכחי כחלק ממסלול ההתפתחות הטבעי בניהול הקריירה שלהם, וזאת כנגזרת מהנידות הגבוהה שיצרו המעסיקים עצמם. לפיכך העובדים (והדבר נכון יותר לעובדים המקצועיים / אקדמיים) רואים בארגון כאחראי על השמירה וההתפתחות המקצועית שלהם.

שימוש באסטרטגיית מרכזיות העובד אומנם מפנה משאבים גם על מחוץ לארגון אך תורמת למקצועיות הארגונית ולשימור העובדים.

אסטרטגיית ניהול המשאב האנושי – התאמה אופקית

התאמה אופקית מדברת על ראיה תהליכית של ניהול ההון האנושי בארגון על כלל הפעילויות של משאבי האנוש על מול העובד: מיון, גיוס, הדרכה, פיתוח, הערכת ביצועים, תגמול וקריירה הינם כולם חלק מאסטרטגיית משאבי אנוש כוללת שאותה יש לתכלל.

אסטרטגיית ניהול המשאב האנושי – התאמה אנכית

ההתאמה האנכית מדברת על גזירת השלב הבא של האסטרטגיה או (לאחר מכן) הפעולה מהשלב המקדים לה. כלומר אסטרטגיית משאבי האנוש תיגזר ממטווה האסטרטגיה העסקית שתיגזר מהאסטרטגיה התאגידית / ארגונית. מערכות הניהול והתפעול יגזרו מאסטרטגיית משאבי האנוש וניהול הביצועים יגזרו מאותן מערכות ארגוניות.

אסטרטגיית ניהול המשאב האנושי – גמישות

אסטרטגיית גמישות משאבי אנוש (Human Resource Flexibility Strategy) לוקחת בחשבון את האינטרסים של המעסיק / הארגון ושל העובד ביחד. הארגון "מוותר" על חלק מהשליטה לטובת העובד שמתאים עצמו ל"דרישות המערכת". כלומר הארגון מכתיב את הכללים לביצוע אך פחות מתערב בפרטים של איך צריכים הדברים להתבצע – כול עוד הם מבוצעים ועומדים ביעדים העסקיים של הארגון.

‫ אסטרטגיית ניהול המשאב האנושי – ניהול פונקציונלי

ניהול פונקציונלי שם כמטרה להגדיל את הפרודוקטיביות של הצוותים בארגון (צוות עובדים כיחידה תפעולית) וכן לעלות את רמתם המקצועית של העובדים בארגון כנדבך עיקרי באסטרטגיה הכוללת.

בבסיס אסטרטגיה זו שימוש בפרקטיקות לביצוע גבוה (HPWP-High performance work practices), בין השאר: העמקת הידע האישי והמקצועי, שיפור כישורים והקניית יכולות עבודה גבוהות לעובדים. המטרה בניהול פונקציונלי שימור כח האדם האיכותי דרך העלאת מוטיבציה.

כנס אסטרטגיית משאבי אנוש

כנס בנושא בניית אסטרטגיית משאבי אנוש והוצאתה לפועל באמצעות תכנון ויישום תוכניות עבודה ייערך ב-9.9 בכפר המכבייה. בכנס ירצו אנשי משאבי אנוש בכירים מחברות שונות במשק במטרה לחלוק ידע מקצועי ואישי עם כלל הקהילה. למידע נוסף על הכנס ולרישום לחץ על הקישור הבא – כנס אסטרטגיית משאבי אנוש.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה