ועדת הכספים: לקדם מתווה לפתרון כולל למשבר בתע"ש

ועדת הכספים: לקדם מתווה לפתרון כולל למשבר בתע"ש

ח"כ יחימוביץ': "לא יתכן שוועדת הכספים מתכנסת כל פעם מחדש על מנת לתת 'נדבה' לעובדים, השכר מגיע להם בדין"

שיתוף
תע

לאחר שבחודשים האחרונים ועדת הכספים של הכנסת התבקשה לאשר שורה של הלוואות לתע"ש לטובת תשלום משכורות לעובדים, התקיים היום דיון על מצבה של החברה בוועדה, ובסיומו הומלץ להקים צוות של חברי כנסת שיקדם תכנית הבראה כוללת לחברה.

"לא יתכן שוועדת הכספים מתכנסת כל פעם מחדש על-מנת לתת 'נדבה' לעובדים", אמרה ח"כ שלי יחימוביץ' (עבודה) והדגישה כי "השכר מגיע להם בדין. כל המשבר נובע מהכוונה להפריט את החברה וזו הסיבה לייבוש החברה ולהתנהלות הקלוקלת, שנעשית בכוונת מכוון על-מנת להזחיל את העובדים עד שיאמרו 'רוצה אני'".

הדיון בוועדה התקיים ביוזמתם של ח"כ אורי אריאל מהאיחוד הלאומי ושי חרמש מקדימה. לטענת ח"כ חרמש, השיטה של מתן "הלוואות מזדמנות" לתע"ש היא פסולה. "מתכונת ההלוואה לא מקובלת. יש ציבור עובדים שכל חודש מחדש, נדרש לעמוד על נפשו" אמר חרמש ודרש שמשרד האוצר יבהיר את כוונותיו ביחס חברה.

"אם משרד האוצר סבור שצריך לסייע לתע"ש אז צריך להעמיד הלוואה גדולה יותר של 250 – 300 מיליון ש"ח בטווח הקצר, שתאפשר תשלום משכורות לכמה חודשים ולא לבוא כל פעם בדקה ה-90 להלוואה לעוד חודש", אמר חרמש.

חרמש גם הביע את דאגתו מהשלכות תהליך ההפרטה של תע"ש, אשר לטענתו יגרום לבריחה של כוח אדם מיומן. זאת בהתייחס לתנאי הפרישה המפתים המוצעים לעובדים ותיקים, תנאים אשר לדבריו "יגרמו לכך  שתע"ש תפסיד הון אנושי חשוב".

ח"כ יחימוביץ' ציינה כי "נקודת הפתיחה של החברה בעייתית. היא מחזיקה בפסי ייצור לא כלכליים מסיבות ביטחוניות, כשאף חברה עסקית לא היתה מוכנה לכך".

המשנה למנהל רשות החברות הממשלתיות, מאיר שמרה, ציין את הפערים הקיימים בין האוצר לעובדים, ואף טען שהעובדים "שואפים לתנאי פרישה מפליגים. אם הנהלת החברה והעובדים יבואו עם הצעות סבירות נגיע לפתרונות", אמר  שמרה ורמז ש"הכדור בידי העובדים".

עוד אמר שמרה כי "לאחרונה הפערים גדלו, לאחר שהעובדים העלו דרישות חדשות בהם ולהוסיף עוד 400 איש לתנאים שגובשו עבור 950 שאמורים לפרוש בהסכמה".

לדברים אלה הגיב יו"ר ארגון ועד עובדי תע"ש, יצחק יהודה, שטען כי "הפערים הם על רשת הביטחון על עוד 1,070 עובדים ותיקים שיש לתת להם רשת ביטחון פנסיונית. כשהכוונה היא שאם מחר תהיה הפרטה ותבוא הנהלה חדשה – יזכו לפנסיה ותנאי פרישה נאותים."

יו"ר דירקטוריון תע"ש, ניצה פוזנר, פרטה את קשיי החברה וציינה כי "תע"ש הוקמה עם גיבנת: למעלה מ- 200 מיליון ש"ח בשנה עבור קווים אסטרטגיים שמשרד הביטחון לא מבצע הזמנות בגינם, גיבנת של 220 מיליון שקל תשלום שכר ל-950 עובדים שמוסכם שיעזבו וגיבנת של תשלום פנסיה של 60 מיליון ש"ח בשנה. הדירקטוריון ביקש כבר לפני שנה להיכנס לתהליך להבראה אך נדחינו על הסף". 

כאמור, הוסכם על הקמת צוות מקרב חברי ועדת הכספים, אשר יקדם מתווה כולל למשבר של תע"ש. יו"ר הועדה, ח"כ משה גפני מיהדות התורה, הודיע כי הצוות, בראשות ח"כ חרמש, יורכב מהח"כים אורי אריאל, ליה שמטוב מישראל ביתנו, ציון פיניאן מהליכוד ויצחק וקנין מש"ס.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה