מיהם הגימלאים שמקבלים פנסיה בסך 20 אלף שקל בחודש?

מיהם הגימלאים שמקבלים פנסיה בסך 20 אלף שקל בחודש?

הייתם מתים לפנסיה כזאת: גמלאי רפאל, אוניברסיטת תל-אביב ובנק ישראל נחים על זרי הפנסיה התקציבית שכבר לא קיימת וחולבת את קופת המדינה

שיתוף

מזדקנים בכבוד: גמלאי רפאל נהנים מהפנסיה החודשית הגבוהה ביותר מבין מקבלי הפנסיה התקציבית בישראל.

העיתון כלכליסט מדווח כי גמלאי הרשות לפיתוח אמצעי לחימה זכאים לקצבה בסך קרוב ל-20 אלף שקל בכל חודש. אחריהם, במקום השני, מככבים גמלאי אוניברסיטת תל-אביב עם פנסיה חודשית של 17,156 שקל. מצבם של פורשי בנק ישראל לא רע גם הוא, שכן הם נהנים מ-17,200 שקל מדי חודש בחודשו.

פנסיה תקציבית אינה נהוגה בישראל החל מהעשור האחרון. בעבר, למעשה עד תחילת המילניום הנוכחי, נהגה המדינה לתת אותה לעובדיה בחינם, ללא ניכוי דמי ניהול ובלי השתתפות עצמית. הקונספט היה פשוט: עובד שמגיע לגיל פרישה זוכה לפנסיה בגובה של עד 70% משכרו האחרון, בעוד שהעובדים לא נדרשים לתת דבר בתמורה.

 

בור תקציבי ענק

אך ב-1999 נמצא שמסלול הפנסיה התקציבית שקוע בגירעונות עמוקים ולמדינה לא יהיו מקורות למימון ההתחייבויות הפנסיוניות הללו. לפיכך, שנתיים מאוחר יותר הופסק נוהל הפנסיה התקציבית ועובדי המדינה החדשים התבקשו להתחיל לחסוך בעצמם. בו בזמן, נדרשו גם העובדים הוותיקים להשתתף בחיסכון, אך בשיעור קטן של 2% מהשכר בשנה.

ובכל זאת, התחייבויות קודמות צריך לשלם והסדר הפנסיה התקציבית עד אותן שנים מעיק על קופת המדינה עד היום. בדו"חות הכספיים שהציג משרד החשבת הכללית באוצר בתחילת החודש, נכתב כי ההתחייבות הכוללת של המדינה לעובדיה ולגמלאיה במסלול זה מסתכם ב-560 מיליארד שקל. 327 מיליארד שקל מתוכם מיועדים לפנסיונרים בהווה. חלק הארי של הפנסיה התקציבית – 258 מיליארד שקל, מיועד לתשלומי פנסיה לוותיקי מערכת הביטחון. סכומים אלו אמורים לפחות במרוצת השנים הבאות, כאשר גמלאי המדינה ילכו לעולמם.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה