"מיצוב ענף משאבי האנוש ישפיע על תנאי הקבלה בשירות המדינה"

"מיצוב ענף משאבי האנוש ישפיע על תנאי הקבלה בשירות המדינה"

מיוחד: מוטי אהרוני, סגן נציב שירות המדינה, מדבר על השלכות פרויקט מיצוב משאבי האנוש כהתמחות

שיתוף

"שינויים במערך ניהול משאבי אנוש במגזר הציבורי ומיצוב התחום כפרופסיה תהווה פריצת דרך באיכות השירות לציבור". כך אמר מוטי אהרוני, סגן נציב שירות המדינה, בראיון מיוחד לחדשות HRus. אהרוני, שהיה מנהל אגף בכיר בנציבות למשרדי הממשלה ויחידות הסמך, נחשב לעובד ותיק ומוערך בנציבות שרות המדינה.

כיום מועסקים במגזר הציבורי כשליש מכלל המועסקים במשק. מיצוב תחום משאבי אנוש כפרופסיה הוא פרויקט בנציבות שירות המדינה שיצא לדרך לפני כשנתיים ביוזמתו של אהרוני. בחוזר שפורסם באתר נציבות שירות המדינה, כתב אהרוני שמנהלי משאבי אנוש המופקדים על ניהול ההון האנושי בארגון, נדרשים להוביל שינויים ארגוניים ולבחון נושאים בראייה מערכתית. על כן הם מחויבים לכישורי ניהול, לידע מקצועי, ליכולת ניתוח וקבלת החלטות, למתן שירות מקצועי, יעיל, זמין ואיכותי, והכל על מנת להוביל את הארגון למימוש יעדיו ומטרותיו.

מדוע עלה הרעיון למצב את תחום משאבי האנוש?

"התפקיד שלי הוא לשפר את השירות לאזרחים במשרדי הממשלה. במסגרת ההרצאות שערכתי למנהלי משאבי אנוש התברר שרמת המקצועיות מחייבת שיפור מתמיד, בעיקר לעובדים תחתיהם: העוסקים במיון וגיוס, פרישה, ניתוח משרות, סגירת חוזים ועוד. העובדים בתחומים האלה  הם ליבת העשייה בתחום. לצורך כך מיניתי ועדה שתגבש את המודל וממנו לרפורמה שהנציבות נמצאת בה, ושנבחנת בימים אלה".

מה נעשה במסגרת הפרויקט?

"מיניתי ועדה הכוללת אנשים ממשרדים שונים, שמטרתה לגבש תוכניות הכשרה והדרכה בתחומי משאבי האנוש. הוחלט למקד הפרויקט בשלושה צירים: הציר הראשון הוא חשיבה על איך צריך להיות המבנה הארגוני של התחום, כשמנהל משאבי האנוש בראשו. השני הוא מתן הכשרה מלאה לכל תחום עיסוק. לא הכשרה רק לתפקיד עצמו אלא על שירות המדינה בכלל, מאחר שמועמדים מבחוץ אינם מכירים את אופי שירות המדינה ואת המשרות שלה. הציר השלישי מתמקד בהסמכה. הוחלט לא להעביר קורסים הכוללים הדרכה בלבד אלא גם דרישות.   כל עובד חייב להגיש עבודה מסכמת ולהציג את הנושא שלה בפני הצוות, ולבסוף לעבור בחינה".

האם מיצוב התחום ישפיע על תנאי הקבלה לעבודה בשירות המדינה?

"בוודאי. בניתוח העיסוק בתחום, ייעשו מחדש התאמת דרישות המועמד למשרה. המועמדים יידרשו לניסיון ניהולי, ניסיון וזיקה קודמת לתחום. המטרה החשובה ביותר היא גיוס עובדים טובים ואיכותיים למערכת".

מנהל משאבי אנוש נמצא לעתים בבעיה. מצד אחד הוא חייב להיות נאמן להנהלה ומצד שני הוא גם מעין נציג של העובדים. מיהו בעיניך מנהל משאבי אנוש טוב?

"מנהל משאבי אנוש טוב עומד ביעדים שההנהלה מציבה לו, וליתר דיוק – מנהל שיהיה הגורם המסייע להנהלה להשיג את היעדים שלה. למשל, שיודע לצפות מראש עזיבת עובד, ושידע להתארגן בהתאם. מנהל שידע להרתיע שבמקום מסוים יש צורך לגייס עובד נוסף. יחד עם זאת, מנהל משאבי האנוש הוא גם הגורם המתחזק של העובד. הוא צריך לדאוג הן לזכויות העובד והן לחובותיו, והוא השותף לפיתוח, להכשרה ואף לגאוות היחידה של העובדים".

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

תגובה 1

  1. שלום לך מוטי
    קודם כך שאפו גדול על היוזמה להעלאת רמת העוסקים במשאבי אנוש בשרות הציבורי
    אבל לפני שאתם משקיעים את כספינו ולומדים דרך התנסות יקרה
    אני מבקש להעיר תשומת לבך לעבודה הענקית שאנו בעמותה לניהול פיתוח וחקר משאבי אנוש עושים בנוגע להסמכת העוסקים במקצוע. שימוש בקריטריונים ובאישורי ההסמכה שלנו שהם פרי של מחקר רב יכול לחסוך לכם בשרות המדינה כסף רב. אנו הסמכנו כבר מעל 200 מומחים ומומחים בכירים ואנו רק בתחילת הדרך. אין ספק שאם תצטרפו אלינו בשרות הציבורית נשמח לצרף אתכם ואת כל העוסקים במלאכה שיעמדו בקריטריונים לרשימה המכובדת של המוסמכים בישראל. בהעדר תקן מחייב למשאבי אנוש ההסמכה שלנו היא ההסמכה היחידה הקיימת בישראל. אתה מוזמן ליצור איתי קשר
    בני וולך 0547967778 יו"ר העמותה הוא פרופסור אילן משולם והמנכ"לית היא ד"ר שלומית קמינקא ובוועד עוד רבים וטובים מסמנכ"לי משאבי אנוש בארץ.

השאר תגובה