שיתוף

רכישות ומיזוגים בין חברות מתבצעים במטרה לשלב כוחות מול שוק שהולך וגדל. מחקרים שמתבצעים כל העת בנושא המיזוגים והרכישות מראים, כי שיעור הכישלונות האדיר של עסקאות הרכישות והמיזוגים עומד על כ-60-80 אחוזים.

ומאחר שחלק נכבד מהצלחת המיזוג או הרכישה מוטל על כתפי העובדים ומידת ההירתמות שלהם להצלחת המיזוג, הרי שמנהלי משאבי האנוש הם אלה שנמצאים במוקד ההתרחשות.

במילים אחרות, בעוד שהצד הפיננסי ובדיקת הכדאיות העסקית מוטלת על כתפיהם של מנהלים בכירים אחרים בחברה, הוצאתו לפועל של המיזוג בצורה מוצלחת, זהו תפקידו של מנהל משאבי האנוש.

אם כן, למה בעצם צריך לבצע עסקאות של רכישה ומיזוגים: בשווקים שפועלים בהם עשרות שחקנים, כל חברה שאינה תאגיד ענק ושרוצה להיאבק בתאגידי הענק על נתחי שוק, זקוקה ליתרון תחרותי בכל מה שקשור לאנשי מכירות, מפתחי מוצרים שעובדים על מגוון פרויקטים וכו.

במילים אחרות, חברות שרוצות לגדול ולהרחיב את תחומי הפעילות ואת השווקים הגיאוגרפיים שלהן, חייבות לרכוש חברות או להרכש, או להתמזג עם חברות שפועלות באותו תחום.

יתרה מכך, ככל שעומק הטכנולוגיה פוחת, והמוצרים הופכים יותר ויותר קומודיטי, ההבדלים ביניהם הולכים ומצטמצמים.

כתוצאה מכך, בחברות מסוג זה ההבדל היחיד בין מוצר של חברה אחת לאחרת הוא המחיר. וכאשר המחיר הוא ההבדל היחיד, יש יתרון משמעותי יותר לחברות גדולות יותר.

סוג אחר של רכישות ומיזוגים נועד לרכישת טכנולוגיה. חברה שפועלת בתחום מסוים רוצה לפתח טכנולוגיה מסוימת.

אבל לפני שהיא מתחילה להשקיע כספים רבים בפיתוח הטכנולוגיה, היא בודקת אם כבר יש בשוק חברה אחרת שפיתחה את הטכנולוגיה ונמצאת בשלבי הקמה ראשוניים, טרם תחילת המכירות.

עסקת רכישה כזאת טובה לשני הצדדים: החברה הרוכשת מקבלת טכנולוגיה שכבר פותחה בהשקעה של משקיעים אחרים, המחיר שהיא משלמת עבור החברה הנרכשת, גבוה ככל שיהיה, עדיין חוסך לה שנים של פיתוח והשקעות.

במילים אחרות, גם אם המחיר שמוכנה החברה הרוכשת לשלם נראה לעיתים גבוה ביחס לעובדה שלחברה הנרכשת אין עדיין לקוחות ולכן אין לה הכנסות, לא כל שכן רווחים, הוא עדיין כדאי לרוכשת בהיבט עתידי.

עסקת הרכישה מסוג זה הינה כדאית גם לחברה הנרכשת ולבעלי המניות שלה. החברה עצמה מקבלת מהמוכן מערך שיווק, מכירות הפצה, תמיכה ועוד, שאם היא היתה צריכה לבנות אותו בעצמה זה היה לוקח שנים.

פרט לכך, תמיד צריך לזכור שבשווקים חלים כל הזמן שינויים, עליות וירידות. בניית מערך שיווק ומכירות מאפס היא משימה מאוד לא פשוטה.

הסוג השלישי של רכישות ומיזוגים הוא ניסיון של שתי חברות (בדרך כלל קטנות יחסית) – שנגמר להן התקציב, או שלא הצליחו להגיע לשלבים מתקדמים במהירות שקיוו לה – לאחד כוחות כדי לשרוד יחד.

אם כן, עסקאות של רכישות ומיזוגים הן הכרח המציאות ויש בהן צורך רב. השאלה היא רק למה למרות הצורך הרב יש עדיין שיעור כל כך גבוה של כישלונות.

יש הרבה מאוד סיבות לכישלון של רכישה או מיזוג, חלק נובע מפוליטיקה של משקיעים (קרנות), סיבות אחרות הן אי התאמה בין החברות המתמזגות, וסיבות רבות נוספות.  

ובכל זאת, יש 2 צעדים בסיסיים שהינם קריטיים להצלחת המיזוג ויש לתכנן אותם עוד בשלב בדיקת כדאיות הרכישה או המיזוג:

1 סינרגיה בין החברות שמיועדות להתמזג: חשוב מאוד לוודא שחיבור שתי החברות יצור ערך שהינו גבוה מסכום הערכים של החברה טרם המיזוג.

2 התאמת התרבות הארגונית ושיטות הניהול: יש לוודא שאין פערים, ודאי שלא פערים עמוקים מדי, בין התרבויות הארגוניות של החברות ושיטות הניהול בהן.

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה