שיתוף

כל מה שקשור לבינה מלאכותית, בין אם ישירות או בעקיפין, הוא נושא חם בתקופה הנוכחית, הרבה יותר מבעבר.

בכל ערוץ תקשורת ומגזין ניתן למצוא כתבות המציגות את השימוש בבינה מלאכותית בכל תחום ובכל ענף.

החל מגילוי תרופות ועד שילוב עוזרים וירטואליים המופעלים באמצעות קול במקום העבודה.

ברקע ההתלהבות מטכנולוגיה זו שאין דומה לה, הולך וגובר חשש לא מבוטל מכך שהטכנולוגיה הזו צפויה לגרום לעקירה של מיליוני עובדים ממקומות עבודתם.

אין ספק שניתן להבין את החששות להחלפת בני האדם על ידי המכונה ואין ספק שזה לא לגמרי תלוש ממציאות.

מנתוני הלשכה האמריקאית לסטטיסטיקה עולה, כי בארה"ב יש כיום, נכון למאי 2020, כ-7.5 מיליון משרות ייצור פחות מאשר בשנת 1980. ולעיתים קרובות האשמה מוטלת על אוטומציה כמו גם על הוצאת הייצור לסין.

אלא שבפועל, הבינה המלאכותית נכנסת אל מקומות העבודה לא כדי לצמצם את מספר המשרות אלא להיפך, כדי להרחיב אותם וכדי לסייע לעובדים האנושיים לבצע את עבודתם בצורה טובה יותר. לא כדי להחליף אותם.

הסיבה לכך שהטכנולוגיה לא יכולה (לפחות לא ב-20 השנים הקרובות) להחליף לחלטין את בני האדם היא שמרשימה ככל שתהיה, הטכנולוגיה פשוט לא מסוגלת לבצע טווח רחב מאוד של תפקידים אותם רק בני האדם יכולים לעשות

על פי דו"ח מגמות של Deloitte לשנת 2019 שעוסק בתחום ההון האנושי הכלל עולמי, כ-41% מהנשאלים שהשתתפו בסקר אמרו שהם משתמשים באוטומציה "בצורה רחבה" בתחומים רבים בארגונים אותם הם מנהלים.

מנגד, כ-38% מהנשאלים אמרו שהם מצפים שטכנולוגיות כמו בינה מלאכותית יביאו לביטול מקומות עבודה בארגונים אותם הם מנהלים עד 2022 (בערך).

ורק כ-13% מהנשאלים אמרו כי הם מאמינים שמערכות האוטומציה והבינה המלאכותית יחליפו עובדים אנושיים בהיקפים משמעותיים. שיעור זה של נשאלים (שמאמינים שהבינה המלאכותית תבטל מספר משמעותי של מקומות עבודה) הולך ויורד לעומת שנים קודמות.

1 טיפוח מיומנויות רכות בקרב העובדים:

באופן פרדוקסלי, ככל שעולים היקפי הכנסת האוטומציה לארגונים, כך התכונות האנושיות הייחודיות של בני האדם הופכות חשובות יותר.

בימים אלה, מיומנויות רכות הפכו בעלות ביקוש יותר מאי פעם. סקר של לינקדאין משנת 2015 מצא, כי כ-59% ממנהלי הגיוס התקשו לאתר מועמדים בעלי כישורים רכים שהם כל כך נדרשים כיום.

מכונות המבוססות על טכנולוגיה יודעות לבצע היטב, ולמעשה טוב יותר מבני אדם, משימות שחוזרות על עצמן.

בני אדם, לעומת זאת, טובים יותר בעבודה מול אי וודאות. רוב בני האדם מצטיינים באמפתיה ובהתמודדות פרודוקטיבית עם אנשים אחרים.

מנהלי משאבי האנוש צריכים לאתר עובדים מוכשרים בתחומים אלה ולעודד אותם, ובה בעת לסייע לעובדים הקיימים לשפר את המיומנויות הרכות שחסרות להם.

כישורים אלה של עובדים אנושיים יהיו חשובים במיוחד במודל העבודה שבו עובדים נדרשים להחליף צוות בתדירות גבוהה, להצטרף אחת לתקופה לצוותים חדשים ולעבוד עם אנשים שונים חוצי מחלקות.

2 לתת העדפה ליצירתיות:

מנהלי משאבי אנוש צריכים לעודד את העובדים שלהם לחשיבה אסטרטגית יותר, תוך שימוש מושכל בטכנולוגיה.

בצד המיומנויות הרכות, היצירתיות היא תכונה מאוד מוערכת וערכה ילד ויגדל בעידן הבינה המלאכותית  והאוטומציה.

היכולת לחשוב לרוחב והיכולות לנתח ולפרש את הנתונים הקשים, שמגיעים ממערכות הבינה המלאכותית, ולהפיק מהם תובנות שימושיות הן מיומנות מרכזית. זהו המיזוג המושלם בין בינה מלאכותית ומכונות לבני אדם.

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה